- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Tribunalul UE: Iepurele si renul nu pot fi marci comunitare pentru ciocolata

17 Dec, 12:27 • Redactia DailyBusiness
Formele unui iepure sau ale unui ren de ciocolata cu funda rosie nu pot fi inregistrate ca marci comunitare, intrucat sunt tipice sarbatorilor de Pasti si Craciun, a decis Tribunalul Uniunii Europene, care a respins o cerere a producatorului de ciocolata Lindt&Sprungli AG.
Tribunalul UE: Iepurele si renul nu pot fi marci comunitare pentru ciocolata

Regulamentul privind marca comunitara 1 prevede ca pot constitui marci comunitare toate semnele care pot avea o reprezentare grafica, in special cuvintele, desenele, forma produsului sau a ambalajului sau. Totusi, in principiu, o marca lipsita de caracter distinctiv nu poate sa fie inregistrata, potrivit unui comunicat al instantei europene, citat de Mediafax.

In perioada februarie 2004 – noiembrie 2005, intreprinderea Chocoladefabriken Lindt & Sprungli AG a adresat OAPI (Oficiul pentru Armonizare in cadrul Pietei Interne) patru cereri de inregistrare ca marci comunitare a urmatoarelor semne tridimensionale. Una se referea la forma unui iepure de ciocolata cu funda rosie si de culoare rosie, aurie si cafenie, alta la forma unui ren de ciocolata cu funda rosie si de culoare rosie, aurie si cafenie, o a treia la forma unui clopotel cu funda rosie si de culoare rosie si aurie, iar ultima la forma unui iepure de ciocolata de culoare aurie.

La 10 iunie 2005, intreprinderea August Storck AG a formulat o cerere de inregistrare a unei marci comunitare tridimensionale reprezentand o simpla forma geometrica avand o baza rectangulara care prezenta pe suprafata superioara un relief in forma de soarece de ciocolata de culoare cafenie.

OAPI a respins aceste cereri de inregistrare in special pentru motivul ca marcile erau lipsite de caracter distinctiv.

Lindt & Sprungli si Storck au atacat deciziile OAPI la Tribunalul Uniunii Europene.

Tribunalul arata ca marcile solicitate nu pot fi considerate ca fiind apte sa identifice originea comerciala a produselor pe care le desemneaza.

„Lipsa caracterului distinctiv decurge in special din faptul ca, in cazul produselor desemnate, consumatorul nu va fi in masura sa deduca care este originea lor comerciala in temeiul diferitelor elemente care compun marcile solicitate, mai precis forma, ambalajul auriu sau funda rosie – in ceea ce priveste marcile solicitate de Lindt & Sprungli – si forma si culoarea marcii solicitate de Storck”, argumenteaza instanta europeana.

In ceea ce priveste marcile solicitate de Lindt & Sprungli, Tribunalul a mentionat ca forma acestora – de iepure, de ren si de clopotel – este forma tipica in care se prezinta ciocolata si produsele de ciocolata in diverse perioade ale anului, in special de Pasti si de Craciun.

Tribunalul mai arata ca, in domeniul ambalarii ciocolatei si a produselor de ciocolata, si alte intreprinderi ambaleaza aceste produse intr-o foita aurie.

Cu privire la funda rosie cu clopotel, Tribunalul afirma ca decorarea animalelor de ciocolata sau a ambalajului acestora cu panglici, funde rosii si clopotei se realizeaza in mod curent. Ca simplu element decorativ, funda rosie cu clopotel nu prezinta, asadar, nici un caracter distinctiv.

In ceea ce priveste marca solicitata de Storck, Tribunalul a apreciat ca aceasta este compusa dintr-o combinatie de elemente de prezentare care sunt asociate in mod natural, tipice pentru produsele respective.

Aceasta apare ca o varianta a formelor de baza folosite in mod obisnuit in sectorul cofetariei si nu se abate in mod semnificativ de la norma sau de la uzantele din acest sector. Prin urmare, marca solicitata nu permita sa se distinga produsele de cofetarie ale Storck de cele cu alta origine comerciala.

In consecinta, Tribunalul a respins actiunile formulate de Lindt & Sprungli si Storck si a confirmat deciziile OAPI de a nu inregistra marcile solicitate. Impotriva deciziei Tribunalului se poate declara recurs la Curtea de Justitie a Uniunii Europene.

Urmărește Daily Business pe Google News