La fel ca in cazul televiziunilor, anul 2009 a fost unul complicat pentru radiourile din Romania, din cauza crizei economice mondiale, ale carei efecte s-au facut resimtite la nivelul incasarilor din publicitate, relateaza Mediafax.
In studiul Media Fact Book, lansat in octombrie, de Initiative, se estima o scadere a bugetelor de publicitate radio cu 30%, la nivelul intregului an 2009. Astfel, in perioada ianuarie – iunie 2009, veniturile brute din publicitatea radio au scazut cu 17%, de la 53,6 milioane de euro la 44,4 milioane de euro.
In prima jumatate a anului 2009, statiile de radio cu cel mai mare volum al incasarilor din publicitate au fost Kiss FM (31%), Radio 21 (18%) si Europa FM (17%), in timp ce Radio ZU a atras 8% din bugetele de publicitate radio.
De asemenea, potrivit Media Fact Book, trendul descrescator in privinta incasarilor din publicitate s-a resimtit la nivelul tuturor posturilor de radio: Kiss FM (-17%), Radio 21 (-34%), Europa FM (-30%), Radio Romania Actualitati (-43%), Pro FM (-18%), Guerrilla (-19%) si Info Pro (-24%).
In ciuda crizei economice, in septembrie, Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a scos la concurs 13 frecvente de radio, in vederea infiintarii unui serviciu media audiovizual de radiodifuziune destinat copiilor. Noua dintre acestea, la Alba Iulia, Alexandria, Botosani, Cluj, Giurgiu, Resita, Sibiu, Topolog si Tulcea, au fost castigate de SC On Air Studio SRL Bucuresti, societate ai carei actionari sunt Nadia Tataru (90%) si Felix Tataru (10%), presedintele IAA Romania si directorul agentiei de publicitate GMP. Societatea opereaza pe piata din Romania, din 6 decembrie 2005, postul Itsy Bitsy, care mai detine frecvente in Bucuresti, Bacau, Focsani, Navodari – Constanta, Satu Mare si Targoviste.
La acelasi concurs al CNA, Radio Gogo a primit doua frecvente, la Hunedoara si la Targu Jiu, Radio Maria – o frecventa, la Baia Mare, iar Impact FM Junior – o frecventa, la Sfantu Gheorghe.
In ianuarie 2009, CNA a aprobat solicitarea societatii ABC Plus Media SA, ai carei actionari sunt oamenii de afaceri Ioan si Viorel Micula, pentru transformarea, in retea nationala, a radioului National FM, care are 32 de statii si acopera peste 60% din populatia recenzata a Romaniei. In Romania, mai detin retele nationale de radio posturile private InfoPro si Europa FM, dar si Radioul Public.
Pe de alta parte, in privinta Radioului Public s-a concretizat in acest an sprijinul financiar primit in 2008, de 4.550.000 de lei, pentru demararea procesului de digitalizare a Arhivei de Aur a Radiodifuziunii. Astfel, pe 1 noiembrie, in ziua sarbatoririi celor 81 de ani ai Radio Romania, a fost digitalizat primul document din Fonoteca de Aur a Societatii Romane de Radiodifuziune (SRR), respectiv un fragment din conferinta „Unitati organice in viata satelor si natiunilor”, sustinuta de Nicolae Iorga la Radioul Public. Procesul de digitalizare propriu-zis va incepe insa in prima parte a anului 2010 si se va desfasura pe o perioada de 15 ani.
O situatie mai grea a avut-o in acest an Radio Guerrilla, un post de radio care a inceput sa emita pe 29 noiembrie 2004 si se afla in portofoliul trustului Realitatea-Catavencu. Astfel, Radio Guerrilla a anuntat, in iulie, ca va inchide statiile locale de la Iasi si Timisoara si va disponibiliza 15 persoane care asigurau functionarea redactiilor din cele doua orase. Totusi, desi au fost desfiintate redactiile de la Timisoara si Iasi, Guerrilla a continuat sa emita in aceste localitati programul de la Bucuresti si program local.
Un semn pozitiv pentru piata radio din Romania a venit, in schimb, spre sfarsitul anului, odata cu lansarea de catre ARBOmedia a ARBOradio, un serviciu de vanzare a spatiului de publicitate pentru statii locale de radio independente.
Astfel, ARBOradio va vinde spatiul publicitar, pe o perioada de trei ani, pentru 37 de statii locale ale unui numar de 12 posturi de radio independente: Radio Big FM Deva, Radio Sud Craiova, Radio Minisat (18 statii in judetele Brasov, Caras Severin, Calarasi, Dambovita, Olt, Teleorman, Tulcea si Valcea), Radio Fresh FM Slobozia, Academik Galati, Radio Valcea 1, Impact FM (noua statii in judetele Iasi, Neamt si Suceava), Radio Color Hunedoara, Radio 1 Satu Mare, Radio Fix FM Botosani, Radio Severin si Muntenia FM.
Toate acestea arata ca piata radio din Romania s-a dezvoltat intr-o mica masura in 2009, in timp ce audientele posturilor au fost intr-o continua scadere. Batalia pentru supravietuire va fi si mai mare anul viitor, cand criza economica va continua sa influenteze, in mod negativ, bugetele de publicitate ale statiilor de radio.