„Sunt concurenti care prefera sa lucreze direct cu advertiserul. Insa noi am ales sa lucram cu agentiile pentru ca, pe langa faptul ca in anii de colaborare am format prietenii cu oameni din agentii, un mare avantaj pe care ti-l ofera agentia este volumul, gestionand mai multi clienti. Un al doilea motiv ar fi ca in discutiile cu agentia castigi timp, decat sa stai sa alergi dupa clientul direct”, explica seful companiei.
Totusi, Constantinescu recunoaste avantajele pe care le aduce colaborarea directa cu advertiserul, in special reglarea cash-flow-ului, evitand eventuale intarzieri ale platilor facute prin intermediul unor terti.
SPM activeaza pe o piata a indoorului estimata la circa 7 milioane euro anul acesta. Agentia condusa de Razvan Constantinescu a terminat anul trecut cu afaceri din indoor de 1,1 milioane euro (inclusiv cele raportate de firma-sora Star Plus Media) si preconizeaza o crestere de pana la 20% pana la finalul lui 2009.
Primele 2 luni ale anului au fost dificile pentru SPM din punct de vedere al vanzarilor, situatie cu care s-a confruntat intreaga piata de indoor.
„Lunile ianuarie-februarie au fost slabe din punct de vedere al advertisingului in mall-uri, lucru vizibil atat in indoor cat si in outdoor. Era o scadere datorata nesigurantei advertiserilor. Toata lumea astepta sa se aseze un pic lucrurile, sa se termine negocierile cu TV-ul, sa vada ce bugete mai raman pentru alte media. Practic din martie, situatia a inceput usor-usor sa se deblocheze pentru noi”, explica Razvan Constantinescu.
Managerul afirma ca un lucru care i-a ajutat sa faca fata cu bine primelor 6 luni ale anului a fost parteneriatul cu dezvoltatorul Anchor, cu care compania a avut exclusivitate pe spatiile indoor in prima jumatate a anului, dar pe care l-a intrerupt in prezent.
„Vom relua parteneriatul cu ei, probabil incepand cu 2010. In aceasta a doua jumatate a anului ar fi fost un pic mai dificil sa pastram in continuare parteneriatul. De data asta nesiguranta era din partea noastra. Nu vroiam sa ne angajam la anumite sume pe care urma sa le platim fara a avea niste contracte in spate”, afirma Constantinescu.
Prezent in retele de mall-uri si hipermaketuri, Constantinescu vrea sa isi extinda suporturile si pe nisa cladirilor de birouri, pe care nu a incercat-o pana acum.
„Inca nu suntem pe nisa de cladiri de birouri, dar vrem sa intram. E un segment interesant, pe care se bat mai multi operatori. Vom intra in viitorul foarte apropiat, pana la finalul anului. Ar fi o miscare benefica inclusiv pentru viitorii nostri parteneri. E mult mai usor sa vinzi avand o retea integrata, mai multe suporturi si pe mai multe zone, decat sa o faci separat”, explica acesta.
Costurile si termenele de plata: ghimpele din relatia cu clientul in 2009
Anul acesta, costurile si termenele de plata au fost „ghimpele” din relatia client- furnizor de servicii indoor, in conditiile in care clientul cerea un pret cat mai scazut si amana cat mai mult plata lor.
Si totusi, Constantinescu observa inceputul unei revigorari pe toata piata de publicitate din Romania.
„Inclusiv pe print se simte o revigorare. S-ar putea ca decizia printului de a tine la pret sa se dovedeasca o masura inspirata. Pentru ca sunt foarte multi furnizori din outdoor, indoor, care au lasat preturile cat de jos se poate ca sa prinda anumite contracte. Printul, pe de o parte, are o istorie in spate. Are cativa ani in care a functionat foarte bine. Pe cand in indoor nu se poate spune acelasi lucru. Poate ca cei din print si-au permis sa tina preturile sus, chiar sa mearga un an pe pierdere”, sustine seful SPM.
Piata locala de publicitate indoor este dominata de jucatori ca SPM Indoor Division, Brand Management, Elevate Media, Invent Media, Sugar Media, Indoor Media sau Monopoly Media.