„Noi, cei care lucram in online suntem vazuti ca un fel de ‘frate vitreg’ de catre colegii nostri din offline”, remarca Adina Vasilescu, Internet publisher in cadrul grupului Sanoma Hearst Romania. Dar chiar si asa, chiar daca suntem „puiul” care creste, se simte din partea lor o oarecare precautie, se simt amenintati de rapiditatea cu care se misca lucrurile pe Internet, adauga aceasta.
Chiar daca este destul de hazardata o comparatie intre online si offline, pentru simplul motiv ca cele doua medii opereaza pe targeturi diferite, revolutia digitala a schimbat sistemul mass-media.
„Mass media este acum, fara indoiala, digitala. Eu stiu un lucru de baza in definitia comunicarii de masa: pentru a o pune in functiune, ai nevoie de searching si de browser. Rolul de searching il face Google, iar rolul de browser il face Facebook”, sustine Claudiu Serban, directorul Evenimentul Zilei si Capital.
Ceea ce incearca sa faca, in prezent, publisherii, fie ca lucreaza pe print, online, sau ambele, este sa reuseasca o tranzitie lina intre informatia de pe hartie spre cea de pe Internet.
Bobby Voicu, fondatorul FTW Media, vede o discrepanta uriasa intre print si online: „Este diferenta dintre un adolescent in crestere si un bunic. Ambilor le lipseste generatia de mijloc, un parinte care sa detina informatia si sa le-o impartaseasca”.
Pentru ca presa de hartie sa se reinventeze, sa imprumute din specificul fratelui mai mic – e nevoie de ceva mai mult decat o preluare de continut, este de parere Voicu.
Deocamdata, ambele medii sufera lacune adanci si la nivelul calitatii continutului, subliniaza si consultantul independent Victor Kapra.
„Calitatea ptesei scrise este dezastruoasa. Jurnalistii din offline sunt demotivati, demoralizati, iar in online exista 2-3 proiecte bune, in rest multe gunoaie”, observa acesta.
Publicatiile digitale mai au inca mult teren de castigat in fata celor de hartie si la nivel de publicitate.
„Anul trecut, printul a traversat o perioada neagra: la un moment dat au pierdut pana la 70% din banii de publicitate. Cat din pierderile de pe print s-au dus in online? Doar 2%-4%”, sustine Kapra.
„Ca venituri, suntem mult sub print. Avem o rata de crestere spectaculoasa, dar mai avem mult de recuperat”, afirma si Adina Vasilescu, publisherul pe Internet al Sanoma Romania.
Si in cazul publicatiilor coordonate de Claudiu Serban, cota de piata inclina pentru offline, insa, subliniaza acesta, „traim in criza, care, pe langa dezavantajele pe care aduce, are o mare calitate: grabeste ciclul de schimbare”.
„Cand isi vor reveni bugetele de comunicare, ma astept ca online-ul sa creasca mult si ca bani”, spune Serban.