- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Nu mai avem ziare quality? Cum vede piata un specialist in branding

27 Jul, 00:02 • marian.rujoiu
Evenimentul Zilei, Adevarul sau Jurnalul National au ramas doar cu denumirea de ziare quality, astfel ca pe tarabe nu se mai gasesc publicatii romanesti care sa se incadreze in definitia presei de calitate. Formatul mic, numarul redus de pagini sau continutul editorial slab sunt doar cateva dintre cauze.
Nu mai avem ziare quality? Cum vede piata un specialist in branding

Marius Ursache, chief creative officer in cadrul agentiei de branding Grapefruit, nu crede ca mai exista in prezent ziare „quality” in Romania.

Si asta in conditiile in care definitia unui ziar quality arata ca o publicatie incadrata in aceasta categorie are un focus pe stiri scrise de jurnalistii proprii, aplecarea catre analiza, interactiune cu cititorii si diversitatea orientarilor politice in randul analistilor, a adaugat reprezentantul Grapefruit, agentie care in 2005 a creat designul si identitatea cotidianului Gandul.

„Faptul ca in prezent nu mai exista acest segment e mai putin vina jurnalistilor, cat este a proprietarilor trusturilor de presa si a mediului politic, pentru ca majoritatea trusturilor de presa au clare preferinte politice. In plus, este si o chestiune economica, pentru ca lumea consuma cancan-uri, senzatie, circ si mai putina analiza politica”, a declarat Ursache, pentru DailyBusiness.ro.

Marius Ursache sustine ca singurele care se mentin sunt cateva publicatii orientate catre stiri de business, precum Ziarul Financiar, „insa nu sunt ‘quality’ in sensul definitiei clasice”.

Designul in presa quality

In ceea ce priveste designul unui ziar de calitate, reprezentantul Grapefruit a mai afirmat ca printre caracteristici se numara preferinta pentru format mare (broadsheet sau berliner), aspect mai serios, conservator, cu volume mari de text.

„Insa in prezent, orice e posibil, indiferent daca e acceptat sau nu de profesionistii sau ‘criticii’ din domeniu”, a adaugat Usache, precizand insa ca ceea ce defineste un ziar quality sta insa in continut si partea editoriala.

In acest sens, graficianul a mai spus ca  designul trebuie sa sustina abordarea generala a ziarului.

Referitor la costurile generate de machetare a unui format printat de tip quality, reprezentantul aceleiasi agentii a spus ca redesignul unei publicatii, incluzand versiunile online si de mobil, poate costa de la 10.000 de euro pana la 100.000 euro.

„Depinde mult de numarul de pagini ale publicatiei, numarul de suplimente, trainingurile necesare in interiorul redactiei, adaptarea fluxului editorial la noul layout/strategie editoriala/flux tehnologic, iar deseori redesignul implica si aceste schimbari”, a mai spus reprezentantul Grapefruit.

Identificarea printului cu online-ul 

In ceea ce priveste identificarea editiei online cu cea tiparita a unei publicatii, Ursache a precizat ca grafic trebuie pastrata unitatea vizuala precum newshead-ul, cromatica sau stilul vizual general, insa „trebuie foarte mare grija la diferentele esentiale intre cititul online si cititul pe hartie”.

„Aici paradigmele sunt foarte diferite si trebuie tratate cu atentie. In ceea ce priveste partea de continut, online-ul trebuie sa inceteze sa devina accesoriul editiei tiparite, insa aici e o intreaga discutie legata de modelele de business”, a adaugat Marius Ursache.

Daca in ceea ce priveste presa tiparita, caracteristicile publicatiilor sunt clare, nu acelasi lucru se intampla atunci cand vine vorba despre variantele electronice ale publicatiilor. 

La nivel de calitate in online ” suntem abia la inceput de drum”,  dupa cum sustine Marius Deak, strategy director al companiei Green Pixel.

Acesta a declarat pentru DailyBusiness.ro ca site-urile de presa nu pot fi impartite in quality si tabloid.

Si asta pentru ca „in lupta pentru trafic si loializarea utilizatorilor intervine o componenta serioasa de servicii, comentarii si interactiuni”.
 
Cu toate acestea, diferentierea din online se face prin calitatea continutului si a echipei editoriale, sustine Deak, precizand ca functionalitatile sau culorile site-ului nu au un rol determinant in acest tip de publicatii online.

Pe de alta parte, in cazul unei publicatii care apare atat in format printat cat si electronic, reprezentantul GreenPixel a mai spus ca este necesar ca cele doua editii sa se identifice prin aceeasi grafica si elemente de identificare.

Si asta pentru ca „vorbim despre branduri si aici se aplica reguli de consistenta a identitatii vizuale, valabil pentru orice mediu, canal de comunicare sau interactiune, nu doar editia online/print”. 

Acest lucru se intampla cu publicatiile tiparite din Romania intr-o masura destul de mare, este de parere Marius Deak. 

Intrebat care dintre formatele online de pe piata fac parte din zona presei de calitate, reprezentantul Green Pixel a mentionat Adevarul, Evenimentul Zilei, dar si Dilema Veche sau Cosmopolitan.
 

Urmărește Daily Business pe Google News