- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Opinii: Magazinele, locul unde marcile devin simple produse, iar comunicarea un fel de commodity

31 Mar, 00:01 • Redactia DailyBusiness
M-am intrebat deseori daca diversele prezente obscure prin cataloage, capete de gondola cu afise galbene pe care scrie "promotie", diversele pachete promotionale si discounturi, degustari sau demonstratii la raft si la standuri, tombole si premii instant oferite de aceleasi promoterite obosite si dornice sa treaca vremea cat mai repede ii multumesc pe cei care investesc in asa ceva.
Opinii: Magazinele, locul unde marcile devin simple produse, iar comunicarea un fel de commodity

Si poate ca, daca nu am trece prin vremuri ca acestea, in care banii sunt „multi si nenumarati” si chiar si de aruncat, poate ca acest articol nu si-ar avea rostul.

Poate ca a venit momentul in care trebuie sa analizam mai atent cat de eficient investim in activitati in-store, chiar si pentru promotii de care, pana odinioara, eram multumiti.

Probabil ca imi veti spune ca le-am monitorizat mereu, ca am urmarit evolutia vanzarilor, ca am facut comparatii intre magazine sau canale, sau poate chiar si pe tipuri de promotii.

E oare de ajuns?
Stim cine sunt consumatorii pe care i-am influentat?
Erau ai nostri cei care au cumparat? Au facut-o doar pentru ca le-am oferit mai mult si/sau mai ieftin? Nu cumva ar fi continuat sa cumpere si fara promotia respectiva?
Sau erau de la competitie?
Oare oferta era potrivita pentru cei care au apelat la ea? Ce le-a influentat decizia de cumparare?
Cum am ajutat marca prin promotia respectiva?

O fi oare utopic sa abordam si comunicarea in-store intr-o maniera mai putin rudimentara? Cum? Intelegand cumparatorul, comportamentul acestuia in categorie si canalul respectiv, iar apoi angrenandu-l printr-un mesaj relevant, pe care un coleg de al meu l-a descris metaforic ca avand un „red ball effect”. Adica, un mesaj care, asemenea unei mingi aruncate spre cumparator, nu il poate lasa indiferent: o prinde sau se fereste de ea, o paseaza mai departe sau inapoi.

Si, pentru a face un prim pas, am studiat comportamentul de cumparare in magazin, respectiv cum sunt luate deciziile de cumparare in functie de categorie, cum difera aceste decizii in functie de canalul de cumparare, cat de puternica este loialitatea si care sunt factorii care o influenteaza.

Nu am sa insist prea mult cu detalii despre acest studiu (SDMIS – Shoppers Decisions Made In Store, instrument OgilvyAction efectuat in mai multe tari, printre care si Romania), ci asupra a ceea ce am descoperit.

De exemplu, circa opt procente din cei care trec pragul unui magazin pleaca fara a cumpara niciun produs din categoria pe care si-o doreau inainte de intrarea in magazinul respectiv, fie ca e vorba de snacksuri si produse de ingrijire a pielii, bere sau tigari.

Linistitor sau nu, tot asa am aflat ca un procent aproape similar cumpara la impuls categorii precum cafea si bere.

Cu sau fara lista de cumparaturi, peste 85% din cumparatori si-au propus sa cumpere o marca anume. Numai ca, in anumite categorii (precum snacksuri si mezeluri), pana la 40% pleaca din magazin cu o alta marca. Iar in total, pana la 50% din deciziile de cumparare sunt luate in magazin.

Chiar si in vremuri neinfluentate de criza, consumatorii au schimbat marcile dorite initial doar pentru a cumpara cantitati mai mari.

Si, desi in hypermarketuri cantitatile cumparate sunt mai mari decat in mini-market-uri, cel putin la nivel perceptual cumparatorii considera ca in mini-marketuri au cumparat cantitati mai mari decat si-au propus anterior, mai ales in cazul mezelurilor, cafelei, berii si al tigarilor.

