- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

TV-ul ramane \”locomotiva\” pietei media, iar Internetul este \”Fat-Frumos\”

28 Aug, 17:04 • andra.gheorghe
Piata media locala a raportat o crestere neta de 32% anul trecut, pana la 486 milioane euro, iar estimarile pentru acest an prevad o evolutie a cheltuielilor in media de 22%, pana la 593 mil euro. TV-ul va ramane cel mai puternic canal, cu 66% din totalul pietei, dar Internetul are cea mai rapida crestere, potrivit studiului Media Fact Book al agentiei Initiative.
TV-ul ramane \locomotiva\ pietei media, iar Internetul este \Fat-Frumos\

„Piata media nu va mai cunoaste cresterea spectaculoasa de pana acum. Daca in 2007 a inregistrat o crestere de 32%, estimam ca pana la sfarsitul lui 2008, cresterea va fi de 22%, iar in 2009, de aproximativ 15%. Piata a ajuns deja matura, asa ca o reducere era fireasca”, conform lui Octavian Popescu, Managing Director al Initiative Romania si unul dintre autorii studiului.

Anul acesta, cheltuielile pe TV cresc cu aproape 25%, pana la 385 mil euro. Totusi, cel mai cautat segment de catre advertiseri (cu varsta intre 18-49 de ani), a petrecut anul trecut cu 9% mai putin timp in fata televizorului, fata de anul anterior, conform sursei citate.

[quote=Media Fact Book]E-revolutia nu este inca aici, dar nici nu este prea departe[/quote]
„Pe viitor nu vom mai asista la o crestere uriasa a TV-ului, care va evolua probabil, in 2009, cu circa 18%”, potrivit lui Octavian Popescu, managing directotul Initiative Media, care a precizat ca vara aceasta a fost una foarte proasta pentru televiziuni, majoritatea avand mult spatiu publicitar liber.

In viitorul apropiat, piata media va fi caracterizata si de atitudinea advertiserilor, care vor fi mai precauti si moderati in investitii, focalizandu-si atentia mai mult pe gestiunea costurilor.

Realizatorii Media Fact Book au precizat insa ca TV-ul se delimiteaza in continuare mult fata de alte media, fiind unul dintre cele mai sigure si ieftine mijloace de promovare pentru advertiseri, in conditiile in care acestia platesc in medie 1-2 euro pentru 1.000 de oameni atinsi de mesajul reclamei.

„Televiziunile de nisa, cele tematice (sport sau stiinta), in special cele de stiri, reprezinta un instrument excelent pentru advertiseri, pentru ca acestea si-au format un public foarte fidel”, a explicat Octavian Popescu.

Ritmul cel mai accelerat de evolutie l-a inregistrat anul trecut Internetul, mediu care a atras in 2007 cheltuieli publicitare de 9 mil euro, cu 50%-60% mai mari decat in 2006. Online-ul isi va mentine acelasi ritm de crestere (50%-60% pe an) in urmatorii 3-5 ani, in care va continua sa atraga rapid noi utilizatori din segmentul 18-49 de ani. „E-revolutia nu este inca aici, dar nici nu este prea departe”, se spune in studiul realizat de Initiative.

Mai mult de jumatate din piata romaneasca de publicitate online este atrasa de 20-30 de site-uri, iar 70% din totalul veniturilor sunt inregistrate prin bannere (display advertising), in timp ce, in strainatate, acestea nu depasesc 15% din veniturile din online. „Display advertising reprezinta cea mai simpla metoda de a face publicitate online, benefica de ambele parti, distanta de la un simplu click la o vanzare fiind destul de usor de parcurs”, spune Octavian Popescu.

Si cheltuielile pe print au evoluat cu 11% anul trecut, de la 71 mil. euro in 2006, la 79 mil. euro in 2007. Estimarile pentru 2008 ale specialistilor Initiative situeaza printul in 2008 la 87 mil. euro, cresterea fiind datorata, in mare parte, cheltuielilor electorale de anul acesta.

In 2007, cheltuielile nete cu publicitatea in radio au crescut cu 31% fata de 2006, ajungand la 30 mil. euro. In ciuda faptului ca pierde audienta, radioul va creste si in 2008 cu circa 26%, pana la 38 mil. euro.

Mediul outdoor s-a situat in 2007 la un nivel de 50 mil. euro, cu 28% mai mult fata de nivelul din 2006, de 39 mil. euro. In 2008, rata de crestre a cheltuielilor advertoriale din outdoor se va situa la 18%, pana la 59 mil. euro.

Outdoor-ul digital a adunat anul trecut 3 milioane de euro din publicitate, iar in 2008 va atrage cu 50% mai mult, pana la 4,5 mil. euro.

Si piata de indoor va creste cu 30% in 2008, de la 5 mil. euro acumulati in 2007, la 6,5 mil. in 2008.

Cinema-ul a atras cele mai mici venituri anul trecut, sub 1 mil. euro, valoare care se va pastra si in 2008, pentru ca, se arata in studiul Media Fact Book, numarul salilor de cinema este foarte mic, retelele de cinema existente sunt inconsistent dezvoltate (in 7 judete din Romania salile de cinema sunt inexistente, majoritatea lor fiind concentrate in Bucuresti), preturile biletelor sunt ridicate, rata de piratare a filmelor proaspat lansate este foarte mare, si o majoritate crescanda a publicului prefera home-cinema-ul.

Estimarile referitoare la evolutia pietei media sunt concentrate in editia a 11-a a raportului Media Fact Book, realizat de echipa agentiei Initiative Media, compusa din Octavian Popescu, Alexandra Olteanu, Nicoleta Florescu, Marian Trascu, Cristina Chinde, Laurentiu Pop, Rodica Caraghina si Marcela Tuila.

Prezenta de 14 ani pe piata autohtona, Initiative Romania este parte a Initiative Worldwide, din cadrul Interpublic Group of Co’s (IPG). Agenþia Initiative ofera servicii complete de media management si este prezenta în 51 de tari de pe cinci continente.

Cititi si Jucatorii din cosmetica au cheltuit cel mai mult pe publicitate anul trecut