Potrivit unui raport al Comisiei Europene, rata de penetrare a telefoniei mobile in Romania, este de circa 115%, echivalentul a aproximativ 25 milioane de terminale.
Si asta in conditiile in care exista romani care detin mai multe telefoane mobile, dar si altii care nu poseda niciun terminal.
Totodata, acelasi mesaj publicitar nu va ajunge la toti utilizatorii.
Chiar daca ai o baza de date de milioane sau sute de mii de persoane persoane, cei care vor cumpara efectiv vor fi de pana la cateva zeci de mii, a mai spus Lazarov.
„Realizezi astfel o economie, pentru ca in publicitatea mobila, platesti in functie de cati clienti ai atins”, a precizat acesta.
In acest context, Marian Seitan, general manager al Mediapost Hit Mail, sustine ca o companie care detine o baza de date de 1 milion de persoane, va putea sa targeteze prin trimiterea de mesaje, de exemplu, doar 1.000 de persoane, care reprezinta tinta pentru brandul respectiv.
„Nu ii deranjam pe toti 1 milion.Targetam doar o parte dintre acestia, iar acest lucru face mesajul mai scump”, a mai spus Seitan.
La randul sau, Roberto Lazarov, CEO Supermobil, a declarat ca telefonul mobil reprezinta o oportunitate de a vorbi direct cu clientul.
„Daca faci o publicitate unidirectionala, la TV sau radio, nu poti interactiona sau asculta ce spune clientul caruia i te adresezi”, a completat Lazarov.
Acesta a mai spus ca o campanie de marketing trebuie sa targeteze foarte bine publicul caruia i se adreseaza, iar mesajul sa fie unul deschis.
Catalin Sandulache, managing partner al Splendid Media, a declarat joi, in cadrul Mobile Advertising Congress, ca pe parcursul anului trecut, doar 80 de clienti au ales sa-si faca publicitate pe mobil, in crestere cu 37% fata de 2009.
Totodata 40% dintre acestia au apelat si la a doua campanie de advertising.
Numarul celor care cumpara publicitate pe mobil ramane scazut comparativ cu cei care aleg un mijloc traditional pentru promovarea brandurilor.
Sandulache a afirmat ca in 2010, alti 1.700 de cumparatori de publicitate au ales canalele de televiziune, in timp ce alte 1.000 de companii au optat pentru mediul online.
In plus, reprezentantul Splendid Media a adaugat ca respectivul cumparator de spatiu publicitar pe mobil ar trebui sa fie interesat de costul net pentru fiecare persoana care s-a transformat in client al brandului promovat.
De asemenea, sustine Sandulache, spre deosebire de tarifele de publicitate pentru mediile traditionale, care sunt in continua scadere, nu acelasi lucru se intampla cu pretul advertisingului pe mobil.
Si asta pentru ca bazele de date, precum si cunoasterea profilului celui caruia i se adreseaza reclama, genereaza costuri ridicate.
„Este un mediu apropiat de direct mail, iar ca sa construiesti sau sa cumperi o baza de date costa foarte mult”, a mai spus Sandulache, adaugand ca exista pana la 30 de criterii de selectie a publicului din care publicitarul poate sa aleaga.
Sorin Ioan Blaga, head of marketing Adevarul Holding, a declarat ca daca o reclama TV se adreseaza tuturor, un SMS este o forma de publicitate mult mai personalizata, iar consumatorul are senzatia ca i se adreseaza numai lui.
95% din publicitatea pe mobil, reprezentata de SMS-uri
Horatiu Dimulescu, head of mobile advertising Vodafone Romania, a declarat ca in prezent, 95% din publicitatea facuta pe mobil este realizata prin SMS, si doar 5% prin aplicatiile special realizate pentru advertisingul pe mobil.
Printre cei care au apelat la aceasta forma de publicitate, din 2007, cand Vodafone a implementat acest sistem si pana in prezent, se numara BCR, Unicredit, Neoset, Domo, Dacia, BMW, Kraft sau Bergenbier.
Publicitatea pe mobil devine din ce in ce mai atractiva, in conditiile in care 80% din populatia Romaniei detine un telefon mobil.
Dimulescu a dat ca exemplu campania Unicredit, desfasurata in august 2010, in cadrul careia au fost trimise 52.000 de sms-uri, iar in urma acesteia, rata de utilizare a ATM-urilor a crescut cu 20% , in timp ce numarul clientilor noi s-a majorat cu 8%.
De asemenea, in urma unei campanii realizata pentru BMW, pentru lansarea unei masini, prin care oamenii erau invitati la drive test, in urma trimiterii a 12.900 de mms-uri, rata de raspuns a fost de 1,5%.
La randul sau, Andreea Mihai aadaugat ca 8,5% din totalul telefoanelor vandute in Romania in 2010 au fost smartphone-uri, in timp ce se asteapta ca acestea sa creasca pan ala 11,5% pentru 2011.
Publicitatea, doar cu acordul clientilor
In ceea ce priveste permisiunea data de cei care primesc mesaje, Dimulescu sustine ca acestia si-au dat in prealabil acordul, avand posibilitatea totodata sa renunte.
„Vorbim de clienti care si-au dat permisiunea unei banci, unui dealer auto sau chiar companiei de telefonie mobila”, a completat reprezentantul Vodafone.
Acesta a adaugat ca operatorul pe care il reprezinta nu trimite mai mult de patru mesaje pe luna aceluiasi client, Romania avand cea mai mica rata, din UE, de sms-uri publicitare trimise, astfel ca, respectivul client vede relevanta mesajului.
Horatiu Dimulescu a completat ca acesta este motivul pentru care rata de reclamatii a clientilor Vodafone pe acest segment, se situeaza sub 0,1%, pentru mesajele nesolicitate, cerand astfel iesirea din sistem.
Venituri de 500 mld. $, estimate pentru 2011 la nivel mondial
Piata de publicitate pe telefonul mobil va creste la 500 miliarde de dolari in 2011, iar in 2015 ar putea ajunge la 545 miliarde de dolari, a declarat Tomas Matl, product manager on mobile advertising la grupul Vodafone.
In ceea ce priveste piata din Romania, Matl a afirmat ca pana in prezent 5 milioane de clienti ai Vodafone pentru mesageria de business, numarul reprezentand circa 50% din clientii companiei.
El a mai spus ca publicitatea pe mobil a devenit parte integrata a mix-ului de media.
Vodafone a inceput sa introduca publicitatea pe mobil din 2007, orientandu-se in principal spre Internetul pe mobil si publicitatea bazata pe mesagerie.
In prezent, Vodafone a implementat acest sistem in 98 de tari.