PR-ul online practicat in prezent de agentiile din Romania este complementar mediilor clasice de comunicare, si in ciuda faptului ca tot mai multi clienti cer vizualizare in spatiul virtual, ar putea fi nevoie de 5-7 ani pana cand mediul online se va apropia de eficienta offline-ului, au declarat pentru DailyBusiness specialistii din PR.
„Deocamdata se poate vorbi doar de o noua nisa care a inceput sa prinda contur”, a spus pentru DailyBusiness Crenguta Rosu, managing partner al agentiei DC Communication. „Modelele de organizare a activitatilor de comunicare sunt diverse – exista agentii specializate care au oferta integrata, unele care abordeaza doar mediul online dar conjugat cu activitati de advertising, dar si altele care abordeaza doar PR in mediul online”, a adaugat ea.
[quote=Crenguta Rosu, managing partner DC Communication]Abordarea online nu mai este o aventura, asa cum era, sa zicem, in anul 2000, ci devine o necesitate[/quote]
„PR-ul online este inca in stadiu incipient”, spune si Elena Olteanu, general manager la agentia 4Ace. „Agentiile din Romania abia incep sa implementeze strategii diferite de comunicare pentru mediul online, iar companiile aloca procente de cel mult 10% din bugetele de PR pentru zona de online. Totusi, in 2008 ne asteptam la o crestere cu 50% a bugetelor pentru campaniile online”, crede Olteanu.
In prezent, se poate vorbi de o piata a PR-ului online luand in calcul strict oferta de servicii expusa de anumite agentii, care s-au specializat in comunicarea doar pe spatiul virtual.
Companii importante din PR-ul romanesc, ca DC Communications, Ogilvy Public Relations, Selenis sau 4Ace au integrat in serviciile oferite si campanii pe mediul online.
De asemenea, agentii precum E-invest marketing, RomNet sau Adpedia ofera servicii de marketing si PR, exclusiv pe spatiul online.
„Pot spune insa cu siguranta ca mediul on-line va castiga teren, pentru ca din ce in ce mai multe audiente vor fi accesibile in acest spatiu.Pana recent, persoanele mai tinere, mai educate si cele preocupate de tehnologie, din zona urbana mare, erau categoriile cu preponderenta reprezentate online, dar structura se modifica. Abordarea online nu mai este o aventura, asa cum era, sa zicem, in anul 2000, ci devine o necesitate,” a continuat Rosu.
Companiile care sunt interesate de comunicarea online sunt aceleasi care au investit pentru prima oara in publicitatea online. Companiile producatoare sau distribuitoare de cosmetice, retailul, cele din zona pharma, mai nou segmentul auto si cel de banking se arata tot mai interesate de aceasta modalitate de comunicare.
Clientii care apreciaza prezenta in spatiul virtual cer o abordare complexa, targetand fiecare segment al mass-media, fara sa disocieze comunicarea online de cea offline.
Cea mai frecventa bariera pentru acest spatiu o reprezinta structura audientei: inca nu sunt categorii de public suficient de diverse si de mari pentru toate tipurile de companii si produse, spune Crenguta Rosu.
Avantajele alegerii Internetului ca spatiu de desfasurare a unei campanii de PR sunt justificate prin viteza de reactie, transparenta, dialogul, posibilitatea actualizarii informatiei, sau crearea unor comunitati care nu mai sunt dependente de locatia geografica.
Pe de alta parte, exista si dezavantaje, pe care specialistii in PR le admit. Printre acestea se numara, pe langa structura audientei, lipsa unui personal specializat in comunicarea online, dar si reticenta clientilor in fata unui domeniu cu care nu sunt familiarizati.
„Companiile cer deocamdata idei pentru comunicarea cu clientii lor, nu neaparat prezenta intr-un spatiu online sau offline”, a mai spus Rosu.
Companiile care au audiente cu un profil apropiat consumatorului de online sunt mult mai interesate si aleg cu mai multa usurinta campaniile online. De exemplu, este evident de ce o companie cu produse dedicate varstei a treia este mai putin interesata de Internet – in acest moment, in Romania – fata de o companie cu produse dedicate tinerilor, spun specialistii in comunicare, mentionand insa ca si acest lucru este probabil sa se schimbe in viitor.