Improvizatiile de brand pe sistemul „merge si asa”, „las ca se ocupa varu-meu ca are un calculator”, „sa ne miscam repede ca n-avem timp de pierdut, produsul trebuie sa iasa” va suna si ele cunoscute. Etapele arse, pasii sariti, pseudospecialistii angajati „sa rezolve treaba”, bugetele reduse la minimum sunt toate un mare credit pe care cu buna stiinta il iau cei care actioneaza astfel. Jucaria numita brand, pentru unii, se strica repede. Nici o problema, vine altul in piata care vrea sau poate sa-i ia locul
Inevitabil, ajungem la ziua de azi ieri si maine cand toate lumea vorbeste despre ce mare criza e. Prea multe comentarii pe tema asta, vrem ceva optimist, pozitiv, activ. Criza de pesimism e mai mare decat criza insasi. Iar in aceste conditii cei care au luat credite de brand vor ajunge la fundul sacului. Pentru ca brandul nu functioneaza vor spune ca e o „scula” inutila. Pentru ca nu au vanzari vor da vina pe BNR, criza, ieftiniri samd. Nicidecum pe produsul sau serviciul lor scump in comparatie cu calitatea. Nicidecum pe strategia de brand inexistenta si comunicarea defectuoasa a mesajelor, pe alinierea interna a brandului nebagata in seama, pe pe design de ambalaje mediocru, nume de brand insipide. Lista poate continua, optiunile greselilor sunt mult prea multe in comparatie cu numarul optiunilor deciziilor corecte.
Brandul e cel mai bun colac de salvare in perioadele critice pentru companie sau produs. Brandul bine construit ramane ca o baliza deasupra valurilor economice, care vin si trec. Imaginea bine gestionata va fi reperul corect pentru publicul care nu iarta nici cea mai mica greseala pe care o semnaleaza cu privire la lucrurile pe care isi da banii. Oamenii nu cumpara ceva doar pentru functionalitatea obiectului, ei cumpara in acelasi timp vise, aspiratii, dorinte. Aprecierea pentru calitatile intrinseci ale produsului este determinanta pentru cumparare, dar si orice scapare la nivelul imaginii va fi considerata un defect, ce poate arunca produsul nostru in marea uitarii. Nevoile afective, de status, de apartenenta la grup, de recunoastere sociala sau de autovalorizare au un mare cuvant de spus in alegerea si preferinta pentru diferitele branduri. E ca intr-o relatie amoroasa. O imagine neingrijita, un brand lasat in paragina va da nastere la intrebari cu privire la posibilitatile acelui produs de a mai asigura satisfactia dorita. Ignorarea ingredientelor care au contribuit la bunul mers al relatiei brand-consumator va crea neindoielnic dezamagire si dezaprobare, facand loc pentru redirectionarea sentimentelor catre branduri mai indraznete, care pot oferi o imagine pozitiva si proaspata.
Atentie! Intotdeauna exista pe piata cineva doritor si capabil sa iti ia locul. Acesta e concurentul care cunoaste valoarea si puterea brandului bine construit, ofensiv, rezistent, hotarat sa faca toate eforturile de timp, energie si resurse pentru schimbarea sau imbunatatirea produselor si a imaginii pentru asigura satisfacerea cerintelor publicului sau. Un brand pe credit nu are nici o sansa in fata unui astfel de competitor pregatit sa infrunte orice furtuna economica cu staruinta si optimism pentru a reusi. Un brand pe credit, oportunist si strans la punga va fi inghitit de ipoteca lipsei de strategie si supraipoteca lucrurilor facute dupa ureche si cu zgarcenie, riscul scaderii nortorietatii si pierderii increderii in timp fiind extrem de ridicat.
Un singur sfat: nu luati si nu dati credite de brand, au o dobanda extrem de mare si un grad de risc mult prea ridicat! Investiti in branduri, in produse si servicii, in oameni dedicati, in gandire strategica, in planificare si bugetare riguroasa, in micile scantei de geniu.
Articol scris de Bogdan Branzas
Creative Director & CEO
B R A N Z A S
Designeri si consultanti