Meseria de PR a inceput sa prinda contur in Romania in perioada 1998-1999, cand termenul de „specialist in relatii publice” a fost introdus in nomenclatorul de meserii, insa consolidarea profesiei s-a produs in special in ultima perioada, cind si piata de PR a crescut simtitor. „Ultimele estimari duc piata de PR la aproximativ 20 milioane de euro”, a declarat pentru DailyBusiness Vlad Merticaru, PR manager la Babel Communications.
Unii specialisti din domeniu sunt de parere ca piata nu a fost evaluata complet si ca exista destule bariere care descurajeaza un astfel de proces.
„Din observatiile noastre, pot spune ca piata a crescut incet, dar constant, iar aparitia a noi firme certifica faptul ca este un domeniu care nu si-a epuziat potentialul. Cresterea de la an la an – in medie – a fost in jurul a 15-20% si ma raportez aici la medierea cifrelor de afaceri ale companiilor care deruleaza activitati de mai multi ani”, a precizat Crenguta Rosu, managing partner la DC Communication. „In acelasi timp, daca vom face o comparatie intre piata din Polonia (de exemplu – comparabila ca marime cu cea romaneasca), unde functioneaza 450-500 de firme de PR, in Romania vom vedea 100-120 de firme la nivel national. Ceea ce demonstreaza din nou potential de crestere important”, a mai spus Crenguta Rosu.
Cei mai multi clienti apeleaza la PR pentru dezvoltarea relatiilor cu presa, aprecieaza Merticanu, opinie sustinuta de Bianca Iuga, associate partner la Agama Consulting.
„Exista clienti care solicita conceperea unei strategii integrate de PR, dar si clienti care solicita in special relatii cu media – adica ceea ce reprezinta partea cea mai vizibila din tot ce inseamna PR – sau realizarea de evenimente speciale”, a estimat Iuga.
Din ce se compune „Public Relations”
Consultanta de PR propriu-zisa presupune un spectru mult mai larg de abordari. De la analiza de piata, benchmarking, corporate affairs, comunicare de criza, se poate ajunge chiar si la consultanta de business.
In prezent, multe din companiile care necesita consultanta de PR dispun de departamente proprii, dar apeleaza si la consultanta externa. Mai ales firmele mari practica acest sistem complementar. „Cand ai ajuns la un anumit nivel de dezvoltare, cantitatea si calitatea actelor de comunicare creste. Exigentele sunt mai mari. Vrand-nevrand, ajungi sa apelezi la un moment dat la o companie de consultanta de comunicare pentru a te sprijini in aceasta activitate”, explica Merticaru.
Activitatea in PR, spun specialistii, consta in primul rand in cunoasterea pietei pentru care comunici, indiferent ca este vorba de spectrul politic, companii, ONG-uri sau institutii publice, realizabila prin documentare si intelegere, dupa care intervine etapa dezvoltarii serviciilor.
„In functie de necesitatile clientului, ii poti propune anumite abordari. Insa, de cele mai multe ori, clientii stiu ce vor si, din serviciile pe care le propui, si le aleg pe cele care sunt pe masura bugetului alocat”, a afirmat specialistul de la Babel. Serviciile pe care le cer sunt configurate pe diverse grade de complexitate: analize de media, gestionare de relatii cu presa, relatii cu grupuri speciale, comunicare de criza, corporate affairs (relatii cu mediul guvernamental si non-guvernamental), consultanta de business, consultanta de brand.
Un aspect foarte riguros al meseriei il reprezinta relatiile stabilite cu presa, de multe ori catalogate de jurnalisti ca fiind opace, lipsite de informatii precise. Exista si situatiile in care informatiile refuzate de PR, ca fiind confidentiale, sa fie furnizate cu usurinta de persoane din varful companiei. Cum explica fenomenul PR-istii?
„Si in lumea civilizata se intampla la fel. Poate, chiar mai rau, la nivelul opacitatii de informatii. Companiile sunt obisnuite sa comunice in ritmul propriu si atunci cand doresc”, a spus Vlad Merticaru.
