“Este foarte important de observat ca in curand social media
va ajunge sa „inlocuiasca” Internetul. Observatie care ne raspunde la
urmatoarea intrebare: de ce sa ne promovam brandul pe Facebook? Motivul este
foarte simplu, pentru ca astfel businessul poate sa comunice nu doar cu
clientii deja existenti ci si cu prietenii si contactele lor”, a explicat Adrian
Stanescu, partner Thinkdigital si Q2M, agentii care au fuzionat recent.
El sustine ca este esential ca o companie, inainte
de a incepe o campanie in social media sa realizeze un studiu prin care sa afle
cati dintre clientii reali ai sai sunt fani sau prieteni pe facebook si cati
dintre cei care au dat like paginii de Facebook a brandului sunt si clienti.
Pentru a crea o strategie pe termen lung cei care initiaza o
astfel de campanie trebuie sa detina cateva date importante despre acest mediu
al siteurilor de socializare.
Studiul numit “Romanii in social media” realizat de agentia
eResearch arata ca in prezent din numarul total al utilizatorilor de siteuri
sociale [b]72% acceseaza zilnic Facebook[/b], 53% Youtube, 33% Google+ si 13% acceseaza zilnic Twitter. Dintre acestia 44% sunt casatoriti, iar 35% sunt
singuri.
In ceea ce priveste legatura dintre acesti utilizatori si
brandurile care isi fac campanii pe retelele de socializare, eResearch mai arata
ca in proportie de 81% sunt interesati de preturi, 79% de reduceri si promotii, 60% doresc sa afle informatii despre produs si 59%
despre metodele de cumparare.
Legat de acelasi
aspect al, al relatiei brand-utilizator, reprezentantul Thinkdigital arata ca
atunci cand compania va face o postare doar 15% dintre fanii de pe Facebook vor
vedea continutul mesajului respectiv si doar
5% dintre prietenii acestora vor observa interactiunea dintre fani si brand.
Acest aspect arata continuitatea mesajului.
[quote= Adrian Stanescu, partner Thinkdigital si Q2M]Facebook-ul este privit de utilizatori ca un mijloc de
entertainment, iar ei se asteapta sa primeasca un tratament
special pentru ca sunt acolo[/quote]
“Principalul lucru pe care pe care trebuie sa il faca o
companie atunci cand doreste sa se promoveze pe un site social media este [b]sa se
focuseze pe brand page[/b] (pagina de brand, n.r.) si pe continut. Ce facem atunci cand nu avem o comunitate
suficient de mare sau mesaul nostru nu se propaga mai departe? Aici intervin
ad-urile de Facebook”, mai spune Stanescu.
Pe Facebook exista doua tipuri de ad-uri: market place ads
si premium ads. Din ultima categorie fac parte post ad-urile – care pot fi utilizate
pentru a actualiza continutul ad-ului cu continutul posturilor de pe wall, standard ad-urile si video ad-urile. Standard
ad-urile au de obicei ca scop raspunsurile directe, iar Stanescu nu recomanda o
investitie mai mare de 15% pentru standard ad-uri din bugetul alocat pentru
acest punct al campaniei.
“Pentru a putea
stabili continutul acestora o companie trebuie sa tina cont de sectorul
industriei. In fruntea [b]topului celor mai urmarite domenii pe Facebook[/b] sunt:
media & entertainement, causes support si fashion & luxury”, afirma
Adrian Stanescu.
Studiul prezentat de eResearch arata ca 30% dintre fani se
asteapta ca promotorii campaniei sau al brandului sa posteze cel putin o data pe zi. 50% dintre
utilizatori interactioneaza saptamanal cu pagina de like a brandului, insa,
doar 10% participa la concursurile organizate in campanii si sunt interesati de
premiile puse in joc.
“La intrebarea cum va arata viitorul din punct de vedere al
timpului petrecut pe retelele sociale? In proportie de 44% dintre cei
chestionati au raspus ca acesta va creste, 30% ca el va ramane la fel. Eu tind
sa fiu de acord cu cei care au raspuns prin ‘nu stiu’, pentru ca este cel mai
realist raspun. Pur si simplu nu stim cum vor evolua retelele sociale”, afirama
Sorel Radu, owner eResearch.
[b]Ce campanii au companiile pe retelele sociale[/b]
In cadrul Social Network Conference, de miercuri, cateva
companii si-au prezentat propriile campanii de pe retelele sociale si ce
rezultate au obtinute in urma lor.
Spre exemplu, eSucursala Unicredit
Tiriac Bank, un serviciu de chat prin care consultantii bancii raspund online la
intrebarile clientilor a adus dupa 4 luni de functionare 36.000 de
vizitatori. In tot acest timp au avut loc peste 1.000 de sesiuni prin chat si un
feedback pozitiv in proportie de 98%.
“Aplicatia de chat
pe care o utilizam iti permite la final un interviu prin care sa
intrebi clientii in ce masura au fost multumiti de raspunsurile consultantilor nostri”,
explica Anca Nuta, head of identitu & communication, UniCredit Tiriac Bank,
cum a aflat banca cat de satisfacuti au fost clientii dupa utilizarea chat-ului.
Un alt exemplu este
cel al PayU, care a ales sa se rebranduiasca printr-o campanie pe Facebook. Pentru
a atrage cat mai multi utilizatori, Metromind, agentia care s-a ocupat de campanile,
a apelat la un joc online in care acestia nu trebuiau decat sa sparga niste
balonase. Rezultatele aratau ca, dupa 9 zile de campanie, pagina a avut peste 36.351 de vizualizari, peste 3.600 de unici si peste 5.000 de clikuri.
Agentia HyperActive estimeaza ca in acest an bugetele de publicitate investite in social media vor
creste cu circa 50% in Romania si sutin ca advertiserii vor utiliza social media mult mai strategic,
ca instrument veridic de business.
Un studiu realizat de agentia AdAgeDigital arata ca unele
companii au inca retineri in ceea ce priveste promovarea pe retelele sociale din
cauza faptului ca nu exista o modalitate clara prin care poti sa calculezi randamentul investitiei. Majoritatea
participantilor la studiu mai pretind ca una dintre cele mai mari provocari in
cee ce priveste Facebook este lipsa de transparenta si de informatie. Cu toate
acestea in proportie de 73% declara ca isi vor creste bugetele alocate
promovarii in social media, in urmatorul an.