Ringier a fost primul trust occidental care a pus piciorul pe taramul romanesc, proaspat iesit de sub aservirea comunista. Se intampla in 1992, iar primul titlu pe care l-au lansat a fost Capital, publicatie care a pus piatra de temelie la o noua nisa: presa de business.
In 2003 au preluat tabloidul suprapolitizat Evenimentul Zilei, pe care au reusit sa il relanseze in 2005 intr-un nou format, pe directia quality.
Ambele titluri au fost nelipsite in topurile celor mai importante publicatii cu distributie nationala, atat la nivel de vanzari, cat si la audienta.
In 2008, business-ul Ringier a inceput sa se clatine in Romania. Chiar si inainte de criza, divizia romaneasca a grupului elvetian a raportat cele mai slabe performante financiare din randul tarilor est europene in care opereaza grupul, inregistrand un declin de 25% al cifrei de afaceri in 2008 fata de 2007.
2009 a inceput prost, cu restructurari si concedieri. Cele mai importante: inchiderea gratuitului Compact si circa 40 de concedieri la Evenimentul Zilei.
2010 este anul de supravietuire, asa cum recunoaste deschis Marius Hagger, general manager Ringier Romania.
Pe langa vanzarea Capital si Evenimentul Zilei, care nu ar fi atat de surprinzatoare – elvetienii nu s-au ferit niciodata de exituri, la final de 2007 au vandut Pro Sport catre MediaPro – acum ei au dat curs unei avalanse de restructurari fara precedent: 100 de oameni au fost disponibilizati intr-o singura zi, iar celor care au scapat de concedieri, li s-au aplicat reduceri salariale de pana la 30%.
„Aceasta restructurare dureroasa are un singur scop: sa securizeze supravietuirea companiei noastre si sa securizeze cat mai multe job-uri cu putinta pana tara si industria noastra incep sa isi revina”, a declarat Marius Hagger.
Si daca economia nu-si revine anul acesta? Daca piata de print, care s-a injumatatit anul trecut, nu va reusi sa se redreseze? Ar lua in calcul Ringier, un business care a actionat in permanenta urmarind profitul, sa iasa cu totul din Romania?
„Piata de print s-a prabusit anul trecut cu pana la 50%. Din monitorizari, cred ca cifra de afaceri Ringier s-a diminuat, in conditiile date, destul de puternic. Cu siguranta, mai jos decat costurile, moment in care o restructurare a companiei mi se pare o decizie logica”, comenteaza Dragos Stanca, seful diviziei de new media a trustului Realitatea Catavencu.
Potrivit acestuia, Ringier a facut o miscare fireasca: a pastrat produsele care pe termen lung au sanse sa fie profitabile si va aborda mai atent online-ul, dupa cum a anuntat, de altfel, si in trecut.
Dar nici varianta unui exit de pe piata locala de print nu este exclusa, in situatia in care climatul economic se agraveaza.
„Piata media din Romania datoreaza mult Ringier. Este una dintre putinele companii serioase de publishing din Europa care a investit aici inca de timpuriu, cand vremurile erau tulburi, si a contribuit in mod esential la dezvoltarea si maturizarea pietei de publishing. Nu cunosc planurile Ringier si nu sunt in masura sa comentez deciziile strategice pe care le va lua grupul, insa, personal, as regreta daca Ringier s-ar retrage. Nu cred asta. Dar nu e exclus. Noile conditii de piata impun decizii radicale”, a declarat Stanca.
Opinia sa este impartasita, intr-o oarecare masura, si de Dan Tudoroiu, director de marketing al Financiarul, publicatie din portofoliul trustului Intact.
Tudoroiu nu este surprins de miscarile din cadrul Ringier, inclusiv de vanzarea Capital si Evenimentul Zilei.
„Ringier, ca orice companie, urmareste in primul rand profitul. Nu tine produse neprofitabile doar pentru portofoliu. Evenimentul Zilei si Capital sunt branduri de referinta pentru media romaneasca si au avut performante jurnalistice si comerciale, insa in ultimii ani au pierdut mult din pozitia, notorietatea si cota de piata pe care o aveau”, a afirmat directorul de marketing al Financiarul. „Evenimentul Zilei a fost depasit de Jurnalul, apoi de Adevarul, si mai nou si de Romania Libera, iar Capital a fost surclasat de Saptamana Financiara (din trustul Intact – n.r.), desi este cea mai longeviva publicatie economica din Romania si a fost primul titlu lansat de Ringier in Romania”, a adaugat acesta.
Tudoroiu aminteste si de demisia lui Razvan Ionescu, fostul redactor sef al Evenimentul Zilei, din martie 2008, care a acuzat atunci lipsa investitiilor Ringier in promovarea publicatiei.
„Practic, cele doua produse si-au pierdut suprematia, ca de altfel mai toate produsele Ringier, si cu criza financiara au avut de suferit la capitolul incasari, atat din circulatie cat si din publicitate, iar acum inregistreaza pierderi pe care compania nu mai este dispusa sa le suporte. Au ales sa pastreze Libertatea, care este cel mai vandut produs al lor si divizia de reviste”, a argumentat Dan Tudoroiu.
Desi directorul de marketing al Financiarul nu crede ca Ringier are inca un plan de exit din Romania, observa si el, ca, daca piata se va dovedi si in 2010 nefavorabila, e posibil ca elvetienii sa ia in calcul si acest scenariu.
Daca Ringier mai vinde, cine cumpara?
Ringier este o companie orientata pe profit, atrage atentia, din nou, Tudoroiu. „Daca inchid produse, nu castiga nimic. Acest scenariu putea sa fie valabil si la Evenimentul si Capital, insa au gasit cumparatori, se pare ca au avut discutii si cu Axel Springer in acest sens. Daca se vor hotara sa iasa din Romania, prima varianta este gasirea unui cumparator, care poate fi strain sau local, ramane de vazut”, a opinat acesta.
Dragos Stanca vede un eventual exit tot prin vanzare.
„In ipoteza in care s-ar decide sa faca acest pas, cu siguranta ar putea vinde, intrucat valoarea cotei de piata si a brandurilor lansate si cladite de Ringier este incontestabila. Principalii beneficiari ai unei astfel de miscari radicale ar fi, logic, ceilalti playeri din zona de print: Adevarul Holding, Intact, Publimedia, Sanoma etc., care ar fi, de altfel, si primii interesati de o eventuala achizitie”, a mai spus Stanca.