Glosa pe marginea unei definitii a marketingului
Pentru toti cei cu televizoare alb-negru, iata cea mai autorizata definitie a Marketingului, livrata de The Chartered Institute of Marketing (CIM): „Marketing is the management process that identifies, anticipates and satisfies customer requirements profitably”. Va zgarie ceva auzul? Ce, mai exact?
Sa-ncerc eu o varianta. In primul rand, dintr-o experienta de aproape 12 ani in industria comunicarii, am avut rarissim ocazia sa vad organizatii care privesc de-adevaratelea marketingul ca pe un proces de management. De cele mai multe ori, el e acolo – insa managementul e la alt etaj, in cel mai bun caz.
In al doilea rand, tripleta „identifies, anticipates and satisfies” nu e in toate cazurile tripleta. E una dintre ele…poate mai e una sau o jumatate din a doua…rar toate trei. Si chiar acolo unde e asa, nu au valori si importanta egala. Cate research-uri ati facut in ultimul an, domnule Director-Proprietar? Si dumneavoastra, domnule Director de Marketing, de cate ori ati spus, in cariera dumneavoastra, agentiei „dumneavoastra ar trebui sa stiti aceste lucruri…noi nu avem buget de cercetare”.
In al treilea, „customer requirements” suna ciudat. Ok, ok, custom-eri am mai vazut, insa de ce sa aiba ei cereri…Apropos, cate din organizatiile pe care le conduceti au un dialog real cu consumatorii? Cate reusesc sa iasa din paradigma „hai sa vindem mai mult” si intra in cea „hai sa-i facem sa cumpere mai mult”?
Nu in ultimul rand, cu voia dumneavoastra si a domnului Koetler, „profitably”. Intr-o lume care a progresat din osanza creditului comercial (ma refer nu doar la Romania ultimilor ani), tot experienta mea spune ca, din pacate, profiturile au fost mai degraba re-investite in imobiliare, nu in afacerile care le-au generat.
Ca sa nu ma luati de teoretician, iata, dau si un exemplu concret: am intalnit in anii astia si un DG in Range Rover, proprietar de multe terenuri, care nu cunostea cifra de afaceri a unui business pe care-l conducea si care mergea prost – si care dorea de la noi „ceva misto, asa, o idee care sa rupa”, pe care la final ne-a propus sa lucram gratiuit, pe un success fee platibil la sfarsitul anului, ca de unde stie el „daca o sa rupa sau nu”?
Un ultim comentariu, legat de felul in care multi dintre noi au inteles profitul, in acesti ani: cuvantul „profit” vine din latina si inseamna „a progresa”. Intamplator sau nu, e si inrudit cu „profet” – dar asta e cu totul alta discutie…
Lipsa intelegerii profunde a profitabilitatii, in trecut si in prezent, ca si tranformarea Marketingului in primul buget care s-a topit, in fata Crizei, sunt – sustin eu – printre factorii esentiali ai prabusirii unor companii.
Motivul pentru care acum, afara, cad frunzele.
Articol scris de Sorin Tranca
Managing Partner, Creative Director
Friends Advertiding