- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Opinie Ileana Tomescu, Brand Connection: Bem apa minerala si privim criza la televizor!

14 Oct, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Marele paradox al "crizei publicitare" este televiziunea. Pentru ca iata, desi scump, aglomerat si blamat, televizorul ramane liderul de opinie. E adevarat, in vremuri "geroase" oamenii stau mai mult pe la casele lor si se uita la televizor.
Opinie Ileana Tomescu, Brand Connection: Bem apa minerala si privim criza la televizor!

Dar sa fie acesta un motiv suficient pentru ca advertiserii sa uite de celelalte medii de comunicare? Sa fie spotul TV solutia pentru iesirea din criza?

Dupa zeci de elogii aduse online-ului, noilor medii, neconventionalului, iata-ne in continuare hipnotizati de TV.

Ce a facut criza la nivel de mentalitati?
A inghetat piata si a potentat valorile traditionale. Investitorii prefera toti sa mearga pe acelasi drum batatorit pe care il cunosc ca pe propriile buzunare. Evident de teama riscului.

Dupa ani buni in care ne-am reglat bioritmul in acord cu cel al marilor statii TV, radio si trusturi de presa, criza ne-a gasit consacrati unor modele exacerbate. Rutina clutterului TV imens in lunile de varf, inflatia specifica inceputurilor de an, hegemonia canalelor de comunicare, au fost toate clatinate.

Si iata ca anul 2009 a inceput cu totul altfel.
In primul semestru toata lumea a stat si a privit cu mirare la acest „altfel”, cu mana inclestata pe portofel si cu teama de ziua de maine.

In cel de-al doilea trimestru, nevoia de actiune se simtea deja acut. Advertiserii si-au adunat gandurile si-au reevaluat necesitatile si posibilitatile si au aprobat „eficientizarea” strategiilor de comunicare, in timp ce statiile TV s-au intrecut in a lansa stimulus packages care de care mai „tentante”.

Mai mult, pe piata au inceput sa se intample diverse miscari de conturi, clientii cautand variante mai bune si mai ieftine, iar agentiile, new business.

Desi nu neaparat pozitive, aceste fenomene au adus totusi si o serie de efecte benefice pietei. Dupa circa doi ani „bombastici” si hiperactivi, ne-am intors spre simplitatea liniilor drepte. Am iesit putin din ritm si ne-am acordat ragazul unui demers analitic.

Concluzia a fost aceeasi, omonim acceptata: urcasem pe un butoi cu praf de pulbere. Anii 2007 si 2008 insemnasera pentru noi toti o hiperbolizare care avea sa se naruie.

De ce nu a spus nimeni asta inainte de criza?

Pentru ca eram cu totii mult prea ocupati in a cladi business-uri cat mai mari si cat mai profitabile. Romanii s-au asteptat si la caderea Caritasului pana la urma si totusi si-au vazut de treaba in speranta ca „maine” va veni mai tarziu.

Din acest punct de vedere salut criza!

Incepand cu luna aprilie lucrurile au inceput sa se dezghete si in aceasta toamna par a se apropia de normalitate. O normalitate ceva mai anevoioasa dar totodata „mai normala”…

Deja s-au decantat niste tendinte; evident unele canale au de castigat, altele mai putin.

De pilda, acum cateva saptamani ne-am confruntat din nou cu fenomenul sold out pe TV. Semn bun, semn rau?

Presa, panotajul, neconventionalul, sunt victime ale acestor „vitregii climatice” din simplul motiv ca par mai riscante.

Insusi online-ul, acest etalon in materie de performanta inainteaza mult mai timid decat ne-am fi asteptat. Si probabil ca nu din aceleasi ratiuni de eficienta, pentru ca online-ul este omonim catalogat ca fiind eficient, ci pentru ca, dupa TV si criza nu mai raman bani de nimic.

Rapiditate, acoperire, retete verificate, acestia sunt indicii de performanta luati astazi in calcul de advertiseri.

Putin mai conteaza creativitatea cand „tara arde’!

Chiar si ierarhiile s-au schimbat; categorii precum auto sau banking au iesit din top 10, fiind surclasate de farma si FMCG. Apa minerala vinde bine in vreme de criza. Explicatia? Probabil nu mai sunt bani pentru bere…

De fapt topul 2009 este dominat de farma si telefonia mobila pe primele 2 locuri, urmate doar de categorii FMCG.

Bem apa minerala si privim la televizor in asteptarea revirimentului care se va intampla fara doar si poate, undeva la intersectia tuturor asteptarilor, in a doua parte a lui 2010.

Atentie insa, contrar sperantelor revirimentul va fi departe de ceea ce am avut in 2007 SI2008. Cand vom reincepe sa vorbim de crestere o vom face in cu totul alti termeni decat am facut-o in anii precedenti. O marja de 5-10% pe an ne va fi confortabila dupa ce criza ne va fi oferit lectia.

