Guvernul a aprobat HG-ul privind organizarea si functionarea Punctului de Contact Unic electronic (PCU electronic), care stabileste modalitatea de interactiune online dintre institutiile publice din Romania si prestatorii de servicii, a anuntat miercuri Ministerul Comunicatiilor.
„Estimam ca PCU electronic va putea deservi un numar de peste 500.000 utilizatori / lunar„, au spus reprezentantii ministerului.
Implementarea Punctului de Contact Unic electronic se face printr-o finantare din fonduri structurale gestionate de MCSI in valoare de aproximativ 19 mil. lei in cadrul Axei III „Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor pentru sectoarele privat si public” din cadrul POS CCE.
PCU electronic se adreseaza, in primul rand, tuturor cetatenilor romani si tuturor companiilor nationale, vizand facilitarea accesului la informatii de interes general privind sectoarele economic, financiar-fiscal, etc si suport pentru solicitanti, pentru rezolvarea problemelor lor in mod eficient.
In al doilea rand, PCU electronic va oferi acces transparent si nediscriminatoriu la informatii si procedurile administrative in format electronic din domeniile mai sus mentionate si pentru companii si cetateni ai altor state membre ale Uniunii Europene, precum si suport pentru solicitanti, pentru rezolvarea problemelor lor in mod eficient.
Odata proiectul finalizat, modelul poate fi extins si catre alte nivele, ceea ce va permite crearea de medii virtuale colaborative in domenii diverse, o mai buna diseminare a informatiilor, precum si dezvoltarea serviciilor de eGuvernare.
Pe de alta parte, PCU electronic va fi parte integranta in eRomania si prin orientarea spre cetatean va face posibila o apropiere a nivelului de servicii de eGuvernare din Romania de cel european, si, implicit, de o crestere a eficientei serviciilor publice romanesti.
PCU electronic are un rol in educarea cetatenilor si a organizatiilor sa utilizeze mijloacele electronice aflate la indemana lor, in spiritul eficientei si economisirii timpului este o componenta principala in cadrul PCU electronic.
Realizarea PCU electronic va permite accesul total la informatii si va oferi posibilitatea obtinerii online a autorizatiilor necesare prestatorilor de servicii din tara si din strainatate, si implicit, scurtarea timpului petrecut la cozi si eliminarea ?plimbarii? utilizatorului de la un functionar la altul – toate solicitarile preluandu-se electronic si solutionandu-se intr-un termen dat, cu o interactiune minima solicitant-functionar, dar cu o eficienta maxima.
Astfel, atat solicitantii, cat si functionarii vor castiga timp pentru indeplinirea unor activitati mai utile societatii si economiei nationale, se vor elimina cozile interminabile si conflictele aferente acestora, crescand nivelul de confort psihic atat pentru functionari, cat si pentru cetateni, va scadea numarul de intarzieri la plata unor taxe si impozite, prin realizarea declaratiilor si transferurilor online.
De asemenea, cetatenii vor avea acces la informatii similare din Statele Membre, prin accesarea link-urilor furnizate de acest punct de contact unic, deci vor petrece mai putin timp si vor cheltui mai putini bani pentru a solicita si primi informatii privind regimul de angajare, de a studia sau de a calatori in alte state membre sau de a deveni intreprinzatori in Uniunea Europeana.
Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI) este institutia care are rolul de a realiza politica Guvernului in sectoarele comunicatiilor electronice si audiovizuale, serviciilor postale, tehnologiei informatiei si in domeniul serviciilor societatii informationale si ale societatii bazate pe cunoastere din Romania.