- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Ziarul moare, vanzarea de presa prospera: Financial Times si The Economist salveaza distribuitorii

31 May, 00:05 • marian.rujoiu
Online-ul pare sa inghita print-ul, publisherii se intrec in pronosticuri in ceea ce priveste numarul de ani pana la disparitia ziarului de hartie Si totusi, distributia de presa pare o afacere din ce in ce mai profitabila in Romania. Salvarea vine de la ziarele straine.
Ziarul moare, vanzarea de presa prospera: Financial Times si The Economist salveaza distribuitorii

Si asta in ciuda scaderii dramatice a tirajele cotidianelor, a renuntarii la print a unor titluri precum Gandul sau Business Standard sau Cotidianul, a micsorarii formatelor, in cazul Adevarul sau Evenimentul Zilei, sau chiar a disparitiei unor branduri precum Ziua sau Gardianul.

Toate acestea au fost compensate de distribuitorii de presa prin aducerea in Romania a mii de titluri internationale, dupa o reteta adoptata la nivel mondial. In plus, eliminarea printului in cazul cotidianelor a fost compensata de cererea crescuta de reviste. 

Mihai Manea, director general al retelei de distributie Manpres Distribution, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca disparitia de pe piata sau scaderea tirajelor a unor importante publicatii, a fost compensata de aducerea unor noi titluri de presa straina.

Acest lucru a facut ca in primul trimestru din 2011, numarul de clienti ai companiei sa fie mai mare cu 25%, comparativ cu aceeasi periada a lui 2010. 

Cresterea numarului de abonati s-a reflectat si in cifra de afaceri a companiei. Potrivit lui Manea, in 2010 aceasta se ridica la aproximativ 4.500.000 lei, iar estimarile pentru 2011 arata ca volumul vanzarilor ar putea atinge 5.600.000 lei.

Distribuitorul a adaugat ca restragerea tirajelor nu afecteaza activitatea companiei, pentru ca „noi facem doar contractare si livrare la sediu/domiciliu a ziarelor, revistelor, etc”.

Disparitia Gandul sau Cotidianul, scadere cu 8% a cifrei de afaceri

In schimb, disparitia unor de titluri din presa scrisa precum Gandul, Cotidianul, Ziua, Gardianul, Business Standard sau Independend a adus companiei o scadere a cifei de afaceri de aproximativ 7-8% din cifra de afaceri a firmei. 

Acesta a adaugat ca, incepand de anul acesta, compania a adus pe piata din Romania 1.700 de publicatii straine, din 94 de state, in 49 de limbi in aceeasi zi de aparitie ca in tara de origine.

Manea a subliniat ca realizarea acestui lucru a fost negociat timp de „2 ani, cu partenerul strain acest business”.

„Ce dispare din piata romanesca ca publicatie, compensam imediat cu un titlu nou din strainatate. Disparitia publicatiilor din Romania ne face sa investim mult mai mult financiar cat si uman”, a adaugat  Mihai Manea

Distribuitorii straini dau lectii celor romani

Compania a adoptat aceasta formula de a-si creste business-ul in urma intalnirilor cu distribuitorii straini de presa, din cadrul targurilor internationale de carte.

„Am invatat de la distribuitorii straini ce mai putem face in acest domeniu”, a adaugat Manea.

Astfel, compania a largit portofoliul de reviste, iar in 2011 distribuie un numar cu 1.500 de titluri mai mare fata de 2010, avand in prezent in portofoliu peste 3.000 de titluri romanesti si peste 200.000 de titluri straine.

„Aici intra publicatii precum reviste academice, cotidiane, periodice”, a adaugat acelasi distribuitor.

O trasatura specifica a celor care detin un abonament de presa scrisa este aceea ca este interesat in special de publicatiile economice, romanesti si straine, iar spre deosebire de cumparatorul de la chioscul de ziare, el nu cauta inserturile, precum cartile, cd-urile sau alte produse vandute cu ziarul respectiv. 

„Noi nu avem abonati la presa cotidiana sau periodica care contin inserturi. Noi urmarim sa mentinem si sa atragem cititorii fideli ai publicatiilor”, a adaugat Manea.

Publicatiile economice  au cea mai mare cautare in randul romanilor si ale companiile care au un abonament de presa, astfel ca Ziarul Financiar, Financial Times, The Economist sau The New York Times sunt editiile print cele mai vandute din portofoliul Manpres Distribution.

Pe de alta parte, ultimele date ale Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) arata ca jumatate din cele mai importante 12 cotidiene romanesti au inregistrat scaderi in ultimele 3 luni ale anului, comparativ cu trimestrul al treilea din 2010, cele mai abrupte fiind inregistrate de Pro Sport (20%), Adevarul (17%) si Cancan (13%).

Cel mai bine vandute 12 cotidiene din Romania au totalizat tiraje medii de 665.584 exemplare per editie, in scadere cu aproape 3% fata de trimestrul precedent. Tabloidul Click, editat de Adevarul Holding, a fost cel mai bine vandut ziar din Romania, cu un tiraj mediu de 208.884 cititori pe editie la nivelul trimestrului patru, in crestere cu 8% fata de trimestrul precedent.

Topul este urmat de tabloidul Libertatea, editat de grupul Ringier, al carui tiraj a stagnat la 126.906 de exemplare.

Urmărește Daily Business pe Google News