- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Moisescu: Consumatorul roman trebuie luat pe limba lui si adus pe strada ta

15 Nov, 00:04 • Redactia DailyBusiness
Consumatorul roman trebuie inteles clar de advertiseri, pentru ca nu dispune nici de educatia si nici de experienta celor din vest. Asa descrie Andi Moisescu, intr-un interviu acordat pentru DailyBusiness, felul in care arata consumatorul de publicitate.
Moisescu: Consumatorul roman trebuie luat pe limba lui si adus pe strada ta

DailyBusiness:

Un specialist in marketing, Paul Garrison, care a vizitat de curand Romania, a declarat ca managerii din Romania gresesc in incercarea de a se alinia standardelor vestice, prioritatea reala fiind cunoasterea si intelegerea nevoilor specifice consumatorului roman. Credeti ca acest principiu se aplica si in advertising?
Andi Moisescu: Pai advertisingul nu se adreseaza tot posibilului consumator roman? Nu pe el trebuie sa-l miste, sa-l gadile, sa-l aduca in fata raftului, ba poate chiar sa-l determina sa incerce produsul? Nu mi-as perminte nici in gluma sa-l contrazic pe Paul Garrison. Consumatorul roman trebuie clar inteles. El n-are nici educatia si nici experienta celor din vest. El nu trebuie nici jignit, dar nici luat de sus. Trebuie luat pe limba lui si adus pe strada ta. De altfel, eu cred ca piata de advertising nu mai are demult dubii in sensul asta.

DB: O companie internationala mare, cum e Coca Cola, difuza pana nu demult in Romania doar spoturi realizate de specialisti din afara, or de la o vreme, majoritatea sunt realizate in Romania. Ce credeti ca a determinat acest gen de schimbare?
AM: Aici intervine si o maturizare a pietei autohtone. Pana mai ieri, in foarte multe companii romanesti se aplica numai reteta de afara, cu ochii inchisi, pe principiul „daca o fi sa nu mearga, macar sa nu fie vina mea”. Faptul ca raspunderea a inceput sa devina din poveste realitate este un lucru bun. Pe mine personal m-au scos intotdeauna din sarite angajatii care, de pe pozitii fruntase, n-aveau nici o parere in afara de cea a trimisului retelei pe pamant. Pe pamant romanesc, se intelege. Mi-aduc aminte chiar ca, la un moment dat, am vrut sa pornesc, in Marca Inregistrata, o campanie impotriva reclamelor adaptate. Nu le-am putut suferi niciodata. Mi se pare ca, recurgand la ele, ne facem singuri „redusi” din start.

DB: Dar prefera consumatorii de publicitate din Romania cu orice pret spoturi realizate local?
AM: Da-mi voie sa cred ca nu se da nimeni in vant dupa adaptari. Hai sa n-o mai luam pe dupa plop. Cu foarte, dar foarte mici exceptii, sunt jalnice. Ma uit cu de zece ori mai multa placere la Taraful pentru Xnet decat la orice „globala” adaptata trist si rece.

DB: Cum ati descrie profilul consumatorului de publicitate din Romania – varsta, sex, situatie financiara, studii?
AM: Daca te referi la cel care se uita cu drag la publicitate si nu la cel caruia ii e lene sa se intinda dupa telecomanda ca sa schimbe canalul, atunci e sigur vorba de publicul pe care si-l doreste orice advertiser. E vorba de categoria de varsta de pana in 49, cu educatie si venituri peste medie si in plus, fascinat de tot ceea ce e nou. O fosta nisa, cum ar veni. O fosta nisa, care insa, creste pe zi ce trece, dar e gata sa taxeze toate esecurile din comunicare.

DB: Cum arata cererea pentru produse media de profil? Spre ce anume se indreapta cerintele publicului?
AM: Daca te referi la produsele media din zona comunicare, nu simt o cerere atat de apasatoare. Am sentimentul ca mediul Internet este mult mai ofertant in sensul asta. Nu mai e ca in 2000, atunci cand am inceput eu Marca Inregistrata. Astazi, se poate si vedea. In ApropoTV sunt uneori si trei saptamani in care publicitatea nu e bagata catusi de putin in seama. In televiziune oamenii asteapta entertainment, nu texte si pretentii. Asa incat, dupa cum ofera si industria, asa ofera si televiziunea. Pe sarite.

DB: Ce credeti ca prefera, in procent mai mare, consumatorul de spoturi publicitare – umorul (uneori de calitate indoielnica), ironia, sau mesajul centrat direct pe calitatile de baza ale produsului?
AM: La capitolul asta, eu zic sa nu intram in panica. Fiecare reclama are publicul pe care il merita. N-ar fi bine sa ne surprinda ca sunt si oameni care rad de mama focului la glume de autobaza. Daca n-am putea sa acceptam un astfel de adevar, ar trebui sa fi emigrat deja, de mult. In ce ma priveste, as milita cu toate fortele pentru mesajele centrate direct pe calitatile produsului in detrimentul umorului de doi lei, pe care numai niste minti obosite l-ar putea considera drept bun.

