DailyBusiness.ro a realizat un Top 10 al agentiilor de media cu cele mai mari venituri atrase in 2009. Clasamentul ia in calcul doar cifrele care se regasesc in bilanturile aferente anului 2009, depuse de agentii la Registrul Comertului
.
1 – B.V Universal McCann
Agentia full service a lui Bogdan Enoiu, care include veniturile diviziei de media (Universal McCann), a raportat venituri totale de 235,2 milioane lei (55,4 milioane euro), in scadere cu 15% fata de 2008 (278 milioane lei). Potrivit oficialilor McCann, divizia de media genereaza circa 80% din veniturile companiei, situatie care plaseaza Universal McCann pe pozitia de cel mai puternic business de media din Romania, cu venituri de circa 188 milioane lei (44,4 milioane euro). Profitul brut B.V Universal McCann s-a cifrat, in 2009, la 8,6 milioane lei (2 milioane lei), in crestere cu 5% fata de 2008.
2 – Zenith Media
Agentia parte a grupului Centrade Saatchi & Saatchi, condusa de Maria Tudor, a raportat o cifra de afaceri neta de 174,8 milioane lei (41,3 milioane euro), inregistrand o scadere in lei de 24% fata de 2008. Zenith se plaseaza pe pozitia a doua in topul agentiilor de media din perspectiva volumelor rulate, insa a pierdut si din profitabilitate anul trecut. Profitul brut al agentiei, potrivit bilantului inaintat la Registrul Comertului, s-a cifrat la 5,2 milioane lei (1,2 milioane euro), cu 29% mai mic fata de cel din 2008, de 7,4 milioane lei (2 milioane euro).
3 – Starcom Media Vest
Agentia de media a grupului Leo Burnett se numara printre cele mai performante business-uri de profil din 2009. Veniturile cumulate anul trecut o aseaza pe pozitia a treia in topul rulajelor, Starcom generand afaceri de 170,3 milioane lei (40,2 milioane euro), cu 13% mai mari fata de 2008 (152,1 milioane lei). Agentia a bifat si o crestere de 9% a profitului, de la 6,3 milioane lei in 2008, la 6,9 milioane lei in 2009.
4 – Initiative
Agentia de media a grupului cu acelasi nume ocupa pozitia a patra in randul celor mai puternice business-uri de profil, cu afaceri de 152,1 milioane lei (35,9 milioane euro), in scadere cu 2% fata de 2008. Compania a compensat cu varf si indesat scaderea infima a veniturilor, plusand la profitabilitate. Profitul Initiative a crescut anul trecut cu 48%, pana la 3,4 milioane lei, fata de 2,3 milioane lei in 2008.
5 – Media Investment
Agentia de media controlata de omul de afaceri Zoltan Szigeti, prin holdingul The Group, este un alt business care pare sa fi trecut pe langa criza. Veniturile s-au cifrat la 147,6 milioane lei (34,8 milioane euro), cu 33% mai mari fata de cele din 2008 si aseaza afacerea lui Szigeti pe locul 5 in randul celor mai mari agentii de media din tara. Profitabilitatea agentiei a crescut cu peste 70% anul trecut, de la 7 milioane lei (1,9 milioane lei) in 2008, la 12,5 milioane lei (2,8 milioane euro) in 2009. Media Investment a reusit performanta, intr-un an dur ca 2009, de a fi cea mai profitabila agentie de media din Romania.
6 – Mediaedge:cia
Agentia parte a retelei internationale Group M a avut o evolutie relativ liniara in 2009. Veniturile o plaseaza pe pozitia a a 6-a in topul celor mai mari agentii de media, cifrandu-se la 129 milioane lei (30 milioane euro), mai mari cu 17% fata de 2008, iar profitul a scazut usor, de la 1 milion lei in 2008 (270.000 euro), la 961.000 lei (227.000 euro) anul trecut.
7 – Mindshare
Agentia condusa de Oana Petroff a avut un 2009 destul de zbuciumat. A depus la Registrul Comertului un bilant care arata venituri de 108 milioane lei (25,5 milioane euro), cu 40% mai mici fata de cele din 2008, si, in loc de profit, pierderi brute de 6,1 milioane lei (1,4 milioane euro). In 2008, Mindshare raporta un profit brut de 3,2 milioane lei (860.000 euro). Volumul rulat de Mindshare o plaseaza pe pozitia a 7-a in topul celor mai mari agentii de media din tara.
8 – Brand Connection
O alta agentie de media operata de grupul Initiative, Brand Connection, a avut un 2009 bun pentru business, clasandu-se pe locul 8 in clasamentul pietei de profil. Afacerile i-au crescut cu 72%, de la 18,3 milioane lei (4,9 milioane euro) in 2008, la 31,2 milioane lei (7,3 milioane euro), iar profitul brut a urcat cu 150%, de la 241.000 lei (65.000 euro) in 2008, la peste 600.000 lei (141.000 euro) anul trecut. Brand Connection isi poate asuma statutul de agentie cu cea mai buna evolutie a profitului in 2009.
9 – Media Planning Group (MPG)
Agentia ocupa penultima pozitie in topul agentiilor cu cele mai mari venituri in 2009, insa afacerile MPG nu arata la fel de bine ca in 2008. Agentia a bifat un minus de 55% la veniturile nete din 2009, de la 68,8 milioane lei (18,6 milioane euro) in 2008, la 30 milioane lei (7 milioane euro). Profitul a coborat cu 63% in 2009, de la 1,6 milioane lei (448.000 euro) in 2008, la 600.000 lei (141.000 euro).
10 – House of Media
Cercul celor 10 cele mai mari agentii de media din tara este inchis de House of Media, controlata, alaturi de Media Investment, tot de Zoltan Szigeti. House of Media nu se poate lauda cu o performanta atat de buna ca agentia-sora. Veniturile nete i-au scazut cu 45% fata de 2008, ajungand la 23 milioane lei (5,4 milioane euro), iar profitul brut cu 85%, cifrandu-se la 240.000 lei (56.000 euro).
Note:
– Agentiile Media Direction, Tempo Media, Optimedia si OMD nu apar, deocamdata, cu bilanturi publicate pe 2009 la Registrul Comertului.
– Agentia The Media Partnership este singurul business controlat de Zoltan Szigeti, prin holdingul The Group, care nu apare cu bilantul pe 2009 publicat la Registrul Comertului