DailyBusiness.ro:
Veniturile Yahoo au scazut cu 24% in primul trimestru al lui 2011, la 1,21 miliarde de dolari. Care este evolutia pentru Yahoo Romania?
Mihai Fanache: Veniturile Yahoo au scazut fata de T1 2010, in principiu pe fondul agreementului cu Microsoft, iar veniturile de search au scazut destul de mult, cu 19%. Scaderea se datoreaza probabil si faptului ca anumite functii ale parteneriatului urmeaza sa se amortizeze intr-o perioada mai lunga. Veniturile Yahoo obtinute de display advertising au crescut insa cu 10%. In Romania, veniturile Yahoo au crescut in primul trimestru al anului fata de aceeasi perioada a anului trecut cu 12-15%. La fel si numarul mediu de campanii, in prezent detinem 40 de branduri active.
DB: Scaderea are vreo legatura si cu faptul ca oamenii comunica mai mult cu ajutorul retelelor sociale?
MF: In acest caz nu cred ca exista o legatura, insa la modul general, retelele sociale au o influenta importanta in strategia marilor publisheri. Fie ca reprezinta un partener, un canal de difuzare a continutului sau un competitor in lupta pentru fidelizare, minute sau pageviews, toate marile companii incearca sa profite sau sa raspunda provocarii retelelor sociale.
DB: Ca sa aiba succes, care este perioada optima de desfasurare a unei campanii?
MF: In functie de obiectivele de comunicare urmarite, campanile pot dura oricat, de la o zi pana la mai multe luni. Un foarte mare avantaj al Yahoo in Romania este ca poate furniza atat un reach (n.r. numar de utilizatori) foarte mare, cat si o frecventa ce rivalizeaza cu cea oferita de marile statii tv. De exemplu, media ad-urilor lunare vazute de un utilzator Yahoo este de peste 400.
DB: E scump sa faci publicitate pe Yahoo?
MF: La nivel de cifre absolute, este mai ieftin decat in cea mai mare parte a site-urilor romanesti. Nu suntem insa o retea low-cost, diferenta constand in faptul ca putem targeta precis audienta si putem scala learning-urile obtinute din campanii relativ mici, la dimensiunea si potentialul unei retele de peste 8 milioane de utilzatori. Un numar de 8 din 10 romani acceseaza astazi o proprietate Yahoo.
DB: Ultima cifra vehiculata pentru 2010, a pietei de publicitate online, era de 20 milioane de euro. La cat estimati in prezent aceasta piata?
MF: Nu-mi pot permite sa speculez pe seama dimensiunii unei industrii, sunt insa convins ca potentialul total este mult mai mare de 20 de milioane de euro anual. Daca reusiti sa obtineti o estimare si de la Google, cred ca incepem sa ne intelegem.
DB: Sunt semne ca piata isi revine, iese din criza?
MF: In mod clar isi revine, anul trecut a fost destul de ok. Isi revine insa nu cred ca noi suntem barometrul cel mai potrivit pentru a masura cresterea sau starea pietei. Plecand de la zero (n.r. Mediacafe) in 2006, directia nu putea fi decat una ascendenta. Primul an de criza ne-a adus o dublare a cifrei de afaceri, lucru ce ma face sa cred ca am putut oferi solutii cu adevarat performante pentru clientii nostri.
DB: Ce a insemnat in cifre aceasta crestere?
MF: Inseamna ca am reusit sa integram Yahoo intr-un peisaj local destul de dificil fragmentat. Share-ul Yahoo in piata locala poate fi insa mult mai mare in urmatorii ani, chiar pana la 50%. Raportarea exclusiv la aceasta cifra (n.r. 20 milioane de euro) cred eu ca este gresita, in conditiile in care alte aspecte sunt ignorate. Aspecte precum profesionalizarea industriei, investitia in continut propriu sau research graviteaza toate in jurul sumei de 20 sau 20.1 milioane.
DB: Cum stau alte tari din estul Europei?
MF: Dimensiunea pietei de online este legata in orice tara de dimensiunea pietei media si in final de cea a produsului intern brut. Nu cred ca este deloc surprinzator faptul ca in UK exista cateva miliarde in online sau ca in Polonia exista investitii anuale de peste 200 milioane de euro. Din punctul meu de vedere, faptul ca Yahoo a lansat o proprietate in Romania la doar cateva saptamani dupa lansarea site-ului din Polonia, inseamna destul de mult, daca e sa ne gandim la dimensiunea in bani a pietei.
DB: Noua ce ne-ar lipsi, referitor strict la online? Poate dezvoltarea Internetului?
MF: Penetrarea Internetului este cu siguranta un factor decisiv, care pe langa componenta legata de infrastructura mai are si o componenta educationala. Ok, avem fibra optica chiar si la sate si comune, dar ce stim sa facem cu ea? Educatia in spiritul folosirii instrumentelor de plata electronice si a magazinelor online va atrage cu siguranta investitii , incete, dar foarte sigure in publicitatea online. Cred ca tine mai degraba de oferta, de produsele publisherilor, de continutul online.