In prima parte a lui 2010, majoritatea advertiserilor si-au indreptat atentia si banii catre Internet.
Cum investitiile in print au devenit de multe ori inutile, cu o piata haotica de OOH (out of home advertising), in care outdoorul inca asteapta sa fie reglementat, si cu preturi din ce in ce mai mici pe TV, s-au adunat premisele necesare pentru revolutia new-media.
Online-ul a inceput sa creasca si in volume, nu numai in procente.
Drept dovada, companii ca Orange, Unilever, Danone sau BCR au anuntat bugete considerabil mai mari, unele cu peste 50% pentru Internet, insotite de strategii bine conturate, pe termen lung, care sa le asigure prezenta pe online.
Insa specialistii din agentii ca OMD, Carat sau Media Concept Store atrag atentia: pana la finalul anului, investitiile s-ar putea tempera, in conditiile in care toata publicitatea locala sufera din cauza instabilitatii mediului economic si a masurilor de austeritate care lovesc direct in consum.
„Daca in prima parte a lui 2010 am vazut cresteri de bugete fata de anul trecut din partea unor advertiseri, cea de a doua jumatate a anului e posibil sa reechilibreze balanta si sa ajungem in final, la o piata de advertising online foarte aproape de nivelul din 2009”, spune Vera Gavrila, client service director in cadrul agentiei Media Concept Store.
In 2009, valoarea publicitatii online locale s-a cifrat la circa 14 milioane euro.
Cum arata acum topul primilor 5 domenii care investesc in .ro, mai jos. Cu o singura mentiune: nominalizarile au fost facute estimativ de specialisti din agentiile de media. Deocamdata nu exista niciun soft care sa monitorizeze investitiile totale in online.
Top 5 industrii cu cele mai mari investitii pe Internet in 2010
1. Telecom & IT
2. Auto
3. Banking
4. FMCG (produse alimentare si de ingrijire)
5. Retail
*Sursa – estimarile specialistilor in digital din cadrul agentiilor de media
Pozitia de lider in topul advertiserilor online, in functie de volumul investitiei, se disputa intre Telecom si Auto, sustine Vera Gavrila de la Media Concept Store, categoria Finance suferind scaderi destul de importnte, in timp ce categoriile FMCG ingrijire personala si Media&Entertainment raporteaza cresteri semnificative in bugete.
Cel mai mare buget pe care il are alocat in prezent un advertiser pe online-ul romanesc se ridica la 1 milion -1,5 milioane euro, sustine Cristian Costache, head of digital in cadrul Carat Romania.
Tot Costache sustine ca bugetele pentru o campanie pe Internet oscileaza intre 1.000 si maxim 100.000 euro.
Specialistul de la Carat mai spune ca investitia necesara pentru o campanie eficienta pe online se ridica la circa 20.000 euro, in functie de obiectivele pe care le are clientul in momentul in care aloca bugetul.