DailyBusiness.ro
: Ce venituri a atras Itsy Bitsy in 2009 ?
Nadia Tataru: Itsy Bitsy activeaza pe societatea comerciala On Air Studio, care dateaza din 2002, cu obiect de activitate studio audio-foto-video (si cifra de afaceri de 450.000 euro in 2009, conform datelor de la Ministerul de Finante – n.r.). Activitate care se mentine si in prezent. Noi, pe langa Itsy Bitsy, mai facem si publicitate pentru alte firme, clienti comerciali. Itsy Bitsy, ca business, nu este unul pe profit, asa ca din celalalt obiect de activitate acoperim si cheltuielile radio-ului. On Air Studio, ca si firma, este pe un oarecare profit, nu stiu sa va zic datele acum. Dar Itsy Bitsy, ca business, nu este pe profit.
DB: Nu intrase pe profit in 2007?
NT: A mai trecut o criza financiara peste noi (zambind).
DB: Investitia initiala s-a recuperat?
NT: Da. Dar uitati ce se intampla. Cand am pornit Itsy Bitsy, la final de 2005, l-am lansat ca post de radio in Bucuresti. Dupa care am mai primit alte 5 licente, ne-am lansat in tara. Deschiderea fiecarui post de radio, darea in folosinta a fiecarei statii, costa undeva la 15.000 euro – 20.000 euro. Astea sunt alte investitii. Initial am stat intr-o cladire care s-a dovedit a fi neincapatoare, a trebuit sa ne mutam, a fost alta investitie, inclusiv in echipamente tehnice, pentru ca initial am gandit radioul pentru Bucuresti, insa am avut nevoie de alte aparate ca emitem pe satelit, sa coboram semnal de pe satelit. Alte costuri. In toamna am mai castigat alte 9 licente, pe care vrem sa le dam in folosinta pana la finalul anului scolar, pe 12 iunie. Vrem sa le lansam pe toate anul acesta. Fiecare statie ne va costa alte cate 15.000 euro – 20.000 euro. Si asta este doar setup-ul, apoi urmeaza chiriile, electricitatea, tot felul de astfel de cheltuieli.
DB: Ce buget de investitii aveti pentru 2010?
NT: Pentru lansarea celor 9 statii avem 200.000 euro. Pentru setare initiala, dar apoi sunt costurile lunare. Numai curentul electric pentru statiile astea costa 5.000 euro pe luna. Si atunci, chiar daca Itsy Bitsy produce, noi ne intindem, tot ne intindem si, cu toate ca avem mai multe venituri, nu suntem pe profit, pentru ca nu ne acoperim toate cheltuielile. Crestem, si atunci trebuie sa dezvoltam si celelalte obiecte de activitate si sa le mentinem.
DB: V-ati fixat o perioada anume in care va propuneti sa intrati pe profit?
NT: La inceputul anului trecut, cand criza financiara a dat peste noi, ne-am regandit business-ul. Ne-am dat seama ca nu va fi asa cum speram noi, adica sa acoperim din reclama cheltuielile Itsy Bitsy. Daca nu ar fi fost criza asta financiara, probabil nu ne-am fi resetat business-ul si ne-am fi acoperit cheltuielile asa. Si atunci am gandit noi forme de atragere a fondurilor.
[quote]Daca am fi facut un radio pentru copii si nu am fi avut aceasta latura educativa, aveam aici un fel de huzureala pentru McDonald’s, Chio Chips si alte branduri[/quote]
DB: In ce sens?
