DailyBusiness.ro:
Cum a evoluat piata de publicitate din Romania in ultimii ani? Se poate spune ca s-a dezghetat acest domeniu si ca bugetele cresc?
Ruxandra Serban: Cred ca a evoluat mult, nu neaparat din punct de vedere financiar, ci mai degraba din punct de vedere strategic si creativ. Gandirea de tip antreprenorial/start-up (cum sa investesc banii pe care-i am, cum pot sa obtin cat mai mult cu bugete mici) inevitabil duce la inovatie si evolutie.
DB: Cum au schimbat anii de criza asteptarile si cerintele clientilor, dar si abordarea publicitarilor? Care sunt principalele tendinte care s-au nascut in anii de criza?
RS: Asa cum spuneam, anii de criza ne-au fortat sa gandim eficient si inovativ. Aceasta abordare se reflecta atat in cerintele si asteptarile clientilor, care sunt mult mai atenti si focusati pe Return of investment si rezultate imediate, dar si in raspunsul agentiei: flexibilitate, solutii eficiente, control. Ca tendinte, observ o abordare cat mai „localizata” si cat mai insightful, relevanta pentru consumatorii de aici, chiar si din partea brandurilor internationale. De asemenea, s-a dezvoltat foarte mult partea de content, de storytelling, iar tehnologia are o implicare tot mai mare in partea de creatie.
DB: Ce asteptari aveti de la piata anul acesta, fata de anul trecut?
RS: Mai multa incredere din partea clientilor fata de agentie si deschidere in a pune in aplicare propunerile lor; o dorinta mai mare de depasire a status-quo-ului, chiar daca acesta este unul stabil si favorabil. Cred ca putem creste doar impreuna.
DB: Ce asteptari aveti de la business-ul Erka anul acesta?
RS: De crestere… vizam cresterea cifrei de afaceri. Pentru aceasta folosim 2 axe: dezvoltarea departamentului de digital si offshore. De asemenea, vreau sa crestem portofoliul de clienti si sa-i incurajam pe cei existenti sa fie mai activi, sa se dezvolte pe cat mai multe paliere.
DB: Aveti multi clienti din Franta. Cum sunt ei fata de clienti din Romania sau alte tari – din punct de vedere al cerintelor, al atentiei la detalii, asteptarilor, bugetelor acordate etc?
RS: Clientii francezi stiu foarte bine ce vor si sunt foarte exigenti: preturi mici, servicii de calitate, flexibilitate, rapiditate. Trebuie sa acordam multa atentie la fiecare detaliu… de exemplu unul dintre clientii nostri ne-a explicat ca vrea ca eu, in calitate de CEO al companiei, sa fiu garantul fiecarui lucru care iese din agentie si sa verific fiecare detaliu, exact ca un adevarat chef care gusta din fiecare mancare inainte ca aceasta sa fie servita.
DB: Cat de important este un eveniment de tipul Noaptea Agentiilor? Ce fel de public are un asemenea eveniment si ce relevanta are in piata?
RS: Anul acesta a fost primul an in care Erka a participat la Noaptea Agentiilor si cred ca fost un eveniment foarte reusit, un prilej de socializare inedit. Cred ca este important un asemenea eveniment mai ales pentru agentiile locale, mici, de a se face cunoscute pentru oamenii din industrie, de a socializa cu ei, de a inlatura anumite bariere sau prejudecati.
DB: Se spune ca piata de publicitate este destul de inchisa cand vine vorba de angajari. Este adevarat? Ce sanse are, de exemplu, un tanar care a terminat Artele sa fie angajat intr-o agentie de publicitate? Care sunt cerintele de baza pentru cineva fara experienta de lucru in acest domeniu?
RS: Eu cred ca este una dintre cele mai deschise piete. Exista, cred, in toate agentiile posibilitatea unui internship, chiar din timpul facultatii, care se poate transforma in angajare. De asemenea, sunt foarte multe evenimente, conferinte, cursuri, posibilitati de a cunoaste lume din industrie si de a te conecta. Conteaza, cred, foarte mult sa iti doresti asta si vei gasi o cale.
Ruxandra Serban este legata de lumea francofona, ea studiind si lucrand efectiv in domeniul publicitatii in Franta, inainte de a infiinta Erka Synergy Communication, agentie cu activitate de 10 ani in industria de publicitate romaneasca. Erka ofera servicii integrate de marketing si comunicare, strategie, planning si implementare evenimente, identitate de brand, creatie si retail design, media, BTL, PR, social media, web development si web design, direct marketing & promotii, PR si e-commerce.
In cei 10 ani de activitate, agentia a dezvoltat un portofoliu de clienti proveniti in special din zona francofona: Domo, Decathlon, Cora, Camera de Comert si Industrie a Frantei, Ambasada Frantei, Norauto, Rombiz, MOA, Yves Rocher, Guess, Casiopeea, Domino”s Pizza, West Eye Hospital, Bouygues Constructions, Expert Petroleum, Geosys, Atelierul Alexandru Ciucu, Maïsadour Semences, Natural Paris, MFA, Minet SA, Van Rijn.
Agentia, care reuneste acum circa 40 de angajati, a promovat inca de la inceput conceptul de Guerilla advertising: bugete mici, proiecte iesite din comun, crearea de buzz in jurul proiectului. De asemenea, agentia exporta servicii de creatie si implementare in Franta si Suedia.