In ciuda acestei restrictii, vanzarile de medicamente sunt in crestere, atat cele eliberate pe baza de reteta, cat si cele vandute la liber (OTC). Valoarea totala a pietei farmaceutice in 2010 a fost de 9,62 miliarde lei, in crestere cu aproape 19% fata de 2009, potrivit companiei de cercetare de piata Cegedim Romania.
Dan Zaharescu, director executiv al Asociatiei Romane a Producatorilor Internationali de Medicamente (ARPIM), a declarat pentru DailyBusiness.ro ca in ceea ce priveste bugetul de promovare al unui medicament, doar 50% din suma merge catre advertisingul clasic, alte 30% catre farmacii si 20% catre medici.
In caz de reclama nepermisa, producatorul plateste amenda
In plus, reprezentantul producatorilor arata ca daca un canal de comunicare precum un ziar, site, televiziune sau chiar farmacie face o reclama la un medicament fara a avea acordul ANM, atunci, cel care va primi amenda va fi nu institutia respectiva, ci detinatorul autorizatiei de punere pe piata a produsului pentru care se face publicitate.
In aceste conditii, Zaharescu spune ca publicitatea conventionala nu este la fel de importanta pentru industria farmaceutica, ca in alte businessuri.
Directorul ARPIM a adaugat ca afacerea unui producator si cresterea vanzarilor se bazeaza mai mult pe reteaua de distributie, prezenta in farmacii a produselor, precum si pe recomandarile medicilor.
„In ceea ce priveste publicitatea la OTC-uri, exista premisa publicitatii. Selectia poate fi indusa de expunerea la mesajele publicitare, dar consumatorul devine fidel daca a luat un produs si s-a simtit bine”, a adaugat Zamfirescu.
Pe de alta parte, cifrele de la ANM arata ca numarul brandurilor de medicamente care se promoveaza creste de la an la an. In 2010 au fost acordate 474 autorizatii pentru publicitatea la medicamentele, fata de 370 de autorizatii eliberate 2009 si 307 in 2008.
Acest lucru s-a resimtit si in veniturile incasate din publicitate ale institutiilor mass-media, in special ale televiziunilor.
Alexandru Zamfirescu, sales manager in cadrul RealitateaTv, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca veniturile obtinute din publicitatea la medicamente s-au ridicat in 2010, la aproximativ 1,1 milioane de euro. Suma este in crestere fata de anul 2009, cand s-au inregistrat venituri care se situau in jurul sumei de 700.000 de euro.
Pe de alta parte, Zamfirescu estimeaza ca pentru 2011, se va inregistra o scadere de aproximativ 20%.
„Principala cauza a diminuarii acestor venituri o reprezinta economia in scadere si reducerea bugetelor pe toata piata de publicitate”, a adaugat reprezentantul aceluiasi post de televiziune
Acesta a mai spus ca produsele pentru care se difuzeaza in prezent reclama la TV apartin Terapia, Walmark, Sandoz, Novartis, Biofarm, Berlin Chemie, A&D Pharma, Doppel Herz, Sistemul Medical Bucurestean, GSK.
Obligatii impuse companiilor la publicitatea online
Recent, reprezentantii ANM au elaborat un ghid pentru evaluarea publicitatii la medicamentele de uz uman, aplicabil pentru orice forma de promovare destinata sa stimuleze prescrierea, distribuirea, vanzarea sau consumul de medicamente.
Printre noutatile ghidului se afla si reglementarea publicitatii pe Internet a medicamentelor, forma care incepe sa devina din ce in ce mai stricta.
Printre obligatiile impuse de ANM prin intermediul ghidului, se numara:
* identitatea si adresa fizica si electronica a sponsorului paginii web
* sursa/sursele tuturor informatiilor incluse pe pagina web, data publicarii sursei/surselor si identitatea si calificarile (inclusiv data conferirii calificarilor) tuturor furnizorilor individuali-institutionali ai intformatiilor incluse pe pagina web
* procedura utilizata pentru selectionarea continutului inclus pe pagina web
* audienta tinta a paginii web, profesionisti din domeniul sanatatii, pacienti si publicul general sau o combinatie a acestora
* scopul sau obiectivul paginii web.
Ce spune „arbitrul pietei”
Daniel Boda, presedintele ANM, afirma la acea vreme ca motivul principal pentru care s-a intarit cadrul legal si masurile care reglementeaza publicitatea este faptul ca institutiei priveste utilitatea reclamei la medicamente dintr-o singura perspectiva, respectiv informarea pacientilor.
„Publicitatea la medicamente este acceptata doar pentru medicamentele fara prescriptie, si nu exista un intermediar intre pacienti si farmacie, un medic care sa poata da toate detaliile despre medicament. Pot face publicitate in ideea de a arata avantajele medicamentului, utilitatea lui, de a face promotii pentru informare”, a declarat Daniel Boda.
„De asemenea, trebuie sa avem o consecventa in acest domeniu. Daca industria farmaceutica este industria hi tech care se pretinde a fi, daca ne gandim numai ca Pfizer este cea mai mare companie din lume din punctul de vedere a proportiei de profit pe care o reinvesteste in cercetare-dezvoltare, daca industria farmaceutica este atat de dezvoltata pe cat se pretinde, in scopul sigurantei pacientului, atunci cu acest lucru trebuie mers pana la capat, si sa avem in publicitate aceeasi rigurozitate ca si in sinteza farmaceutica, in studiile de siguranta, in studiile de evaluare”, a mai spus Boda.