Galceava cu prietenii mei sau despre munca romanului de pe urma
Acum un an si 3 luni, un alt prieten de-al meu (afacere de servicii) obtinuse o linie de credit foarte avantajoasa, de la o banca serioasa, pentru a-si dezvolta afacerile. Cu 2 zile inainte de semnare, desi totul parea, pe hartie, impecabil gandit, s-a razgandit. Nu a mai luat creditul respectiv. Si bine a facut, pentru ca ar fi intrat intr-o spirala a presiunii pe vanzari care i-ar fi dezintegrat produsul.
[quote]Pentru moment, consumatorul cumpara pret, intr-adevar, insa si parizerul e de multe feluri[/quote]
Acum un an si o luna, am atasat deasupra intrerupatoarelor din birouri urmatorul text „Pe perioada crizei financiare, va sfatuim sa stingeti lumina in incaperile pe care nu le folositi. Inclusiv acasa.” Astazi, colegii care m-au ascultat au becuri ecologice acasa, masini care consuma putin si perspective bune de a-si face, si anul asta, concediile in Havana sau Tokio, dupa gust.
Acum fix un an, le spuneam unor prieteni cu o agentie mica si foarte frumoasa sa se pregateasca de „un an de parizer”. S-au uitat chioras la mine, au mai angajat 2 project manageri si o echipa de creatie, iar unul si-a luat coupe. Saptamana trecuta m-au sunat sa-mi spuna ca-si pierd cel mai important client.
[quote]Dragi actionari, compania voastra trebuie ajutata azi, da, asa cum v-a ajutat si ea pe voi in trecut[/quote]
Spun toate astea nu pentru a-mi lauda capacitatile de Mafalda. Orice om informat ar fi putut, la vremea respectiva, spune aceleasi lucruri. Ci pentru a indica, pe scurt, care sunt mecanismele prin care foarte multe din intreprinderile mici si mijlocii au ajuns unde au ajuns azi.
Si? O sa ma-ntrebati. Ce urmeaza? Asta e tot, taiem consumurile inutile si asta e tot?
Nu, asta e doar prima parte. Economiile astfel obtinute trebuie re-directionate catre segmente direct productive, catre core-business. E timpul sacrificiului, iar daca aveti un singur produs competitiv, mai e speranta. Redirectionati banii catre inovatie si un client service sau desfacere cu valoare adaugata, pentru ca la iesirea din criza aici se va face diferenta.
Pentru moment, consumatorul cumpara pret, intr-adevar, insa si parizerul e de multe feluri. Dragi actionari, compania voastra trebuie ajutata azi, da, asa cum v-a ajutat si ea pe voi in trecut. Daca faceti un calcul, veti vedea ca e mult mai ieftin s-o sustineti acum, decat s-o ajutati sa castige cota de piata mai tarziu, intr-o piata in care toata lumea investeste. Suntem 6 firme acasa, daca puteti sa ne-ajutati si pe noi…
Spunea un alt prieten de-al meu, acum ceva vreme, ca in criza trebuie sa muncesti de trei ori mai mult ca sa castigi la fel, insa romanii muncesc la fel, respectiv vor castiga de trei ori mai putin. Ii multumesc foarte frumos pentru acest diamant de sinteza si subscriu 101%.
Articol scris deSorin Tranca,
Managing Partner, Creative Director Friends Advertising