- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Outdoor-ul, un mediu in care \”Te iubesc\” este mai ieftin decat un cadou obisnuit

22 Mar, 08:00 • sergiu.mihalcea
Publicitatea pe panouri outdoor poate fi folosita si de catre persoane fizice, pentru transmiterea unor mesaje personale, la costuri rezonabile, desi mai mari decat cele platite de companiile care inchiriaza panouri pe perioade mai lungi.
Outdoor-ul, un mediu in care \Te iubesc\ este mai ieftin decat un cadou obisnuit

Primii romani care si-au gratulat prietenii sau familia cu mesaje outdoor au aparut deja.

Outdoor-ul poate transmite nu numai publicitate pentru companii, ci si mesaje personalizate adresate celor dragi, la preturi in jur de 50 euro pentru doua zile de afisare.

Firmele de outdoor ofera servicii tuturor persoanelor interesate, fizice sau juridice, desi majoritatea clientelei este formata de companii.

Un motiv pentru care romanii nu folosesc foarte des mediul outdoor pentru trimiterea de mesaje il reprezinta pretul necesar unui astfel de „gest frumos”, perceput ca fiind mare, dar si lipsa de informare in privinta acestei posibilitati.

„Serviciile oferite de firmele de outdoor au fost gandite pentru clientii cu bugete de publicitate, dar in momentul cand au existat cereri de la persoane fizice, au reactionat favorabil”, spune Boris Popa, director general al IngaMedia, firma de OOH (out of home advertising).

„Prima reclama de acest gen, de care am luat cunostinta, este undeva in anul 2000, cand parintii au dorit sa puna un mesaj pentru baiatul lor, care isi aniversa ziua de nastere, pe panoul amplasat pe blocul lor”, a spus Popa.

In opinia Renatei Cosmatos, outdoor&indoor director al agentiei Starcom, pretul destul de mare al locatiilor, de circa 600-700 euro pe luna pentru un panou, dar si faptul ca romanii nu stiu ca un mesaj se poate promova si in acest mod atipic, diferit de „Mica Publicitate”, pot fi motive pentru care expunerea outdoor nu este folosita la scara larga de catre persoanele fizice.

Companiile obtin un profit mai mic decat in cazul clientilor business

Acest tip de mesaje nu este foarte raspandit si pentru ca ofera agentiilor de outdoor si furnizorilor OOH un profit nesemnificativ, in comparatie cu alte servicii.

„La afisarea unui panou pentru una sau doua zile, maxim o saptamana, luand in calcul cheltuielile de productie aferente producerii acestuia, toata valoarea se invarte undeva in jurul cifrei de 100-200 de euro. Sume nesemnificative in comparatie cu veniturile obtinute in mod curent de la clientii mari”, a spus Popa de la IngaMedia.

In privinta mesajelor transmise, cele mai raspandite sunt cele simple, care marcheaza anumite momente deosebite.

Textele transmise cel mai frecvent sunt cele de tip „La Multi Ani!”. In zile de sarbatoare, procedeul poate fi utilizat pentru campanii promotionale. „Din cate imi aduc aminte, a fost chiar o campanie initiata si finantata de Europa FM prin 2002, pe panouri mobile in Bucuresti, de Valentine’s Day”, a spus Popa. Campania avea mesaje de genul „Te iubesc, Cristina!”.

Persoanele fizice apeleaza de obicei la companiile de OOH pentru aceste servicii. „Cine are suficienti bani, poate apela la serviciile unei agentii de publicitate, dar nu cunosc niciun caz concret de persoana care a realizat o reclama outdoor prin agentie, ci doar prin furnizorii de OOH”, a precizat reprezentantul IngaMedia.

Mesajul costa mai putin decat un cadou

Cand vine vorba de sumele necesare afisarii unui mesaj personalizat, acestea sunt chiar mai reduse decat in cazul in care cineva ar dori sa cumpere un cadou pentru persoana respectiva. Totusi, preturile sunt mai mari decat cele platite de firmele care inchiriaza panouri pe termen lung.

„Tinand cont ca persoanele fizice doresc de obicei sa inchirieze panoul pentru doar 1-2 zile, nu beneficiaza de niciun discount la rate-card, deci au preturi maximale raportate la perioada de expunere”, a afirmat Boris Popa.

„Intr-un caz concret pe care il stiu eu, pentru o perioada de doua zile, cineva a platit 50 de euro, ceea ce ar insemna in jur de 750 euro pe luna, desi rate-cardul pe luna pentru panoul respectiv este de 200 euro pe luna, pentru perioada minima de expunere o luna”, a detaliat Popa.

Preturile de inchiriere ale locatiilor outdoor depind de zona in care se afla si de furnizorul care le detine. „O locatie de backlit (panou luminat) de aproximativ 8 metri patrati (3.2×2.4m) in Drumul Taberei costa aproximativ 500 euro expunere pentru o perioada de o luna, suma la care se adauga serviciile de creatie, adaptare, productie poliplan, un cost total putand ajunge la aproximativ 1.000 euro, asta in cazul unei agentii de outdoor”, a exemplificat Renata Cosmatos de la Starcom.

La intrebarea „Ce ar trebui sa faca cineva care vrea sa posteze un mesaj personalizat?”, Cosmatos si Popa spun ca in primul rand se contacteaza agentia de publicitate, respectiv firma de OOH, se verifica disponibilitatea locatiilor outdoor pentru perioada de timp dorita, se selecteaza locatiile. Dupa aceea, se face un buget care se achita conform contractului, se lucreaza si agreaza impreuna cu clientul creatia mesajului, sau clientii vin „de acasa” cu mesajul, acesta fiind de obicei unul simplu, se obtin eventualele aprobari de la autoritati, daca este cazul si se produce materialul outdoor (care poate fi din hartie, poliplan, mesh, etc), care in final se afiseaza.

„Mesajele transmise sunt simple si nu necesita o creatie deosebita”, a afirmat Boris Popa. „La Multi Ani, Ionut!” sau „Casa de piatra!” pot fi „create” chiar de catre persoana interesata de postarea mesajului, astfel ca nu e nevoie neaparat de serviciile de creatie ale agentiei. „Majoritatea celor care doresc acest gen de reclama suna direct la furnizorul OOH, care ii pune la dispozitie locatia contra unei chirii pe perioada respectiva si ii si produce materialul ce urmeaza a fi afisat”, a conchis Popa.

Urmărește Daily Business pe Google News