DB: Cand credeti ca ar avea succes in Romania o televiziune de nisa, axata pe productie publicitara?
AM: Eu cred ca in maxim 10 ani pana si conceptul de televiziune va trebui revizuit. Internetul vine tare din spate si mi-e teama ca, pana incercam noi sa gasim un raspuns la intrebarea de mai sus, televiziunea in sine va trebui sa se reinventeze. Cine vrea sa inghita pe nerasuflate, dimineata la pranz si seara, subiecte legate de publicitate, poate sa gaseasca deja pe Internet, fara sa mai astepte o televiziune de nisa care, dupa parerea mea, n-o sa apara niciodata.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Codul rutier. Regula esențială pe care toți o ignoră pe drumurile din România
Codul rutier. Regula esențială pe care toți o ignoră pe drumurile din România
Cât costă cursurile de prim ajutor. 1 minut poate face diferența între viață și moarte
Cât costă cursurile de prim ajutor. 1 minut poate face diferența între viață și moarte
O metodă inedită de achitare a cumpărăturilor va fi lansată în viitorul apropiat. Cum va funcționa „plata cu palma”
O metodă inedită de achitare a cumpărăturilor va fi lansată în viitorul apropiat. Cum va funcționa ...
Topul scumpirilor din octombrie. Fructele proaspete și legumele au avut printre cele mai mari creșteri de preț
Topul scumpirilor din octombrie. Fructele proaspete și legumele au avut printre cele mai mari creșteri ...
Topul celor mai norocoase numere jucate la Loto din ultimii 20 de ani. Premii mari la extragerile de joi
Topul celor mai norocoase numere jucate la Loto din ultimii 20 de ani. Premii mari la extragerile de ...
IFN-urile, o soluție tot mai agreată de românii care au nevoie rapid de sume mari de bani. Top 5 cele mai bune credite rapide disponibile pe piaţă
IFN-urile, o soluție tot mai agreată de românii care au nevoie rapid de sume mari de bani. Top 5 cele ...
Oamenii devin mai prudenți atunci când cumpără cadouri de Crăciun. 64% nu au încredere în promoții. Datele unui nou studiu
Oamenii devin mai prudenți atunci când cumpără cadouri de Crăciun. 64% nu au încredere în promoții. ...
Dogecoin, o criptomonedă lansată ca glumă a ajuns să valoreze acum mai mult decât Ford, eBay sau HP. Bitcoin depășește pragul de 90.000 de dolari
Dogecoin, o criptomonedă lansată ca glumă a ajuns să valoreze acum mai mult decât Ford, eBay sau ...
Controlul judiciar îl inspiră pe Nelu Tătaru să-și facă planuri. Vrea să-și deschidă cabinet medical privat
Controlul judiciar îl inspiră pe Nelu Tătaru să-și facă planuri. Vrea să-și deschidă cabinet ...
Vânzarea de zacuscă și dulceață homemade poate costa scump! Ce acte sunt necesare pentru a evita amenzile uriașe
Vânzarea de zacuscă și dulceață homemade poate costa scump! Ce acte sunt necesare pentru a evita ...
România, codașa Europei la reciclare. Provocările care împiedică românii să refolosească materialele
România, codașa Europei la reciclare. Provocările care împiedică românii să refolosească materialele
We As Web vizează afaceri de 32 milioane de euro. O companie românească este pe cale să cucerească piețele internaționale!
We As Web vizează afaceri de 32 milioane de euro. O companie românească este pe cale să cucerească ...
Amendă de 2.000 lei pentru o femeie care a vrut să-și sperie iubitul
Amendă de 2.000 lei pentru o femeie care a vrut să-și sperie iubitul
Amnistia fiscală 2024. Categoria de români care scapă de datorii. Anunț important pentru sute de mii de contribuabili
Amnistia fiscală 2024. Categoria de români care scapă de datorii. Anunț important pentru sute de ...
Toți românii care au carduri la Banca Transilvania sunt vizați. Anunțul făcut reprezentanții instituției, în 2024: „A fost o perioadă”
Toți românii care au carduri la Banca Transilvania sunt vizați. Anunțul făcut reprezentanții instituției, ...
Lindt șochează. Ciocolata premium nu este făcută de experți și conține ingrediente controversate! Dezvăluiri în procesul din SUA
Lindt șochează. Ciocolata premium nu este făcută de experți și conține ingrediente controversate! ...
Câți bani vor plăti bucureștenii pentru căldură și apă caldă în această iarnă. Anunțul făcut de șeful Termoenergetica
Câți bani vor plăti bucureștenii pentru căldură și apă caldă în această iarnă. Anunțul făcut ...
Trump îl aduce pe Elon Musk la conducere. O nouă eră pentru birocrația SUA
Trump îl aduce pe Elon Musk la conducere. O nouă eră pentru birocrația SUA