DailyBusiness.ro
: Ati terminat 2008 pe primul loc in topul agentiilor de PR din Romania, depasind Millenium Communications si Nicola Porter Novelli. Ce asteptari aveti pentru anul acesta?
Alina Stanciu: Pentru noi 2009 aproape ca se incheie. Saptamana trecuta am lucrat pentru business plan-ul pe 2010. Asteptarile sunt deja pentru anul viitor. Suntem in linie cu obiectivele stabilite pentru 2009.
DB: Veti iesi in crestere pe acest an?
AS: Nu as putea sa anunt cresteri in momentul acesta. Tot ce pot sa spun este ca suntem in linie cu obiectivele propuse pentru 2009.
DB: Ce se intampla cu portofoliul companiei? Ati mai atras clienti sau v-ati axat pe cei deja castigati?
AS: Anul asta a fost unul in care am fost mai aproape de clientii existenti. A trebuit sa le acordam mai multa consultanta si strategie – chiar daca in arii care nu intrau neaparat in serviciile pe care le ofeream prin contract. Daca lucram pentru un client in care faceam in primul rand corporate communication, anul acesta le-am facut si propuneri de public affaires sau de EU relations, impreuna cu biroul nostru de la Bruxelles.
DB: Comunicare interna nu au cerut?
AS: Ba da, mai ales pe partea de strategie si consultanta. Cand vine vorba de implementare a programelor, si-au facut foarte multe lucruri in-house. Cred ca acesta ar fi un motiv pentru care as putea spune ca piata si-a redus volumul activitatilor. Clientii si-au implementat singuri multe dintre programe.
DB: Lucrati in general cu clienti pe termen lung. Faceti si proiecte punctuale?
AS: In general lucram in parteneriate cu clientii. Avem si proiecte punctuale, mai ales pentru clienti de retea. Insa ponderea clientilor Ogilvy Public Relations Worldwide in portofoliul nostru este de sub 5%. In ciuda a ceea ce crede piata, cum ca majoritatea clientilor ne vin prin retea. Sunt clienti castigati aici, din 2007 sau chiar inainte, cu care am continuat colaborarea in fiecare an. Sunt clienti cu care construim parteneriate pe termen lung, care ne asigura proiecte interesante dar si constanta in venituri.
DB: In 2010, veti continua strategia de anul acesta in ceea ce priveste clientii? Veti pune accentul pe ce aveti in portofoliu si mai putin pe new business?
AS: Lucram cu companii care se claseaza pe locul 1, 2, din piete foarte importante. Si vorbesc de industrii sensibile, cum este cea de petrol si gaze, tutun, alcool. Prioritatea este sa fim alaturi de ei. Dupa care ne vom duce catre potentiali clienti.
DB: Ce schimbari ati operat in echipa, a fost nevoie de disponibilizari, corectii salariale?
AS: Nu a fost nevoie. Au fost schimbarile care se intampla in fiecare an. Ni s-a intamplat sa angajam o persoana, dupa care sa incheiem colaborarea cu ea si sa luam pe altcineva. Piata de PR, in ultimii ani, a avut o fluctuatie destul de mare. Ca sa amintesc o corectie pozitiva a crizei, asta este una dintre ele. Piata o sa se aseze. Dinamica specialistilor va fi din ce in ce mai mica.
DB: Una dintre problemele recente ale PR-ului a fost ponderea mare de juniori in agentii.
AS: Da. Noi suntem o structura mai degraba de seniori. Avem mai multi oameni care sunt la un nivel de manager de PR, decat de juniorat. Cred ca avem un singur account executive in agentia noastra. Asta pentru ca lucram cu clienti mari, educati. Si nici nu oferim servicii de logistica: organizare, evenimente, pe care le putem face cu agentii din grup.
DB: Vorbeati mai devreme despre una dintre corectiile pozitive ale crizei – fluctuatia de personal mai scazuta. Care ar fi altele?
AS: Are loc o triere a specialistilor in comunicare. A fost o problema a pietei anii trecuti, cand toata lumea angaja foarte mult. Nu neaparat juniori, dar si oameni din alte zone de activitate, care intrau in PR la un nivel destul de sus pentru ca aveau experienta relevanta in domenii ca media sau consultanta de alta natura, dar le era destul de greu sa se adapteze la nivelul la care se face PR.
Inca un lucru care ar trebui sa se intample deja pe piata este selectarea agentiilor full-service de cele specializate. Si sa se faca o diferenta mai clara intre agentiile care ofera servicii sofisticate si se adreseaza unor clienti cu know-how in relatii publice vs. agentiile care isi cuantifica rezultatele in numarul de articole publicate in presa.
DB: Daca ar fi sa le reprosati ceva colegilor din industrie, care ar fi acel lucru?
AS: Sa stiti ca avem o piata buna de PR. Una de calitate. Am vazut asta interactionand foarte mult cu oamenii din afara. Am iesit mult si inainte, cand lucram in alta retea internationala, si acum, prin Ogilvy PR. La nivelul know-how-ului suntem pe palierul specialistilor de afara. Exista circa 15-20 de agentii de calitate pe piata din Romania. Insa in continuare oferta de PR este prea bogata pentru nivelul investitiilor in servicii de relatii publice.
DB: V-ati gandit vreodata sa va faceti propriul business de PR?
AS: Nu. Ogilvy PR este o structura multinationala, dar cu un spirit antreprenorial foarte puternic. Eu am mai condus inainte o echipa de PR intr-o agentie independenta. Stiu ce inseamna sa lucrezi ca un antreprenor, sa te porti ca si cum ar fi business-ul tau. Si cred ca asta m-a facut sa fiu un pic mai reticenta cand vine vorba de antreprenoriat. M-am gandit sa-mi fac business-ul meu in alta zona, in consultanta de imagine. Dar nu as renunta in momentul asta pentru nimic in lume la Ogilvy PR. Sunt fan al brandului. Lucrez in business-ul asta ca si cum ar fi al meu.
DB: Spre ce domeniu v-ar fi placut sa va indreptati daca nu ati fi ales relatiile publice?
AS: Mi-ar fi placut consultanta de imagine si branding-ul personal. Facem asta pentru clienti oferindu-le programe de CEO visibility, care pozitioneaza top managerii in mediul de business. Le facem profilul, definim valorile si apoi strategia de comunicare in zonele care se potrivesc valorilor brandului.
DB: Sunt in Romania personaje care se preteaza unui branding personal?
AS: Da. Ar putea fi din zona politica, sau in zona de business. In mediul de afaceri, oamenii care reprezinta compania si care trebuie, ei insisi, sa aiba o imagine bine conturata.
DB: Ajunge mai bine in opinia publica un brand personal decat unul corporate?
AS: Nu mai bine, dar la fel de bine. Publicul asociaza compania si cu o figura reprezentativa. Daca auzi numele Virgin, imediat de duci cu gandul la Richard Branson, si invers. Iata un exemplu de branding personal.