NT: Acum nu mai suntem un simplu radio, suntem o platforma de comunicare pentru parinti si copii. Incercam sa atragem venituri si pe web, din evenimente indoor si outdoor, din produse multimedia pentru parinti, sau pentru copii. Mai mult decat atat, am facut si un parteneriat cu Prigat (lansarea suculului Itsy Bitsy de la Prigat – n.r.). Noi nu am gandit Itsy Bitsy doar ca pe un post de radio. Asa cum am facut radioul acesta pentru ca ne-am dorit un mediu sanatos pentru copii, un mediu la care familiile cu copii sub 12 ani sa aiba acces gratuit, am sesizat ca nu exista decat bauturi carbogazoase care sunt nepotrivite, nesanatoase pentru copii: Coca Cola, Mountain Dew. Parintii nu fac diferenta intre ele si le dau copiilor. Si am vrut sa venim cu un suc sanatos: atunci am zis, hai sa extindem Itsy Bitsy si in zona asta.
DB: Ce presupune parteneriatul cu Prigat din punct de vedere business?
NT: Bineinteles ca avem si o intelegere financiara, nu pot sa va spun care este. Dar pot sa va spun ca este o intelegere pe termen lung, ca orice suc pentru copii Itsy Bitsy care va fi facut va urma un cod etic, anumiti parametri tehnici, caracteristici ale produsului, pe care le-am negociat din start. Niciodata sucul Itsy Bitsy nu va fi nenatural, nesanatos, nepotrivit. Ei nu pot sa-i faca nicio modificare fara noi.
Scopul nostru nu a fost, neaparat, sa mai scoatem un suc pentru copii: al 1000-lea suc, ci sa scoatem singurul suc 100% pentru copii. Pentru ca celelalte nu sunt 100% fruct. Maretul Tedi are 30% fruct, restul apa si agent de ingrosare. Il face gros ca pe un nectar si ai senzatia ca are pulpa de morcov. Nu are nicio pulpa. Noi am lansat Itsy Bitsy nu ca pe un radio pentru copii, am vrut sa facem radio educativ pentru copii. Daca am fi facut un radio pentru copii si nu am fi avut aceasta latura educativa, aveam aici un fel de huzureala pentru McDonald’s, Chio Chips si alte branduri. Care nu intra pe Itsy Bitsy.
DB: Aveti o politica foarte selectiva in privinta prezentei advertiserilor pe platforma Itsy Bitsy. Care a fost cel mai insistent?
NT: McDonald’s.
DB: De cate ori v-a abordat si cum?
NT: Ne-a abordat de doua ori la radio si o data prin Prigat.
[quote]Nu sunt de acord ca un produs sanatos cum e sucul Itsy Bitsy sa stea alaturi de niste cartofi care nu se digera[/quote]
DB: Cand v-a abordat prin Prigat?
NT: Recent, anul trecut. Chiar si relatia dintre noi si Prigat, nu pot sa zic ca a avut de suferit, dar a fost una tensionata din cauza McDonalds, care isi dorea foarte mult sa bage sucul Itsy Bitsy in pachetul Happy Meal. Niciodata! Nicodata nu vor baga sucul in Happy Meal. Eu nu sunt de acord ca un produs sanatos cum e acest suc sa stea alaturi de niste cartofi care nu se digera. Sau, ma rog, niste produse sub nume de cartof prajit care nu se digera. Dar le-am zis „Daca faceti Healthy Meal, si bagam acest suc langa o salatica, branzica, ceva, mergem cu voi”.
DB: Deci ati fi fost dispusa la niste concesii?
NT: Nu neaparat concesii. Si McDonald’s-ul a inceput sa se pozitioneze ca o marca sanatoasa, care serveste fructe si salate. Dar da-mi pachetul Healthy, care e normal sa fie dublu la pret, pentru ca eu nu pot sa bag sucul Itsy Bitsy in pachetul Happy Meal.
DB: Iar Prigat ce pozitie a avut?
NT: Prigat isi dorea sa intre in reteaua McDonald’s. Eu am zis ca nu se poate. Ce ar fi insemnat asta? Ca ajunge McDonald’s-ul indirect la noi, beneficiaza de asocierea cu imaginea Itsy Bitsy, si ce se intampla? Imi distrug si eu imaginea si credibilitatea fata de ascultatori? Pentru ce? Pentru niste incasari in reteaua McDonald’s? Da, e adevarat, Prigatul pierde. Si pierdem si noi.
