In 2009, o buna parte a mass-media a virat spre online, remarca Crenguta Rosu, sefa agentiei de relatii publice DC Communication. Informatiile se transmit prin publicatii exclusiv digitale, pe bloguri de specialitate, in versiunile online ale printurilor, pe retele sociale. Definitia media s-a transformat, acum include online-ul, nu mai exista delimitarea dintre canale clasice de comunicare si Internet, spune ea.
Crenguta Rosu este membru Key People.
„Anul acesta, PR-ul online se va coace, se va maturiza. Iar lucrul acesta este inevitabil, pentru ca mediul forteaza acest fenomen”, considera Rosu.
Insa exista si un amendament care nu trebuie neglijat, avertizeaza ea: nu toate audientele sunt prezente online.
„Cum intri in rural, cu ce instrumente comunici? Asta este marea provocare a comunicatorilor, urmatoarea tinta de atins”.
Alina Stanciu, managing directorul Ogilvy Public Relations, sustine ca in prezent nu se mai poate vorbi despre o strategie coerenta de comunicare, daca aceasta nu cuprinde si comunicarea in mediul online, inclusiv in social media.
[img=595]Crenguta Rosu, DC Communication[/img]
„Chiar daca din perspectiva bugetelor investite suntem inca la inceput, din perspectiva interesului aratat de clienti si a propunerilor facute de echipele de comunicare am facut deja pasi foarte importanti in aceasta arie”, subliniaza Stanciu.
PR-ul online are un rol important in mixul de comunicare, spune si Hortensia Nastase, managing directorul Lowe PR, care constata, insa, ca 2009 nu a fost neaparat un catalizator pentru acest tip de servicii.
„Am avut surpriza sa constat ca in 2009 lucrurile nu s-au miscat atat de repede precum ne asteptam. Vorbim fara doar si poate de o crestere constanta a digitalului, insa criza nu a fost un impuls de proportiile pe care le estimam, majoritatea advertiserilor alegand publicitatea clasica si mai sigura in acceptiunea lor, in dauna noilor solutii de comunicare”, sustine aceasta. Hortensia Nastase este membru Key People.
[img=598]Hortensia Nastase, Lowe PR[/img]
„Este cert insa ca viitorul sta sub semnul new media si, mai devreme sau mai tarziu, vom ajunge cu totii acolo. Ganditi-va numai la miscarile care se petrec in presa si la schimbarile obiceiurilor de consum ale publicurilor. Problema nu este ‘daca’, ci ‘cat de repede'”, adauga sefa Lowe PR.
PR-ul online este un lucru nou, despre care toata lumea vorbeste, remarca si Vlad Merticaru, managing partnerul agentiei Links PR, insa sunt foarte putini aceia care stiu sa-l faca, si nici sistemele de evaluare a rezultatelor nu sunt foarte rafinate.
[quote=Vlad Merticaru, managing partner Links PR]Inca suntem la faza ‘daca faci un cont pe facebook si-i inviti pe fanii tai in club la bere’ se cheama ca faci PR online[/quote]
Insa, intr-adevar, subliniaza Merticaru, sunt din ce in ce mai multe companii care solicita PR online, mai ales in accesarea retelelor sociale. Vlad Merticaru este membru Key People.
„E greu de apreciat fara un studiu coerent cat de multa valoare adaugata aduce in spatiul comunicarii o campanie de PR. Multi cer PR online fiindca e la moda si cred ca este mai ieftin. Un lucru e sigur: sunt foarte putini specialisti in aceasta zona si lucrurile se dezvolta oarecum ‘urechist’. Inca suntem la faza ‘daca faci un cont pe facebook si-i inviti pe fanii tai in club la bere’ se cheama ca faci PR online”, sustine Vlad Merticaru
Potrivit acestuia, in 2010 situatia comunicarii in spatiul digital nu va evolua cu foarte mult.
„Maturizarea si sofisticarea vin odata cu specialistii. Este nevoie de cativa ani buni pentru a putea spune ca avem in piata specialisti in comunicare digitala. Vedem deja o aglomeratie de proiecte de comunicare online, in special pe site-urile informative, amestec editorial cu publicitate clasica. Mai ales daca este facuta prost si agresiv, aceasta comunicare nu face decat sa enerveze utilizatorul de web, in nici un caz nu-l determina sa-si faca o parere favorabila despre serviciul, produsul sau compania care comunica”, explica Merticaru.
