Desi inceputul
anului 2013 a adus o scadere fata de ultimele 6 luni din 2012 (-12%),
insumand 45,5 milioane lei, semestrul doi a generat in schimb o
crestere de 48% comparativ cu prima parte a anului, ajungand la o
valoare totala de 67,4 millioane lei.
Al doilea semestru
din 2013 a adus o crestere in termeni reali (like-for-like)
comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior. Astfel, valoarea
raportata de grupul de referinta, din care fac parte companiile care
au participat la toate cele 4 editii din 2012 si 2013 ale studiului,
a crescut cu 7% fata de cea inregistrata in semestrul doi din 2012.
In semestrul al
doilea al anului 2013, industriile de[b] Telecom, Servicii Financiare
si Auto[/b] au condus detasat in topul investitiilor in publicitatea
online. Acestea au fost urmate de [b]Cosmetics and Toiletries, Food,
Drinks si Online Retail[/b], dupa cum se arata in graficul urmator:
„Motivul pentru
care piata de publicitate online a inregistrat aceasta evolutie in
2013 este, intr-o oarecare masura, cresterea volumului de tranzactii
raportate prin Facebook si Google, datorat intrarii in studiu a
jucatorilor din zona agentiilor media. In plus, campaniile sunt de la
an la an planificate mai responsabil, mai eficient si mai bine
orientat catre indeplinirea obiectivelor vizate”, spune Ioana
Anescu, Director Executiv IAB Romania.
„Evolutia
consistenta a publicitatii online in semestrul al doilea din 2013
trebuie pusa in contextul accelerarii cresterii economice generale a
tarii si da motive de optimism pentru debutul unei noi etape de
crestere, atat de necesara, mai ales pentru publisherii locali, greu
incercati in confruntarea cu gigantii globali. Speram ca online-ul sa
reprezinte primul segment care iese din criza ce afecteaza de cativa
ani intreaga industrie de media si publicitate din tara noastra si sa
stimuleze revenirea celorlalte segmente ale pietei”, a declarat
Bogdan Belciu, partener, Consultanta pentru Management, PwC Romania,
coordonatorul studiului ROADS (Romanian Online Advertising Study).
Formatele digitale
utilizate cel mai frecvent in 2013 sunt, in mod detasat, cele
embedded, secondate de cele interruptive, respectiv de continutul
sponsorizat.
Studiul a analizat
piata in functie de trei criterii principale: formatele de
publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat
publicitatea pe Internet si lunile din fiecare semestru pentru
determinarea sezonalitatii. Realizat incepand cu anul 2008, ROADS
ofera date relevante despre incasarile nete provenite din publicitate
online si contorizeaza atat datele furnizate de catre publisheri care
vand direct din propriul portofoliu de site-uri, cat pe si cele
furnizate de catre regii.
IAB Romania a fost
creata in anul 2006 si reuneste cele mai importante companii din
domeniul publicitatii pe internet: regii de media, agentii de
publicitate, furnizori de servicii in domeniul publicitatii online,
publisheri autohtoni si filiale internationale.
Citeste si Cum sa ingropi o industrie: Piata de publicitate la un an dupa Ordonanta 25