Grupurile media din Germania dau dovada de o perseverenta
nemaintalnita in lupta pe care o duc de ani buni pentru a obtine venituri de la
Google, mai ales din agregatorul de stiri Google News.
Cativa dintre cei mai mari publisheri germani – cum ar fi
Axel Springer si Burda – s-au adresat justitiei si cer principalelor motoare de
cautare sa le dea 11% din veniturile realizate direct si indirect din faptul ca
sunt facute publice articole din cele mai mari ziare si reviste germane.
Companiile media din cea mai mare economie europeana incearca
sa obtina in justitie ceea ce nu au reusit sa obtina anul trecut prin sistemul
legislativ.
In timp ce in Germania se cauta tot felul de solutii pentru
a le tine piept gigantilor Internetului, in Romania mai toti jucatorii din
online se tem sa comenteze despre o posibila coalizare impotriva Google, desi sunt
constienti ca expansiunea tot mai puternica a acestuia le poate aduce
sfarsitul.
Contactat de catre DailyBusiness.ro, Catalin Garmacea,
considerat a fi unul dintre cei mai influenti oameni din online-ul romanesc, a
refuzat sa faca orice comentariu pe subiect.
Aceasta desi reprezentanti ai site-ului pe care l-a fondat,
Softpedia, avertizau inca din 2007 ca dupa intrarea serviciilor de reclama
online Google AdSense in Romania, „unele regii clasice de publicitate vor
disparea”.
Impreuna cu Bogdan Gheorghe, Catalin Garmacea a fondat Softpedia de pe vremea
cand erau studenti, in 2001. Reprezinta un model de succes pentru afacerile pe
Internet: un business pe care l-au lansat cu investitie initiala de 50 de
dolari le-a adus in 2007 venituri de 2,5 mil. euro si o marja
de profit de 50%.
Anul trecut, firma Softnews Net care detine site-ul Softpedia
a raportat afaceri de 21,6 milioane de lei (4,9 milioane de euro), tot cu o
rata de profit de circa 50%, potrivit datelor de la Ministerul Finantelor.
Confruntarea cu Google reprezinta un subiect tabu si pentru un
publisher din provincie, care nu a dorit sa comenteze pe acest subiect.
Pe de alta parte, surse din piata au declarat ca ar exista
la nivelul BRAT discutii despre o astfel
de actiune si in Romania.
„Ar fi bine sa aplicam si in presa locala o astfel de initiativa,
pentru ca noi avem pierderi din aceasta cauza”, au spus sursele, mentionand ca
trebuie facut ceva ca gigantii precum Google sa nu mai aiba atata putere cum
are acum in sistem.
Acestea mai spun ca influenta motorului de cautare si ale
serviciilor sale asupra publicului este exagerata, adaugand ca se induce in mod
eronat ideea ca ziarele nu mai sunt citite.
[b]Viitor sumbru[/b]
Dragos Varsandan, fost director executiv al Ringier Romania
pe divizia de reviste, prevede un
viitor sumbru pentru presa locala.
Desi spune ca initiativa grupurilor de media din Germania
este laudabila, Varsandan considera ca “este probabil sortita esecului”, asa cum
au fost si incercarile anterioare de a obtine o felie din castigurile Google.
In ceea ce priveste sansele de reusita ale unei astfel de
initiative in Romania, fostul executiv al Ringier spune ca sunt mult mai mici,
avand in vedere ca forta trusturilor de presa este mult mai scazuta, ca de
altfel si coagularea acestora.
„Este absurd sa vorbim de monetizarea continutului de pe
Google pentru publisherii romani, pentru ca vorbim de un continut foarte putin
consistent si cu trafic mic in
comparatie cu Germania si alte tari mai mari”, adauga Dragos Varsandan, in prezent proprietar al unui magazin online.
El estimeaza ca Google si Facebook vor domina cu certitudine
publicitatea pe online mult timp de acum incolo.
[b]Precedentul Street View[/b]
Totusi, un eventual succes al nemtilor s-ar putea propaga in
lant pana in Romania, unde un mare grup german precum Burda are de altfel
operatiuni.
Iar sansele de reusita ale publisherilor germani nu sunt
chiar mici, tinand cont de victorii repurtate pe alte planuri impotriva
Google tot in cea mai puternica tara europeana.
Germania are antecedente cand e vorba de opozitia fata de
diverse servicii ale Google, de notorietate fiind faptul ca autoritatile de
acolo nu au permis lansarea Street View pana cand compania nu a pus la punct un
program eficient care le dadea oamenilor dreptul ca adresele sa fie blurate,
240.000 de persoane cerand acest lucru.
Citeste si Publisheri vs. Google si Facebook. Cine se va infrupta cel mai mult din cresterea online-ului