Interzicerea mesh-urilor (suporturi de tip plasa) ar insemna o pierdere de multe milioane de euro in bugetele asociatiilor de proprietari, considera Mihai G. Mihai, CEO-ul companei de publiciatate outdoor Clear Channel. Indirect insa, efectele sunt similare si pentru firme de montaj, productie, materiale de constructii, intretinere, monitorizare sau amenajari, si, bineinteles, business-urile de publicitate outdoor.
„Interzicerea mesh-urilor inseamna disparitia celor mai de impact forme de publicitate outdoor, care atrageau volume importante din bugetele de publicitate ale clientilor”, a afirmat Mihai.
Cum se cuantifica in bani aceste pierderi?
In cazul Clear Channel, companie care a incheiat anul 2008 cu afaceri de 9,2 milioane euro, circa 50% din venituri au fost atrase anul trecut de promovarea tip mesh-uri.
„Ca multi alti jucatori, Clear Channel va fi afectat de interzicerea mesh-urilor. Am avea posibilitatea sa ne orientam catre alte segmente de outdoor, insa avem un mare semn de intrebare cu privire la corectitudinea de business de pe aceasta piata”, a declarat seful Clear Channel.
„In perioada 2007-2008 am investit milioane de euro si vom continua sa o facem, iar in paralel vom fi mult mai activi in a cere reglementarea pietei de outdoor, atat a celei care functioneaza pe domeniul privat cat si a domeniului public”, a adaugat Mihai.
Sursa conflictului dintre jucatorii outdoor si municipalitate este faptul ca in prezent exista doua proiecte pe masa primariei Capitalei: unul care reglementeaza toata piata – pe care majoritatea jucatorilor il asteapta de ani de zile si pentru care militeaza – si cel care interzice mesh-urile.
„Practica corecta este sa reglementezi, nu sa interzici. Si prin reglementare pierzi, pentru ca ti se zice ce poti sa faci sau nu. Dar se face echitabil, transparent. In plus, reglementarea e vitala pentru publicitatea outdoor din spatiul public. Avem nevoie de un regulament care sa impuna practica licitatiilor. Pana acum s-au inchiriat domenii publice pe contracte modice, de 3 dolari pe luna, iar panourile erau inchiriate mai departe clientilor cu mii de euro”, a declarat pentru DailyBusiness un jucator important din outdoor, care a preferat sa nu i se dezvaluie numele.
In sedinta de joi (n.r – 26 martie) organizata de primaria Capitalei s-a prezentat o prima varianta a regulamentului intocmit pentru jucatorii outdoor, care urmeaza sa fie supus dezbaterilor publice. Printre reglementarile formulate se numara: interzicerea amplasarii reclamelor pe sediile cladirilor publice, cimitire, imobile monument istoric, parcuri, copaci, pasaje rutiere, stabilirea dimensiunilor si a modalitatii de amplasare a reclamelor dar si amenzile aferente nerespectarii reglementarilor.
In plus, s-a punctat importanta unor volume mai mari de taxe pentru inchirierea spatiilor publice.
„Daca s-ar fi stabilit niste chirii normale, jumatate din volumul pietei de anul trecut, circa 30 milioane de euro ar fi trebuit sa plece spre bugetele autoritatilor locale”, a afirmat sursa anonima citata anterior.
Potrivit reprezentantilor News Outdoor, reglementarea este binevenita pentru outdoorul din Romania, atat timp cat nu este abuziva.
„Reglementarea este binevenita, dar trebuie sa avem in vedere sa nu fie abuziva, deoarece riscam sa pierdem bugete mari in outdoor din acest motiv. Compania noastra dispune de produse de tip mesh, iar acest business a reprezentat pentru noi aproximativ 10% din totalul cifrei de afaceri in anul 2008”, au declarat oficialii News Outdoor pentru DailyBusiness.
Se schimba structura clientilor
Cu sau fara interzicerea amplasarii de mesh-uri, outdoorul este lovit in primul rand de reticenta advertiserilor, care, daca nu au renuntat de tot la acest tip de promovare , au taiat considerabil bugetele.
Imobiliarele – domeniu „vedeta” pentru OOH anii trecuti, dar si auto, au iesit cel putin pentru moment din topul celor mai mari advertiseri in acest mediu. Care sunt acum clientii principali ai publicitatii outdoor?
Potrivit News Outdoor, clientii din domeniul bunurilor de larg consum si din segmentul food&drinks si-au pastrat nivelul investitiilor, chiar l-au crescut in unele cazuri, in timp ce retailul si telecomul nu urmaresc un trend clar: unele si-au suplimentat bugetele de outdoor, altele l-au diminuat, dar nu neaparat in favoarea altor medii, ci ca masura de economisire la nivel de buget.
„Ne asteptam ca in anul 2009 sa avem fluctuatii mult mai mari de sezonalitate, oscilatii din punct de vedere al investitiilor, practic vor exista luni foarte bune, dar si luni foarte slabe in decursul anului”, au mai spus reprezentantii News Outdoor.
Alti jucatori importanti de pe piata de profil romaneasca de outdoor sunt Epamedia, Mistic Media sau Wizard Media.