- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Advertiserii online in prima jumatate din 2009: Telecomul OK, bancile si auto KO

16 Dec, 15:11 • Redactia DailyBusiness
Piata de publicitate online din Romania a scazut pe primul semestru din 2009 cu 25% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 25,5 mil. lei (6 mil. euro, la cursul mediu - n.r.). Cel mai prezent sector cu reclama pe Internet a fost telecomul, iar cele mai mari scaderi le-au avut sectorul financiar-bancar si cel auto.
Advertiserii online in prima jumatate din 2009: Telecomul OK, bancile si auto KO

Fata de intervalul similar din 2007, piata a fost in crestere cu 58%.

Informatiile reies din studiul Romanian Online Advertising Study realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers (PwC).

Aflat la a treia editie, studiul „Romanian Online Advertising Study” (ROADS) realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers Romania agrega cifrele de vanzari directe ale celor mai importante 14 companii din domeniu (regii si publisheri independenti).

Valoarea exacta a totalului vanzarilor companiilor participante la studiu a fost de 25,49 milioane lei (6 mil. euro) pentru primul semestru din 2009, in scadere cu 25% fata de S1 2008, cand valoarea totala raportata a fost de 33,87 mil. lei (10,4 mil. euro), dar in crestere cu 58% fata de S1 2007, cand totalul a fost de doar 16,14 mil. lei (4,8 mil. euro).

Calculand insa in euro, evolutia pietei de publicitate online din primul semestru al anului curent fata de primul semestru al anului 2007 a fost mult mai mica, de doar circa 25%.

Conform editiei S1 2009 a ROADS, principalele sectoare care au scazut volumul investitiilor in publicitatea pe Internet in acest semestru au fost cel financiar-bancar si sectorul auto, iar primul loc in topul categoriilor de advertiseri in functie de volumul investiilor a fost ocupat in acest semestru de catre sectorul telecom, care a cunoscut o crestere a investitiilor in publicitatea pe internet de 75% fata de S1 2008 si de 3% fata de semestrul doi din 2008.

„Primul raport IAB si PwC pe 2009 arata efectul crizei si asupra publicitatii online, cu toate ca Internetul pare a fi cel mai putin afectat dintre toate mediile. Pe segmente de advertiseri, cele mai afectate sectoare au fost, ca si in restul mediilor, cel financiar si cel auto. Speram ca editia pe al doilea semestru din 2009 sa arate o revenire a pietei de publicitate online si probabil semestrul doi 2009 va fi la o diferenta mult mai mica de 2008, cand deja se facusera simtite efectele crizei”, a declarat Cristian Petriceanu, presedintele IAB Romania.

Atat in 2007 cat si in 2008, cel de-al doilea semestru a generat un volum mai mare de vanzari fata de primul, in S2 2007 totalul raportat fiind de 26,4 mil. lei (7,8 mil. euro) fata de 16,1 mil. lei (64%) (4,8 mil. euro) in primul semestru. Pe semestrul doi 2008, vanzarile au fost de 38,5 mil. lei (10,4 mil. euro) fata de 33,8 mil. lei (9,2 mil. euro) pe primul semestru al aceluiasi an (14%).

„Remarcam de asemenea cresterea treptata a numarului de participanti la studiu. Suntem convinsi ca editiile viitoare ale acestui raport vor acoperi din ce in ce mai multi publisheri online si vor ramane cel mai precis instrument de masura a cheltuielilor pentru publicitatea online din Romania”, a declarat Ruxandra Bandila, marketing & business development director al PricewaterhouseCoopers Romania.

Printre companiile care au raportat confidential cifrele de vanzari pentru „Romanian Online Advertising Study” se numara principalele regii de publicitate online si principalii publisheri independenti (cu vanzari directe semnificative) din Internetul romanesc, care reprezinta in total peste 700 de site-uri.

„In ciuda scaderii resimtite in primul semestru, suntem de parere ca publicitatea online din Romania are un bun potential de crestere, tinand cont de diferenta considerabila dintre cheltuielile pentru publicitatea online din Romania si cele inregistrate in celelalte state ale Uniunii Europene. De fapt, actuala criza economica s-ar putea dovedi un catalizator al schimbarii din acest punct de vedere, tot mai multi advertiseri alocand un buget consistent pentru publicitatea online. Aceasta si pentru ca media digitale ofera o eficienta mai mare in ceea ce priveste directionarea mesajelor publicitare catre un anumit public tinta si permit masurarea mai precisa a impactului unei anumite reclame”, a declarat Ruxandra Bandila.

Urmatoarea editie a studiului realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers va demara culegerea de date la inceputul anului 2010, va cuprinde analiza datelor corespunzatoare semestrului al doilea al anului 2009 si o analiza completa a anului 2009, precum si o prima analiza completa a pietei de-a lungul a trei ani consecutivi (2007-2009). Studiul va fi publicat in continuare semestrial, prezentand rezultatele din semestrul anterior, furnizand astfel de doua ori pe an cifre actualizate privind evolutia pietei de publicitate online din Romania.

Urmărește Daily Business pe Google News