Sau, desi in hypermarket-uri tendinta de a schimba o marca e mai mare decat in alte canale, sunt totusi categorii, precum snacks-uri si bere, in care schimbarea are loc mai usor in mini-market-uri.

Tot asa am descoperit ca femeile sunt mai atente la comunicarea in-store. Cu toate acestea, mai putin de una din zece isi amintesc ceva din aceasta comunicare.

Studiul ofera mai multe informatii decat cele pe care le-am amintit aici sumar, multe altele mai pot fi obtinute, dar asa cum mentionam mai sus, mai e nevoie de niste lucruri pentru care, deseori, cercetarile sunt de prisos. E vorba de un lucru esential, calitatea comunicarii in-store, care trebuie si ea sa fie atractiva si memorabila pentru consumator.

Articol scris de Andy Lita,
Business Unit Director OgilvyAction Romania

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Nu pune niciodată termostatul pentru centrala termică în acest loc. Acest obicei te va costa bani în plus la căldură
Nu pune niciodată termostatul pentru centrala termică în acest loc. Acest obicei te va costa bani ...
Ministrul Finanțelor: „În momentul de față nu iau în calcul nicio majorare de impozite și taxe”
Ministrul Finanțelor: „În momentul de față nu iau în calcul nicio majorare de impozite și taxe”
Tesla se confruntă cu scăderi ale livrărilor anuale, pe fondul cererii tot mai scăzute de mașini electrice
Tesla se confruntă cu scăderi ale livrărilor anuale, pe fondul cererii tot mai scăzute de mașini ...
Ce se întâmplă cu plafonarea prețurilor la energie și gaze după 1 aprilie 2025. Detalii de ultimă oră de la Ministerul Energiei
Ce se întâmplă cu plafonarea prețurilor la energie și gaze după 1 aprilie 2025. Detalii de ultimă ...
Prognoza meteo 4 ianuarie 2025. Se răcește vremea în țară și în Capitală
Prognoza meteo 4 ianuarie 2025. Se răcește vremea în țară și în Capitală
Ministrul Educației, Daniel David, nu susține introducerea de noi materii în școli: „Mi se pare o greșeală toată atitudinea din ultimii ani”
Ministrul Educației, Daniel David, nu susține introducerea de noi materii în școli: „Mi se ...
Cazurile de gripă din România au explodat. INS confirmă trei decese în doar o săptămână
Cazurile de gripă din România au explodat. INS confirmă trei decese în doar o săptămână
Cătălin Predoiu vrea schimbarea vârstei de pensionare a polițiștilor cât mai repede: „Este o lege proastă, o invitație la pensie”
Cătălin Predoiu vrea schimbarea vârstei de pensionare a polițiștilor cât mai repede: „Este ...
Util după mesele îmbelșugate de sărbători. Mihaela Bilic dezvăluie metoda-minune prin care slăbești până la 15 kilograme
Util după mesele îmbelșugate de sărbători. Mihaela Bilic dezvăluie metoda-minune prin care slăbești ...
Un copil român are IQ-ul lui Albert Einstein! ”Am început la școală, dar mă plictiseam”
Un copil român are IQ-ul lui Albert Einstein! ”Am început la școală, dar mă plictiseam”
Cât costă să închiriezi trenul de lux cu care s-au plimbat Ceaușescu și Băsescu. Prețul este uriaș!
Cât costă să închiriezi trenul de lux cu care s-au plimbat Ceaușescu și Băsescu. Prețul este uriaș!
Ofertă imbatabilă. O garsonieră din România a fost scoasă la vânzare cu prețul de 5.000 de euro!
Ofertă imbatabilă. O garsonieră din România a fost scoasă la vânzare cu prețul de 5.000 de euro!
Cât vor plăti, din aprilie, clienții Electrica Furnizare. Compania a anunțat noile tarife
Cât vor plăti, din aprilie, clienții Electrica Furnizare. Compania a anunțat noile tarife