Starcom
România prezintă noul studiu
InfluenceMe: A 360 Perspective on Romanian Influencers.
Ediția, deja ajunsă la numărul 4 și realizată cu sprijinul
Global Records, se axează pe cercetarea celor mai populare platforme
unde influencerii din România sunt urmăriți și pe identificarea
tipului de conținut generat de aceștia.
Studiul împarte
influențatorii din online în 3 categorii: Profesioniștii
– persoanele cu expertiză într-un anumit domeniu, Oamenii
ca noi – influențatorii care și-au
câștigat audiența în online prin furnizarea constantă a unor
informații relevante pentru un anumit segment, Celebritățile
– persoane cu background în showbiz (actori, cântăreți,
prezentatori TV).
Cele mai
potrivite platforme de social media în campaniile cu influențatori.
Platformele-gigant, precum Facebook și
YouTube, sunt cele mai potrivite în targetarea indiferent de vârstă.
Instagram este util în atingerea tinerilor între 18 și 24 de ani.
Twitter este optim în targetarea segmentului de vârstă 30-39 de
ani. În funcție de conținut, campaniile de marketing cu
influențatori își pot atinge obiectivele și pe bloguri, unde
media audienței este 25-39 de ani sau 45-49 de ani.
FACEBOOK
Utilizatori de Facebook
care urmăresc influențatori pe această platformă
sunt reprezentați, în mare măsură, de segmentul de vârstă 18-24
ani. Preferințele lor sunt clare în ceea ce privește tipul de
influenceri pe Facebook: 63% dintre respondenți admit că preferă
Profesionștii, în timp ce 50% dintre aceștia urmăresc, în
același timp, și Celebrități sau Oameni ca noi. Utilizatorii de
Facebook acordă atenție mai ales postărilor despre gastronomie,
lifestyle sau casă/grădină/DIY.
Topicurile sunt mai variate ca pe
orice altă platformă, iar content-ul este postat sub formă de
video, imagini statice sau articole/text.Facebook este cea
mai potrivită platformă pentru interacțiunea utilizatorilor cu
conținutul influențatorilor, 80% reacționând la postările
acestora. Oamenii urmăresc influențatori pe acest canal în special
pentru a se inspira și a fi informați.
În ceea ce privește tipul
de advertising preferat, cele mai mari șanse de memorabilitate le
are video-ul, postările cu plasare de produs și prezentare, urmate
de articolele în scop de promovare. În acest sens, campaniile de
advertising pe Facebook au cele mai mari șanse să stârnească o
reacție în rândul audienței în comparație cu celelalte
platforme.
INSTAGRAM
Utilizatorii
de Instagram care urmăresc influențatori au
o medie de vârstă cuprinsă între 18 și 39 de ani, cu o
concentrare puternică în segmentul 18-29 ani. Sunt atrași în
primul rând de conținutul postat de Celebrități, iar mai apoi de
cel al altor tipuri de influențatori.
Atenția utilizatorilor de
Instagram se concentrează pe următoarele subiecte abordate de
influențatori: fashion & beauty, îngrijire personală și
lifestyle. În concordanță cu conținutul general existent pe
această platformă, modul preferat de utilizatori în care
influențatorii postează conținut sunt imaginile statice.
Mai mult
de jumătate preferă și clipurile video. În ceea ce privește
interacțiunea utilizatorilor cu conținutul influențatorilor,
„Like”-ul este singura și cea mai răspândită formă de
reacție. Dacă nu apreciază postarea influențatorului, internautul
român nu face nicio altă acțiune decât să vadă acea postare sau
să o citească.Utilizatorii de
Instagram urmăresc influențatori pe această platformă mai ales
pentru a se inspira și a fi la curent cu ce e nou.
Totodată,
Instagram are rezultate peste medie în accesarea cu scop de
destindere: urmăresc influenceri pentru a se simți bine, pentru a
se relaxa sau amuza. 47% dintre
respondenți preferă să primească conținut publicitar de la
influențatori sub formă de video în care apare și produsul. Pe
locul doi se află banner-ele și video-urile de prezentare.
Campaniile în colaborare cu influențatori pe Instagram îi
determină pe cei care îi urmăresc să caute mai multe informații
despre produsul/brandul promovat atât online cât și offline.
Totodată, îi convinge să caute produsul în magazine, însă fără
a-l cumpăra în mod necesar.
YOUTUBE
Utilizatorii
de YouTube care urmăresc influențatori pe acest canal
sunt majoritar reprezentați de segmentul de vârstă 18-39 ani, cu o
afinitate ridicată pentru cei cu vârsta cuprinsă între 18 și 24
de ani. Pe YouTube, focusul lor este îndreptat către Celebrități
(63%), chiar dacă această platformă este locul în care Oamenii ca
noi devin cunoscuți prin vlogging.