DB: Cu ce oferta venisera?
NT: Nu stiu, nici nu am ajuns la termenii financiari. Oricum, Prigatului i-ar fi convenit, si noua ne-ar fi convenit sa facem volum de vanzari, pentru ca s-ar fi facut. Nu vreau sa fac profit cu orice pret. McDonalds a vandut doar produse nesanatoase. Poate s-a schimbat managementul, si chiar vor sa faca ceva in acest sens. Nu zic nu. Dar sa intru la pachet cu ceva sanatos. Nu sa cumpar cartofi prajiti la pachet cu suc 100% din fruct. Nu mi se pare in regula.
DB: Care a fost cea mai mare oferta pe care ati refuzat-o din partea unui advertiser? Ati regretat vreuna?
NT: Nu am ajuns pana acolo. Adica, McDonald’s nu ne-a zis suma de bani. Nu am stiut ce am refuzat, ne-am putut imagina (razand).
DB: Si ce v-ati imaginat?
NT: Mi-am intrerupt acest gand. Si nu pot sa zic ca am regretat vreodata un client comercial. Nu. Am muncit mai mult, dar nu am regretat. Chiar dorm linistita. Si oamenii de aici au inteles. Nu cred ca e cineva in echipa care sa se fi gandit „hai, cheama McDonald’s-ul, ca sa nu mai muncesc atat”.
DB: Ce procent din costurile Itsy Bitsy sunt acoperite de publicitate?
NT: Cam 60%. Publicitate care este promovata in mediul radio, online, BTL si in productii multimedia pentru parinti sau pentru copii.
DB: Iar restul costurilor cum sunt acoperite?
NT: Din celalalt obiect de activitate al firmei.
DB: Ce obiective de business aveti pentru Itsy Bitsy pentru 2010? Va propuneti o mentinere a veniturilor, o crestere?
NT: Eu sper din tot sufletul sa existe o crestere. Si de ce spun asta, noi acum, ca radio, chiar daca emitem in 6 orase, oamenii ne judeca in calitate de emitatori din Bucuresti. In momentul in care vom lansa si celelalte 9 statii, vom acoperi circa 50% din tara. Si intr-un fel zici post care acopera jumatate din tara si emite in 21 de orase resedinta de judet, si altfel te raportezi la un post de radio care emite doar in 6 orase. Pentru noi va fi un prag important. Trecem in alta liga. Acum suntem judecati ca fiind radio pe Bucuresti, plus online-ul si evenimentele. Si de aici sper eu sa ne vina mai multi bani, din reteaua radio.
[DB: Cat vreti sa cresteti anul acesta?
NT: Eu sper la un 20%. De ce spun asta si nu spun mai mult de atat, pentru ca site-ul va ramane la fel, evenimentele vor ramane la fel – noi si pana acum am facut evenimente in afara Bucurestiului, anul trecut am avut un turneu in toate orasele in care emitem si am avut parteneri comerciali. Avem si o experienta de 2 luni pe plaja la Mamaia, cu evenimente non stop. Si acolo a fost o sursa de venit. Astea se vor mentine. Si s-ar putea sa mai existe o crestere – din ce simt eu acum, in ultima perioada, odata cu comunicarea noastra noua, cu Itzy Bitsy – copii si parinti isteti, au inteles si oamenii din agentii ca Itsy Bitsy nu targeteaza doar copiii. A fost o neintelegere, aici.
[quote]Nu vreau sa fac profit cu orice pret[/quote]
DB: Ce procent din ascultatorii Itsy Bitsy sunt copii si cat adulti?
