Un buget mediu de creatie nu depaseste, in 2010, valoarea de 60.000-70.000 euro, sustine Adrian Tuluca, general managerul agentiei de publicitate Propaganda. Banii alocati serviciilor de strategie sunt cu 10-15% mai putini decat in 2009, primul an de criza, spune Tuluca, in timp ce Alex Cernatescu, CEO-ul Infinit Solutions, vorbeste de o scadere de 20%.
Raportat la 2008, anul de aur al publicitatii locale, reculul atinge 30-40%, sustine seful Propaganda.
„Banii sunt mai putini pentru toata lumea, nu doar pentru creatie. Si e normal sa fie asa. Publicitatea este sustinuta de companiile mari, multinationalele, care din cauza instabilitatii consumului si a climatului socio-politic, se vad in imposibilitatea de a-si face o planificare stabila a bugetelor”, spune Tuluca.
„Deprecierea nu va stopa pana cand consumul nu va accelera. Tot advertisingul va scadea cu 10-15% anul acesta, nu exista nisa care sa nu fie afectata”, adauga acesta.
Clientul econom, fara semnale sanatoase care sa-i indice o ameliorare a consumului, taie de unde poate.
„Scaderea creatiei este vizibila. Clientul n-a mai vrut doua spoturi, a facut unul singur si a avut grija sa-l foloseasca la maxim. A preferat sa investeasca in forme de promovare masurabile. S-a dus pe online si pe activitati la raft, cat mai aproape de consumator, de preferat acolo unde se face decizia de cumparare”, explica Adrian Tuluca.
Si Mihai Fetcu, directorul de creatie al Lowe, observa acelasi comportament din partea clientului. „Am lucrat pe bugete mai mici, iar cantitatea de munca este mult mai mare”, sustine Fetcu.
Comoditatea si confortul sunt cei mai mari dusmani ai publicitarilor romani, atrage atentia Adrian Tuluca, seful Propaganda.
„Inainte de criza, faceam un spot, il dadeam pe TV, si asteptam sa ne pice clientul in plasa. Nu mai merge asa. Cel de la care primim banii vrea sa se asigure ca stie ce plateste, vrea rezultate concrete, masurate”, spune acesta.
Alex Cernatescu, CEO-ul Infinit Solutions, vine cu o precizare: clientii au taiat din banii de creatie, dar au ridicat miza pentru strategie.
„Creatia merge mana in mana cu strategia, dar s-au schimbat rolurile in acest duet. Daca inainte de criza, in 2007-2008, toti cereau mai intai creatie fara sa se intereseze prea mult de strategia produsului creativ, acum fac mai putina creatie, se multumesc cu un singur spot pe an, fata de 2-3, dar cumpara mai multa strategie. Vor sa stie ce se intampla cu creatia odata facuta. Vor eficienta, masurabilitate”, explica Cernatescu.
Sansele pentru bani mai multi investiti in creatie din 2011 sunt aproape inexistente.
„Cred ca se va pastra trend-ul descendent inceput acum un an, cu accent si mai mare pe eficientizarea costurilor si scaderea comisioanelor de agentie”, afirma Fetcu, creativul sef de la Lowe.
Ca sa se ajunga din nou la bugetele gestionate in urma cu 2-3 ani, e nevoie de o crestere vizibila si sustinuta a consumului, spune si CEO-ul Infinit.
„Investitorii mari, multinationalele, vor investi din nou, iar banii vor fi aceeasi din 2007-2008, dar nu inainte de revenirea consumului. Cand se va intampla acest lucru, ramane de vazut”, mentioneaza Cernatescu.
El crede ca „in primele 3 luni ale anului viitor nu vor fi investitii foarte mari”. Aceasta si din cauza climatului economic instabil, dar si pentru ca traditional, in ianuarie-martie consumatorul strange punga dupa cheltuielile de sarbatori.
„Vom asista la o joaca de-a soarecele si pisica. Toti vom juca foarte ‘safe’: consumatorul va astepta sa-i creasca veniturile, clientul va astepta consumatorul sa cheltuiasca, iar noi vom sta cu ochii pe advertiseri”, conchide Cernatescu.