Utilizatorii de
YouTube caută conținut despre beauty/îngrijire personală,
casă/grădina/DIY, IT&C sau mâncare, în medie, mai mult decât
pe celelalte platforme. În același timp, utilizatorii sunt atrași
și de clipurile video cu informații despre lifestyle. YouTube este
platforma clipurilor video, iar utilizatorii preferă în majoritate
aproape absolută acest tip de conținut. Însă, 54% dintre aceștia
confirmă că sunt atrași și de conținutul audio, pentru ei
YouTube fiind folosit și ca o platformă digitală de muzică.
Pe YouTube,
utilizatorii reacționează în general pasiv la conținutul postat
de influențatori: 61% dintre aceștia doar vizionează clipurile
video. Motivele principale pentru care urmăresc conținutul postat
de influențatori pe acest canal sunt pentru a se simți bine, pentru
a se relaxa și amuza. În același timp, utilizatorii de pe această
platformă caută într-o măsură mai mare conținut care îi ajută
să se inspire sau să găsească răspunsuri/sfaturi. Aceștia preferă ca
produsele promovate de influențatori să apară în clipurile video
ale acestora.
YouTube reușește să genereze creșteri în vânzările
produselor endorsate, într-o măsură mult mai mare decât în cazul
celorlalte platforme studiate.
TWITTER
Utilizatorii
de Twitter care urmăresc influențatori pe această platformă
sunt, în cea mai mare măsură, căsătoriți, cu vârsta peste 30
de ani, segmentele evidențiate fiind 30-39 de ani și 45-49 de ani.
57% dintre aceștia urmăresc pe Twitter Profesioniști. Chiar dacă
nu sunt fanii Celebrităților, aceștia tind să le urmărească pe
această platformă, în aceeași măsură cu Oamenii ca noi.Subiectele urmărite
de utilizatori pe Twitter sunt de tipul lifestyle sau IT&C.
În
ceea ce privește tipul de conținut preferat de aceștia,
articolele/textele sau imaginile statice sunt printre primele. În
cea mai mare măsură, internauții pe Twitter interacționează
pasiv cu conținutul postat de influențatori: doar îl citesc sau îl
văd, pentru a fi informați. Românii utilizatori
de Twitter nu preferă un anumit tip de branded content postat de
influențatori.
Articolele, clipurile video de prezentare a
produsului sau cele în care este plasat produsul au cele mai mari
șanse să fie urmărite pe Twitter. Reacțiile în urma vizualizării
conținutului unei campanii cu influențatori sunt mai puțin
puternice decât media. Dintre cei care își amintesc, 30% au căutat
mai multe informații despre un anumit produs, după ce l-au văzut
promovat de un influențator pe această platformă.
BLOGURI
Cititorii
de bloguri care urmăresc influențatori pe o astfel de platformă
sunt bine reprezentați în mai multe intervale de vârstă, cu o
concentrare semnificativă în segmentul 25-29 ani. Aceștia sunt mai
mult orientați către Profesioniști și Oameni ca noi, pe care îi
urmăresc și pe bloguri: 66% urmăresc bloggeri Profesioniști, în
timp ce 52% urmăresc bloggeri care nu au niciun background într-un
anumit domeniu.
Românii caută
pe bloguri articole despre lifestyle, mai mult decât pe orice altă
platformă. Cel mai urmărit tip de
conținut postat de influențatori este articolul/textul. Promovarea
de produse de către bloggeri determină audiența să acceseze
linkuri suplimentare și să se informeze mai aprofundat. Prin
urmare, principalele motive pentru care influențatorii sunt urmăriți
pe aceste platforme sunt pentru a se inspira, a fi informați și
pentru a găsi sfaturi sau răspunsuri.
Cititorii de bloguri
acționează și ca o comunitate, mulți dintre ei afirmând că le
accesează pentru a se simți conectați sau pur și simplu pentru
amuzament. Pe bloguri, 59%
dintre respondenți preferă să vadă materiale publicitare sub
formă de articole. 44% preferă ghidurile de folosire, blogul fiind
cea mai potrivită platformă pentru această formă de promovare.
Invitațiile la evenimente sunt, de asemenea, mai atractive pentru
cititorii de bloguri.
Oamenii care
urmăresc bloggeri sunt mai receptivi decât media în a cumpăra și
a recomanda produsele susținute de influențatori pe această
platformă. Datorită faptului că se simt parte dintr-o comunitate,
șansele ca cititorii de blog-uri să participe la evenimente sau
concursuri sponsorizate sunt mai mari.Pentru a oferi o
abordare 360, pe lângă perspectiva consumatoriilor, studiul complet
conține și informații despre perspectiva Influențatorului și cea
a Brand-ului. Aceste informații au rezultat din chestionarea a 26 de
marketeri și 96 de influenceri din România.