Iesirea de pe piata a cotidianului gratuit Adevarul de Seara a lasat
aceasta nisa fara concurenta. Si asta in ciuda faptului ca in Europa,
presa gratuita este un business profitabil, fiind cea mai citita
categorie de print.
In Bucuresti, ziarul Ring si Curentul si sunt singurele disponibile pe piata.
Daca Ring declara un tiraj de 100.000 de exemplar pe editie, Curentul este tinut in viata artificial, fara un tiraj declarat, fiind disponibil doar la cateva puncte de vanzare a presei. Cu toate acestea, continua sa apara de luni pana vineri. Nu e de mirare ca ziarele gratuite se epuizeaza in cateva ore de la distribuire, desi apar in numar mai mare decat cel al cotidianelor nationale.
De exemplu, datele Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) arata ca numarul de editii ale unor ziare nationale precum Adevarul (aproximativ 44.800), Evenimentul Zilei (mai putin de 28.000), sau Romania Libera (49.000), se ridica la cateva zeci de mii, iar ceva mai bine stau doar tabloidele, precum Click! (peste 246.000 de exemplare) sau Libertatea (aproximativ 166.000).
Business-ul generat de presa gratuita pare sa mearga bine, in ciuda iesirii recente de pe piata a Adevarului de Seara sau a ziarului editat de Ringier, Compact, la inceputul crizei economice, respectiv in 2009, dupa doar trei ani de la aparitie.
Redactorul-sef al ziarului ring, Alexandru David, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca „in medie, incasarile din publicitate acopera lunar 50% din cheltuielile lunare ale acestui ziar”.
David a precizat ca bugetul lunar al ziarului ajunge undeva in jurul cifrei de 70.000 de euro, iar o pondere de 70% din aceasta suma este destinata tiparirii publicatiei.
Un calcul simplu arata ca incasarile medii anuale incasate din publicitate s-ar ridica la 420.000 de euro.
[quote=Alexandru David, redactor-sef Ring]Banii din piata de publicitate pentru print sunt foarte putini. Publicitarii gresesc foarte mult in aceste vremuri de criza: s-au obisnuit sa-si eficientizeze la maxim propriile venituri, de multe ori in dauna clientilor [/quote]
Acesta a adaugat ca publicitarii nu mai sunt preocupati de performantele unui produs media tiparit, sau de posibilul succes al campaniilor clientilor, ci doar de pretul pe care-l pot obtine, astfel ca sunt guvernati doar de felul in care vor putea sa „cumpere” campanii la volum.
„Se cumpara mult si prost, mergandu-se, de ce sa nu spunem lucrurilor pe nume, pe prietenii si avantaje reciproce, in detrimentul interesului clientului. Cei care gresesc tolerand aceste ‘volume’ fara efect sunt clientii. Cata vreme nu vor pune presiune pe agentii, cata vreme nu vor plati agentiile in urma rezultatelor pe care le genereaza strategia acestora de buying, lucrurile nu se vor schimba”, este de parere reprezentantul Ring.
„Piata de publicitate va trebui sa-si schimbe mentalitatea”
El a adaugat ca agentiile cumpara pe sume ridicole spatii de publicitate in ziare care nu conteaza, nu sunt auditate si „nu au cifre, nu au tiraje”, in detrimentul ziarelor care platesc sume consistente pentru audit.
„Ring a investit in tot acest proces de auditare si masurare a audientei pentru ca suntem convinsi ca nu va mai fi mult pana cand si piata celor care cumpara publicitate va fi nevoita sa-si schimbe mentalitatea”, a adaugat David.
Cu toate acestea, recent, ring a lansat un nou produs editorial, saptamanalul „ring in Centrul Vechi„, cu un tiraj de 50.000 de exemplare.
Intrebat despre motivele care au dus la aceasta decizie, David a spus ca existenta tipografiei proprii, conexata cu echipa editoriala deja existenta, si frecventa saptamanala au facut din ring in Centrul Vechi un proiect viabil economic inca de la primul numar. Pentru cele doua produse, lucreaza in prezent o echipa editoriala de 46 de persoane.
„In plus, vorbim despre o noua categorie de public pe care Ring Media o vizeaza si asa cum ziarul are ‘venele’ intinse in tot Bucurestiul, nu putea sa nu ‘alimenteze’ si noua inima a Capitalei, centrul vechi”, a adaugat reprezentantul aceleiasi publicatii.
Pe de alta parte, costurile de distributie si marketing pot ingropa un cotidian gratuit. Este si cazul Adevarului de Seara, care potrivit omului de afaceri Dinu Patriciu, detinator al Adevarul Holding, genera o cheltuiala de marketing de 12 milioane de euro pe an.
In aceste conditii, publicatia a fost inglobata in ziarul Adevarul, iar echipele locale realizeaza in prezent saptamanalul cu plata, ADS, care apare in 39 de editii.
Imre: Adevarul de Seara, folosit ca instrument de marketing
Recent, Peter Imre, directorul general al Adevarul Holding, afirma ca el nu crede in produsele gratuite, iar „obiectivul meu declarat si al lui Dinu Patriciu a fost de a face din Adevarul Holding un trust profitabil”.
Imre spunea tot atunci ca Adevarul de Seara s-a nascut ca un instrument de marketing si de crestere a notorietatii marcii Adevarul.
„Acest lucru l-a indeplinit cu foarte mult succes, de la 450.000 de exemplare distribuite pe zi, am ajuns la peste 1 milion de cititori cu ADS”, spune Imre.
De asemenea, holdingul va edita Adevarul de Weekend, de 128 de pagini, care va aparea sambata si va costa 3,9 lei.
Alexandru David considera insa ca orice proiect media care esueaza nu reprezinta un motiv de bucurie pentru nimeni din breasla, iar ADS a reprezentat pentru piata din Bucuresti un rival puternic pentru Ring, completand zona presei gratuita.
„Este adevarat ca in ceea ce priveste lupta pentru obtinerea publicitatii din piata, singura sursa de venit pentru orice publicatie free, iesirea ADS din aceasta schema va crea noi oportunitati pentru Ring”, este de parere David.
Reprezentantul aceleiasi publicatii a recunoscut insa ca este destul de costisitor sa mentii in viata o publicatie gratuita, mai ale in vremuri de criza, dar si ale costurile ridicate rezultate din tirajele mari.
Hotelul cu ziar
Alexandru David a mai spus ca supravietuirea ar fi fost imposibila in acesti ani de criza, daca ziarul „nu ar avea o sustinere”, in cazul Ring fiind vorba de apartenenta la Holdingul RIN Group, cu afaceri in zona hoteliera, imobiliare si constructii.
„Astfel ca diferentele pana la acoperirea cheltuielilor vin din bugetele de marketing ale Rin Group, care au descoperit de-a lungul timpului ca ziarul ring este un mijloc de promovare extrem de eficient”, a adaugat redactorul-sef.
In prezent, tirajul ring este de 100.000 de exemplare, dar redactorul-sef spune ca daca contextul economic ar fi fost altul, „ne-am fi permis sa tiparim 500.000 de exemplare, iar acestea ar fi fost absorbite de piata pana la orele pranzului”.
Si asta pentru ca, dupa cum afirma acelasi reprezentant, tirajul se epuizeaza in doua ore, dupa ce a fost distribuit.