Si asta pentru ca, incepand din 25 mai, vor intra in vigoare noile norme UE in domeniul telecomunicatiilor, referitoare la transparenta, calitatea serviciilor si la posibilitatea de a schimba operatorul.
Cu toate acestea, reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) au declarat pentru DailyBusiness.ro ca cel mai adesea, ofertele furnizorilor de servicii de acces la Internet nu garanteaza o viteza minima de transfer, aceasta fiind influentata de diversi factori.
„O mare parte dintre ofertele de acces la Internet sunt de tip ‘best effort’, unde capacitatea maxima disponibila este impartita la un numar mai mare de utilizatori, navigarea simultana a acestora putand afecta viteza de transfer. In acest caz, furnizorul trebuie sa depuna toate eforturile pentru a respecta oferta comerciala, dar o eventuala scadere a vitezei nu i se poate imputa”, sustin reprezentantii ANCOM.
Acestia precizeaza insa ca, in cazul in care furnizorul garanteaza o anumita viteza minima de transfer prin contract, de regula, in cadrul unor contracte negociate, nu in cele incheiate pe baza unor oferte publice, nerespectarea acesteia reprezinta o nerespectare a contractului, cu toate consecintele juridice care decurg din acest fapt, respectiv [b]penalitati sau rezilierea contractului[/b].
„In aceasta situatie, utilizatorul se poate adresa fie Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, in cazul persoanelor fizice, fie instantei de judecata competente”, mai arata reprezentantii aceleiasi institutii.
Pe de alta parte, prea putini sunt cei care, nemultumiti de serviciile furnizate de operatorul de Internet, se adreseaza Protectiei Consumatorului.
12 reclamatii la ANPC, in primul trimestru
Andreea Stoleru, purtatorul de cuvant al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC) , a declarat pentru DailyBusiness.ro ca in primul trimestru al anului 2011 au fost inregistrate 12 reclamatii privind faptul ca furnizorii de servicii Internet nu asigura latimea de banda specificata in contract.
Stoleru a precizat ca doar doua dintre aceste reclamatii au fost intemeiate.
In conditiile noilor norme impuse de UE, asistam la iesirea de pe piata a mai multor furnizori de Internet, ANCOM confirmand ca numarul acestora este in scadere. Astfel, daca in 2009, existam 1.065 de companii, in 2010, numarul lor era de 1.061.
Mai multe conexiuni la Internet
Pe de alta parte, datele ANCOM arata ca numarul total de conexiuni era anul trecut in crestere, de la 2,82 milioane in 2009, la 2,93 milioane.
Pe de alta parte, in ceea ce priveste schimbarea furnizorului de Internet, care incepand din 25 mai se va putea face de pe o zi pe alta, reprezentantii ANCOM sustin ca „teoretic, utilizatorii isi pot schimba furnizorul de servicii de acces la internet oricand dupa ce au incheiat un contract pentru furnizarea unor astfel de servicii”.
Totusi, in practica, furnizorii solicita o notificare din partea clientilor lor cu cel putin 30 de zile inainte de data incetarii efective a raporturilor contractuale.
„De asemenea, unii furnizori accepta cererea de incetarea a contractului numai in conditiile in care clientii si-au achitat toate datoriile pe care le au fata de acestia, inclusiv penalitatile pentru incetarea anticipata a contractului, daca cererea a fost adresata inainte de expirarea perioadei minime contractuale”, au mai spus reprezentantii Autoritatii.
In acelasi timp, Romania pare sa stea bine la capitolul vitezei pe Internet, potrivit ultimului raport al COCOM „Broadband access in the EU: situation at 1 July 2010”, citat de reprezentantii ANCOM.
Raportul arata ca [b]Romania este liderul european[/b] in ceea ce priveste ponderea conexiunilor la Internet de viteze foarte mari, 43% din totalul conexiunilor avand o viteza de cel putin 30 Mbps. Tara noastra este urmata de Belgia, cu un procent de 26%.
De asemenea, in Romania aproximativ 9% din totalul conexiunilor de acces la Internet au o viteza de cel putin 100 Mbps, in timp ce media europeana era de doar 0,5%. Aceasta este una dintre cauzele pentru care
Comisia Europena a solicitat Organismului Autoritatilor Europene de Reglementare in domeniul Comunicatiilor Electronice (OAERCE) sa realizeze o ancheta in ceea ce priveste asigurarea unui Internet deschis si neutru, cum ar fi barierele schimbarii operatorilor, blocarea sau strangularea traficului pe internet sau transparenta si calitatea serviciilor.
„Daca din constatarile OAERCE sau din alte informatii rezulta existenta unor probleme nerezolvate, Comisia va evalua necesitatea adoptarii de masuri mai stricte” , sustin reprezentantii CE.