NT: Grosso modo, jumatate copii, jumatate adulti. Un copil, cand asculta radio, nu e niciodata singur. E cu parintele. Fie in masina, fie acasa. Intr-adevar, parintii isi lasa copiii in fata televizorului singuri, si astia mici se uita la desene animate si isi spala creierul. Realmente, va arat studiile. Isi spala creierul, viseaza urat noaptea, si dupa aia sunt agresivi la scoala sau cu parintii. Cand e langa radio, nu poti sa il lasi singur. Radioul functioneaza, dar iti lasa imaginatia libera: in timpul asta poti sa faci un desen, sa iei masa, sa mergi cu masina in drum spre scoala sau gradinita. Toate astea nu le faci de unul singur, le faci cu adultul de langa tine – fie parinte, bunic, bona.
DB: Cat de viabila este alternativa Itsy Bitsy pe TV?
NT: Ne-am gandit destul de mult la asta si pot sa o bag in categoria principiilor de la care am plecat si cu McDonald’s-ul. Daca vom avea venituri sa facem o televiziune care sa aiba macar cateva ore de interactivitate si programe romanesti bazate pe nevoile copiilor din Romania, o s-o facem. Daca nu, nu. Nu urmaresc sa fac bani cu aceasta televiziune, ci urmaresc sa livrez un produs de calitate si sa aduc un castig copiilor. O televiziune de desene animate nu imi doresc sa fac. Oricum, exista un cos mare cu desene animate traduse in Romania, cos din care iau toti. Le vezi anul acesta la o televiziune, anul viitor la alta. Plus ca acum cu Internetul, copii au desene animate garla, unde vrei .
DB: Televiziunea este in stadiu de proiect, ati facut un business plan?
NT: Nu, nu. Nici macar. Am avut un gand acum un an – doi, si ne-am dat seama de acest principiu pe care nu-l vom incalca: interactivitatea, la care sa se adauge productia romaneasca. Avem experienta de TV, si eu si sotul meu (n.r: Felix Tataru, general manager GMP Advertising), ne dam seama de costuri, responsabilitatile pe care le presupun.
DB: Nu ati avut nicio oferta de la vreo televiziune pentru programe sub brandul Itsy Bitsy?
NT: Am avut, pentru un an si ceva, o emisiune pe care am produs-o pentru TVR, chiar in primul an de Itsy Bitsy, 2006. Emisiunea aceea dura jumatate de ora, nu era deloc interactiva, sau foarte putin, si se numea „Vreau sa fiu…cu Itsy si cu Bitsy”, era despre meserii. Dupa care TVR-ul a zis ca nu mai vrea, ca vrea sa schimbe formatul. Asta este o alta durere de-a mea. Am zis „super, hai sa schimbam formatul! Ce doriti?” Ne-au spus ca vor o emisiune pentru copii. Ne-am dus cu 4 formate diferite, care nu le-au placut. Le-am cerut sa ne dea un exemplu orientativ pentru a sti ce asteptari au.
DB: Cum suna exemplul lor?
NT: „Luam niste copii foarte buni si facem ce-a facut Virgil Iantu la Prima (n.r: show-ul ‘Copiii spun lucruri trasnite’)”. Le-am zis „ma scuzati, aia nu este emisiune pentru copii, este o emisiune de divertisment pentru adulti: hai sa radem de copiii nostri! Eu asa ceva nu fac”. Daca este pentru copii, trebuie sa se adreseze copiilor, nu sa foloseasca copii pentru amuzamentul adultilor.
[quote]Exista un cos mare cu desene animate traduse in Romania, din care iau toti. Le vezi anul acesta la o televiziune, anul viitor la alta[/quote]
DB: Nu v-a contactat nicio televiziune comerciala?
NT: Anul trecut, in vara, am facut impreuna cu Realitatea TV niste meditatii pentru parinti, niste emisiuni pastila de 3 minute, zilnic, se dadea de 4 ori pe zi cu sfaturi de la specialisti in educatie, psihologi pentru parinti despre cum sa te comporti cu un copil care minte, ce atitudine sa abordezi in momentul in care el iti urla in magazin pentru ca vrea o jucarie, etc.
