Banca de investitii Merrill Lynch si-a modificat luna trecuta intr-un raport estimarile referitoare la cresterea cheltuielilor de publicitate la nivel global de la 4,9% la 4,3% pentru acest an si, respectiv, de la 4,1% la 3,5% pentru 2007.
Pentru SUA cresterile in publicitate pentru anul acesta, estimate initial la 5,1%, sunt acum asteptate la doar 4,7%, iar pentru anul viitor estimarile ritmului de crestere de 3,5% au ajuns la 2,8%.
Piata de publicitate urmeaza acum mai degraba ritmul de crestere al PIB-ului real, si nu al PIB-ului nominal, cum se intampla in trecut, scrie in raportul companiei analistul Lauren Rich Fine.
„Aceste schimbari arata ca media, dupa cum se banuia, nu mai are un nivel de inflatie mai mare decat in alte sectoare ci, dimpotriva, preturile se modifica in functie de intensitatea concurentei”, noteaza analistul.
O alta observatie pe care a facut-o in raport a fost ca incetinirea ritmului de crestere in piata de publicitate reflecta incetinirea economica, precum si absenta evenimentelor importante la scara mondiala sau nationala, de genul Olimpiadelor sau a alegerilor.
Pentru ritmul de crestere a cheltuielilor de publicitate din presa scrisa Merrill Lynch a coborat estimarile pentru anul acesta de la 1,2% la crestere zero si, respectiv, pentru 2007 de la o crestere de 1,1% la o scadere de 1,5%. In ceea ce priveste previziunile pentru televiziune, acestea au ajuns pentru anul acesta de la un ritm de crestere de 6% la 5,8% iar pentru 2007 ritmul respectiv a ajuns de la 7,2% la 5,8%.
Cele mai bune estimari privesc publicitatea prin Internet, acestea modificandu-se intr-un sens pozitiv. Astfel, pentru anul acesta, fata de estimarea initiala de 29,1% crestere, Internetul va solicita cheltuieli cu publicitatea cu 29,4%, iar pentru anul viitor, estimarea initiala a ritmului de crestere de 21,6% s-a modificat la 21,9%.
Intreaga structura a marketing-ului si a cheltuielilor din marketing sufera schimbari dramatice odata cu trecerea treptata a publicului spre canalul Internet, spune Carl Howe, director la firma de consultanta si cercetare de marketing Blackfriars Communications.
Blackfriars a facut public un raport luna trecuta in care se estimeaza ca agentii economici nord-americani vor cheltui 615 miliarde de dolari (47,89 miliarde de euro) pentru marketing, cu 37% mai putin decat anul trecut.
„Marketing-ul a avut de luptat mult datorita vremii proaste si a preturilor mari ale carburantilor in ultimele 12 luni”, a spus Howe. „In general, companiile cheltuiesc mai putin pentru marketing”.
Blackfriers estimeaza ca afacerile nord-americane vor cheltui mai putin si pe publicitate, respectiv 217,5 miliarde de dolari (169,36 miliarde de dolari), cu 4,6% mai putin decat anul trecut.
Anul acesta Blackfriers estimeaza ca agentii economici din SUA vor cheltui 179,5 de miliarde de dolari (136,6 miliarde de euro) pentru publicitatea offline, adica 29% din totalul bugetului destinat marketing-ului, si 38 miliarde de dolari (29,59 miliarde de euro) pentru publicitatea pe Internet, respectiv 7% din totalul bugetar amintit mai sus.
Cheltuielile cu marketingul prin mail si cu telemarketingul din SUA vor reprezenta 74,4 miliarde de dolari anul acesta (57,9 miliarde de euro), adica 12% din bugetul de marketing, o cota apropiata de cea a cheltuielilor pentru organizarile de evenimente. Acestea din urma se vor ridica la 76,9 miliarde de dolari (59,8 miliarde de euro).
Dezvoltarea site-urilor web si media pe Internet vor atrage anul acesta investitii in publicitate de 35,7 miliarde de dolari (27,79 miliarde de euro), iar publicitatea prin mail va atrage si ea cheltuieli ale advertiserilor de 16,7 miliarde de dolari (13 miliarde de euro).