Valoarea pietei de media in 2009 va gravita in jurul cifrei de 350 milioane euro. Pentru 2010, nu ne hazardam la estimari. Criza e plina de surprize!

Articol scris de Ileana Tomescu, managing director Brand Connection

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
România, țara din Europa cu unul dintre cele mai mici tarife la apă potabilă. Județele în care românii plătesc cel mai mult
România, țara din Europa cu unul dintre cele mai mici tarife la apă potabilă. Județele în care ...
Investiția care dă restart economiei din Nord-Est. Noua fabrică de milioane de euro angajează pe bandă rulantă!
Investiția care dă restart economiei din Nord-Est. Noua fabrică de milioane de euro angajează pe ...
Cinci destinații din Europa pe care trebuie să le vizitezi neapărat în 2025! Cât te costă o vacanță aici
Cinci destinații din Europa pe care trebuie să le vizitezi neapărat în 2025! Cât te costă o vacanță ...
Șoferii români vor fi obligați să plătească un nou tip de rovinietă din 15 ianuarie 2025. Cine trebuie să plătească această taxă de drum
Șoferii români vor fi obligați să plătească un nou tip de rovinietă din 15 ianuarie 2025. Cine ...
România intră oficial în Visa Waiver. Tot ce trebuie să știi pentru călătoriile fără viză în SUA!
România intră oficial în Visa Waiver. Tot ce trebuie să știi pentru călătoriile fără viză în SUA!
Locul de muncă plătit cu aproape 600 de lei pe zi. Se oferă cazare, transport gratuit și 3 mese pe zi. Candidații nu au nevoie de studii superioare
Locul de muncă plătit cu aproape 600 de lei pe zi. Se oferă cazare, transport gratuit și 3 mese pe ...
Cei 7 care pot schimba jocul. Cum ar putea Crin Antonescu să rămână fără șansa de a candida. Tensiuni între PSD și PNL
Cei 7 care pot schimba jocul. Cum ar putea Crin Antonescu să rămână fără șansa de a candida. Tensiuni ...
Cresc sau nu salariile profesorilor în 2025. Daniel David: „Educația a fost asumată ca o prioritate. Premierul are de onorat niște promisiuni”
Cresc sau nu salariile profesorilor în 2025. Daniel David: „Educația a fost asumată ca o prioritate. ...
Amenzi de până la 30.000 de lei pentru deținătorii de centrale termice care ignoră o operațiune obligatorie pe timp de iarnă
Amenzi de până la 30.000 de lei pentru deținătorii de centrale termice care ignoră o operațiune ...
Totul despre taxele din 2025. Cine și cât trebuie să plătească
Totul despre taxele din 2025. Cine și cât trebuie să plătească
Crin Antonescu, mesaj pentru Marcel Ciolacu. Ce îi promite dacă va ajunge președinte: ”Nu voi face intrigi! Pot să-i garantez două lucruri”
Crin Antonescu, mesaj pentru Marcel Ciolacu. Ce îi promite dacă va ajunge președinte: ”Nu voi face ...
Se propune ca trei zile de concediu medical să nu mai fie plătite! Reacție dură din partea sindicatelor
Se propune ca trei zile de concediu medical să nu mai fie plătite! Reacție dură din partea sindicatelor
Câți bani trebuie să scoți din buzunar pentru o noapte în casa lui Tudor Chirilă din Viscri
Câți bani trebuie să scoți din buzunar pentru o noapte în casa lui Tudor Chirilă din Viscri
Au început cozile la ghișee în 2025. Mircea Coșea: „Populație care trăiește numai din oferte”
Au început cozile la ghișee în 2025. Mircea Coșea: „Populație care trăiește numai din oferte”
Prognoza meteo 10 ianuarie 2025. Ce anunță meteorologii pentru țară și Capitală
Prognoza meteo 10 ianuarie 2025. Ce anunță meteorologii pentru țară și Capitală
Județul care are cea mai scumpă apă potabilă din România. Metrul cub a depășit 10 lei
Județul care are cea mai scumpă apă potabilă din România. Metrul cub a depășit 10 lei
O importantă fabrică din București a fost scoasă la vânzare. De la peste 600 de angajați, acum e îngropată în datorii
O importantă fabrică din București a fost scoasă la vânzare. De la peste 600 de angajați, acum ...
Semnul de circulație care le dă bătăi de cap șoferilor în 2025. Mulți nu știu ce semnificație are și riscă amenzi usturătoare
Semnul de circulație care le dă bătăi de cap șoferilor în 2025. Mulți nu știu ce semnificație ...