[quote=Vlad Merticaru, PR manager Babel Communications]Rolul PR-istului este de a armoniza ritmul companiei cu cel al presei, asemenea unei cutii de viteze la masina[/quote].
„Din acest motiv acesta pozitie este vazuta ca una ingrata, care de multe ori nu satisface nici una dintre parti. Eu nu vad relatia cu jurnalistii in paradigma eternei lupte PR-presa. Cele doua lumi sunt complementare, exista multe lucruri in comun si pot fi gasite solutii de armonizare. Dar acest lucru depinde si de abilitatile fiecaruia care practica aceasta meserie”, a mai spus Merticaru.
Pe de alta parte, exista jurnalisti care dupa cativa ani buni petrecuti in presa, aleg sa se indrepte spre o cariera in PR. Avantajele si dezavantajele alegerii PR-ului in fata jurnalismului sunt recunoscute si explicate de specialistii in relatii publice prin diferentele de abordare a problemelor specifice meseriei.
„Ca jurnalist, esti obisnuit sa abordezi problemele intr-un stil ‘hard’. Odata intrat intr-o companie sau intr-o firma care furnizeaza servicii de PR trebuie sa iti modifici putin comportamentul, sa abordezi problemele intr-o maniera mai soft/diplomatica. In plus, exista si riscul ca relatiile stabilite in perioada presei sa se raceasca in timp, putand fi perceput de catre breasla ca cineva care a trecut de partea cealalta a baricadei”, explica PR managerul de la Babel.
Angajatii noi castiga aproximativ 300 euro lunar
Motivatiile alegerii unei astfel de meserii, pe langa varietate si ritmul alert de munca pe care il presupune, sunt completate si de retributiile practicate pe piata. „Un specialist bun poate cistiga de la citeva sute la citeva mii de euro, sigur, in aceasta din urma situatie vorbim de virfuri, nu de marea masa”, a afirmat Bianca Iuga, associate partner la Agama Consulting.
Un junior care aplica pentru o pozitie unde nu se cere experienta in domeniu poate negocia un salariu de aproximativ 300 de euro, poate chiar mai mult, acesta urmand sa creasca in timp, odata cu acumularea de experienta, a afirmat Vlad Merticaru.
„De regula, cistigul unui specialist in PR este un salariu fix, indiferent ca lucreaza intr-o firma de profil sau intr-un departament de PR in cadrul unei companii. Depinde de politica fiecarei companii in parte care este pachetul de beneficii suplimentar ce se ofera fiecarui angajat, in functie de contributia adusa la cistigarea sau administrarea diverselor conturi”, a mai precizat Iuga.
Agama Consulting este o companie de PR care lucreaza cu un numar restrans de clienti , preferand o abordare individuala si personalizata a fiecarui cont pe care il administreaza, pentru a evita astfel zona de servicii de PR „industriale”, au declarat reprezentantii companiei.
Cifra de afaceri inregistrata de Agama la sfarsitul lui 2006 a fost de aproximativ 180.000 euro. Pentru anul in curs, cifra de afaceri la jumatatea anului a depasit 100.000 euro. In portofoliul de clienti ai firmei, se numara nume ca Continental AG, furnizor pentru industria de automobile, Tymbark Maspex, Provident Financial, Neocity Group, dar si firme romanesti cum sint Medlife sau Romstal Leasing. Compania desfasoara si proiecte de consultanta in comunicare pentru clienti, cum ar fi UNICEF.
Babel Communications este prezenta pe piata locala din 1998, este o agentie de publicitate full service, cu 50 angajati, axata pe productia publicitara, servicii concept si design, reclama in presa, radio si televiziune, in pachetul de servicii oferite clientilor se numara si PR-ul. Printre clientii Babel se numara Henkel, Bosch, Praktiker, Lasselsberger.
DC Communication a realizat in 2006 o cifra de afaceri de 2,3 milioane euro, iar in 2007 pastreaza un registru similar celui de anul trecut, au afirmat oficialii companiei.