DB: Ce forma avea parteneriatul cu Realitatea?
NT: Am suportat si noi o parte din costuri, si ei, cam 50%-50%, iar invitatii pe care i-am adus au facut mecenat. Au vrut sa faca lucrul asta gratis.
DB: De ce s-a renuntat la emisiune?
NT: Pentru ca Realitatea isi dorea un proiect punctual, pentru vara. Iar aceste meditatii pentru parinti, si altele, imbunatatite, le-am pus pe site-ul nostru
DB: Ati avut vreodata probleme cu CNA-ul, v-au atras atentia pentru product placement?
NT: Nu. Niciodata.
DB: Ce concurenti directi aveti, din ce zone? Pe radio stiu ca mai exista unul nisat, al SRR, care emite doar online.
NT: Da, dar acela nu este un post de radio educativ pentru copii, este un post pentru copii. Cand am castigat noi cele 9 licente in toamna, au mai fost 3 posturi de radio care au castigat, dar sunt oarecum concurente, pentru ca sunt locale: unul la Sf. Gheorghe, unul la Oradea si unul la Hunedoara. Itsy Bitsy este singura zona media din Romania care se adreseaza in egala masura si parintilor si copiilor. Ce sa spun, intr-adevar, pentru unele agentii media suntem o struto-camila, nu stiu exact unde sa ne aseze. De multe ori copilul este cel care cere produsul, dar parintele este decidentul. Pentru parinte trebuie sa comunici rational, pentru copil, emotional, dar trebuie sa ai grija ca atunci cand comunici rational, sa nu plictisesti copilul. Ei, noi ne-am specializat pe asta.
DB: Cum arata un interviu de angajare la Itsy Bitsy?
NT: In primul rand ma uit la om, ma intereseaza foarte mult potentialul, reperele morale pe care le are, dupa care trebuie sa aiba spirit ludic si cunostinte profesionale bune. Depinde pentru ce post. Daca vorbim de zona de parter – contabilitate, financiar, planificare marketing, vanzari, btl, organizare, aici hai sa zic ca spiritul ludic poate sa lipseasca. Daca vorbim de etajul 1 si 2, de redactie si artistii care interactioneaza, interfata noastra cu publicul, acolo ar trebui sa aiba, pe langa profilul moral, foarte bune abilitati de actorie si pedagogie. Avem actori care au muncit si si-au dezvoltat foarte bine partea asta de jurnalist si de pedagog, asa cum avem si jurnalisti care si-au dezvoltat partea de actorie.
[img=593]Bitsy, Nadia Tataru si Itsy. Personajele-vedeta ale radioului sunt create de doua actrite[/img]
DB: Ce salarii au Itsy si Bitsy („vocile” principale ale radio-ului – n.r.)?
NT: Ei, asta nu pot sa va spun. Si stiti de ce? Pentru ca Itsy si Bitsy sunt mai mult decat salariati. Am trecut printr-o experienta proasta si poate asa am realizat acest lucru. Dupa primul an de zile, am fost nevoita sa intrerup colaborarea cu vechea Itsy si sa gasesc una noua. Am sters cu buretele tot ce a existat din acel moment din punct de vedere productie, si am luat-o de la zero. Si din momentul acela, cu noua Itsy, am avut o discutie, sau mai multe, in care am stiut sa comunicam, sa gasim consensul pentru ce inseamna Itsy si Bitsy pentru acest post de radio.
Si dincolo de salariu, asa cum organizatiile, fundatiile, au presedinti de onoare, asa sunt Itsy si Bitsy pentru noi. Sunt ambasadori, persoane care chiar daca nu se implica din punct de vedere comercial, sunt primii care afla ce avem de gand, isi spun parerea, nu pot sa spun ca au chiar drept de veto (razand), dar sunt liderii nostri informali, pana la urma.