Ultimul trimestru va mai aduce cateva milioane, insa nu suficient cat sa le dea dreptate publisherilor care estimau, sub influenta optimismului de la inceputul anului, incasari din publicitate similare cu cele din 2009 (45 milioane de euro).
Publisherii oricum nu se asteptau la cresteri. Varianta ar fi fost absurda dupa un 2009 care i-a lasat cu jumatate din cat le aducea publicitatea in 2008.
Dar sperau macar la stagnarea pietei. Explicatia data de ei la debutul lui 2010? „Nu mai avem de unde sa scadem”.
Criza le-a aratat insa ca de fapt era loc de mai rau.
In primele 9 luni ale anului in curs, presa „de hartie” din Romania a incasat intre 23 si 24 milioane euro, cu peste 26% mai putin decat in perioada similara din 2009, potrivit datelor furnizate de agentia de media Mediaedge:cia (MEC) Romania, cifre confirmate si de reprezentantii agentiilor Carat Romania si Media Concept Store.
Potrivit celor de la Carat, banii s-au impartit in mod egal intre cotidiene si restul publicatiilor, cu circa 12 milioane euro de fiecare tabara.
Potrivit lui Bogdan Prajisteanu, managing director la MEC Romania, pana la finalul anului print-ul va raporta incasari totale din publicitate de 32 milioane euro, dupa ce a incheiat 2009 cu 45 milioane euro. Astfel, publicitatea in print va scadea cu 29% pe integul an
Nici 2011 nu se arata mai luminos pentru presa pe hartie. „Prima jumatate a anului va fi in oglinda cu tot ce se se va intampla in economia Romaniei. Va fi suferinta„, a spus Prajisteanu.
„Abia dupa a doua jumatate, poate, daca se va relua consumul, vor creste incet-incet si investitiile in publicitate. Dar sa nu uitam un lucru foarte important: in urma oricarei crize, oamenii dau drumul la consum dupa inca circa 3 luni, timp in care isi recapata increderea”, a adaugat seful Mediaedge:cia Romania.
El crede ca „daca privim situatia intr-o maniera optimista”, si asteptam o revenire a economiei in iunie (2011 – n.r.), „abia incepand cu ultimul trimestru al lui 2011 vom vedea rezultate in consum”.
2009 a fost considerat cel mai negru an al presei scrise. Publisherii au incheiat anul „in doliu”, cu pierderi de peste 50 milioane euro.
Editori ca Adevarul Holding sau Publimedia, care au in portofoliu ziarele cele mai citite din Romania, au pierdut mai multe milioane de euro.
Criza nu a ocolit nici revistele glossy, companiile care le editeaza inregistrand pierderi totale de aproximativ 4 milioane euro.