Presa scrisa a atras, in perioada 3 ianuarie – 15 februarie, spatiu publicitar in valoare de peste 3 mil. euro, potrivit datelor Studiului de Monitorizare a Investitiilor in Publicitate pentru Presa Scrisa (MIPPS), lansat de BRAT la inceputul anului si furnizat in exclusivitate pentru Dailybusiness.ro.
Si asta in conditiile in care Claudiu Serban, directorul editurii Evenimentul si Capital, estima recent ca in 2011 printul va atrage publicitate in valoare de 23 milioane de euro net, astfel ca suma va ramane constanta fata de 2010.
Constantin Popa, director in cadrul Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT), ne-a declarat ca potrivit monitorizarii, pana in prezent, cele mai atractive categorii de publicatii, din punct de vedere editorial, sunt cele adresate femeilor, publicatiile economice si financiare, cotidianele nationale generaliste, precum si ghidurile de timp liber.
„Tot in acest top se mai inscriu cotidienele generaliste locale, publicatiile adresate barbatilor, cele de home and deco, publicatiile pentru cresterea si ingrijirea copiilor, si publicatiile sportive”, a adaugat Popa.
Datele aceluiasi studiu arata ca in perioada 3 ianuarie-15 februarie, 10 publicatii au concentrat 2,2 milioane de euro, cele mai multe dintre ele fiind reviste pentru femei. Topul acestora arata astfel:
1. Ziarul Financiar
2. Romania Libera
3. Marie Claire
4. Cosmopolitan
5. Tabu
6. Esquire
7. Avantaje
8. Harper’s Bazaar
9. Elle
10. Gazeta Sporturilor
Pe de alta parte, topul clientilor care au investit in spatiul publicitar din presa scrisa la inceputul acestui an, in aceeasi perioada analizata in Studiul de Monitorizare al BRAT arata astfel:
1. Procter & Gamble
2. Vodafone
3. Avon
4. BCR
5. Mercedes Benz
6. Beiersdorf AG
7. Loreal
8. General Motors
9. Orange
10. Yves Rocher
Evolutia tirajelor
In ceea ce priveste evolutia tirajelor, acestea arata ca tot mai putini romani cumpara si citesc presa tiparita.
Potrivit ultimelor date facute publice vineri de BRAT, cele mai multe ziare si cotidiene romanesti au inregistrat scaderi usoare in ultimul trimestru al anului 2010.
Astfel, datele BRAT arata ca cele mai citite 12 cotidiene nationale din Romania au totalizat tiraje medii de peste 665.000 de cititori pe editie, in scadere cu aproape 3% fata de trimestrul precedent.
Click, cel mai mare tiraj
Dintre acestea, tabloidul Click a fost cel mai citit ziar, cu un tiraj mediu de aproape 209.000 de cititori pe editie la nivelul trimestrului patru, in crestere cu 8% fata de trmestrul precedent.
Urmatoarea pozitie in topul celor mai cititie cotidiane este ocupata de Libertatea, editat de grupul Ringier, al carui tiraj a stagnat la aproximativ 127.000 de exemplare.
Pe de alta parte, datele BRAT arata ca tabloidul Cancan a inregistrat in ultimul trimestru o scadere de aproximativ 13%, ajungand la un tiraj mediu de peste 55.500 de exemplare.
Scaderi si la Adevarul
In ceea ce priveste vanzarile pe segmentul de cotidiene quality, acestea arata ca tirajul publicatiei lider, Adevarul a scazut cu peste 17%, ajungand in ultimul trimestru la 75.340 exemplare pe editie. Comparativ cu primul trimestru al anului, cand Adevarul vindea in medie 125.122 de exemplare pe editie, scaderea este de aproape 40%.
Doua ziare, pe crestere
Pe de alta parte, urmatoarele ziare pozitionate in aceeasi categorie, au inregistrat cresteri ale vanzarilor, astfel:
– Jurnalul National, a inregistrat o crestere de 4% a tirajului, pana la 48.117 exemplare pe editie.
– Romania Libera a crescut cu doar 1,5% la nivelul ultimului trimestru, pana la 40.909 exemplare pe edtie.
Si asta in timp ce Evenimentul Zilei a pierdut 9% din tiraj in trimestrul al patrulea, editand in medie 18.197 exemplare pe editie, iar Gandul a inregistrat un tiraj mediu mai mic cu 5%, pana la 11.626 exemplare.
Cea mai accentuata scadere a printului au inregistrat-o insa cotidienele sportive, astfel ca liderul Gazeta Sporturilor a pierdut 10% din tiraj, acesta scazand la aproximativ 40.000 de exemplare in ultimul trimestru din 2010.
Competitorul sau, Pro Sport a pierdut aproape 19,5%, pana la peste 31.000 de exemplare.