Inceput de an efervescent pentru PR-isti
Inceputul de an a fost activ pentru agentiile de relatii publice, potrivit Crengutei Rosu, managing partnerul DC Communication.
Chiar daca bugetele primite de la clienti nu sunt spectaculoase, important este ca majoritatea companiilor au decis sa isi continue proiectele de comunicare incepute in 2009, sau sa inceapa sa comunice anul acesta, daca anul trecut nu au facut-o, sustine ea.
„In mod cert, 2009 nu a fost un an usor pentru relatiile publice. Din ce am observat in cazul nostru si din ce au anuntat competitorii nostri, majoritatea agentiilor au raportat stagnari ale veniturilor, si, mai degraba, usoare scaderi. Nu am vazut cresteri mai mari de 10%. Inceputul de an este destul de efervescent. Bugetele nu sunt spectaculoase, insa sunt constante. Mi-e greu sa dau un prognostic pentru tot 2010. Dupa doua luni, e mai bine sa fii prudent”, a afirmat sefa DC Communication.
Anul 2010 a inceput intr-un ritm alert in industria de PR, insa lunile ianuarie si februarie nu sunt, in general, reprezentative pentru felul in care evolueaza o piata, spune si Alina Stanciu, de la Ogilvy Public Relations.
[img=600]Alina Stanciu, Ogilvy PR[/img]
„Evolutia companiilor de servicii in acest an va depinde foarte mult de evolutia celorlalte industrii, de suportul pe care companiile mari din diferite sectoare il vor avea din partea autoritatilor si de masurile luate pentru redresarea economiei”, adauga Stanciu.
Dupa ce , la nivel macro, piata relatiilor publice a inregistrat anul trecut o scadere situata undeva intre 30-35%, pentru 2010, estimarile sunt mai optimiste, spune Hortensia Nastase, managing directorul Lowe PR.
„Cred ca undeva in a doua parte a anului vom asista intr-adevar la un reviriment al business-ului in mai toate domeniile. In functie de rapiditatea cu care acest lucru se va intampla, valoarea pietei de PR in 2010 se va situa undeva intre -15% si + 5%”, sustine Nastase.
Crenguta Rosu, managing partner-ul DC Communication, una dintre cele mai longevive si profitabile agentii de pe piata locala de relatii publice, nu crede ca vor mai exista, in 2010, prea multi clienti care sa renunte cu totul la PR, asa cum s-a intamplat anul trecut.
„Eventual, doar acele business-uri care simt abia acum efectele crizei din 2009”, a precizat aceasta.
In ceea ce priveste mixul de PR pe care il vor cere clientii anul acesta, Alina Stanciu sustine ca se va pastra tendinta anului trecut, aceea de intensificare a activitatii in aria de corporate communication, business to business, crisis prevention si crisis management, datorita nevoii companiilor de a-si indeplini obiectivele de business pentru 2010 si de a orienta compania in directia unei dezvoltari sustenabile pentru anii urmatori.
[img=599]Vlad Merticaru, Links PR [/img]
Nici serviciile de media relations nu vor trece neobservate in 2010, subliniaza Vlad Merticaru, de la Links PR.
„Ca in fiecare an, serviciile de media relations raman cele mai accesate din gama PR-ului. Cu atat mai mult in acest an, pentru ca se incearca, in mod total eronat, ca odata cu scaderea bugetelor de advertising sa se suplineasca expunerea cantitativa prin servicii de PR, fiind considerate mai ieftine”, afirma Merticaru.
De ce este insa eronat sa folosesti PR-ul ca surogat pentru advertising?
„Este o abordare paguboasa pentru companii sa aiba astfel de asteptari de la serviciile de PR. Din pacate, sunt si agentii care accepta sa-si asume astfel de obiective, chiar daca sunt constiente ca nu le pot indeplini. Dar, pana la urma, e un an greu si orice abordare de business in zona de PR poate fi de inteles”, mai spune reprezentantul Links PR.