Modelul este simplu si, spun jucatorii din piata, aduce castiguri tuturor partilor implicate. Companiile (in special din domenii de entertainment, sportiv sau terapeutic) sunt convinse sa isi faca reclama pe site-ul de cupoane in schimbul unor reduceri ce variaza intre 35% si 99%, castigand vizibilitate in acest proces, iar site-urile castiga din comisioane de pe urma cupoanelor vandute clientilor finali.
Pe aceasta piata activa pana la mijlocul anului trecut un singur jucator, Zumzi.ro. In prezent, in Romania, sunt peste 30 de firme similare. In urmatoarele 3-6 luni, sunt asteptate fuziuni, consolidari, dar si falimente.
„Companiile isi vor dori sa lucreze cu parteneri de incredere, care le ofera atat un volum semnificativ de noi clienti cat si servicii cu valoare adaugata, astfel incat se va ajunge la o ‘selectie naturala’ in randul celor peste 30 de companii prezente pe acest segment”, spune Mihai Seceleanu, seful proiectului de profil Kuponiada.
Si alte voci din piata exprima opinii similare.
„Cu siguranta vor iesi din hora jucatorii care nu au luat in serios business-ul”, spune si Calin Fusu, director de marketing la Zumzi.ro, care nu exclude sa aiba loc fuziuni, desi pana in prezent, nu a auzit informatii concrete.
Batalia pe aceasta piata si unul dintre factorii determinanti in reusita business-ului este atragerea unui numar cat mai mare de „fani”, care sa primeasca periodic, prin e-mail, ofertele companiilor.
„Numarul de fani ai paginii de Facebook cred ca este cel mai transparent indicator de audienta al site-urilor de profil, singurul public si perfect verificabil, de aceea este cifra la care ne raportam de fiecare data in analiza competitiei”, spune Seceleanu, fara sa ofere insa date concrete privind numarul efectiv de abonati.
Contrazicand declaratiile lui Seceleanu, Calin Fusu declara ca Zumzi.ro numara 31.000 de abonati, in conditiile in care site-ul are un numar de fani de aproape patru ori mai putini (circa 8.000) pe Facebook. In opinia lui Fusu, acest aspect nu este extrem de relevant, dar ramane totusi un indicator de performanta de luat in seama.
Conform statisticilor de pe site-uri, [rintre cele mai de succes site-uri de cupoane, in functie de numarul de fani pe Facebook, sunt Kuponiada (98.000), FunDeal.ro (70.000), GoldenDeals (27.000) sau CoolBuy (24.000). Compania americana GroupOn, promotor al domeniului, ce a intrat in decembrie pe piata din Romania, are in prezent aproximativ 5.000 de fani pe Facebook.
Mihai Seceleanu spune ca piata se va situa anul acesta intre 1 si 2,5 milioane euro. „Este prematur sa discutam de profit la acest moment. Noi suntem la momentul la care investim puternic in marketing, dezvoltare, selectie de personal si training, sacrificand profitul in favoarea dezvoltarii unui business durabil”, spune el.
Extindere regionala a site-urilor de cupoane si reduceri online
GoldenDeals.ro, parte din grupul Global Finance si unul dintre principalii jucatori in Grecia, a vandut in Romania, in primele doua luni si jumatate de la lansarea din 26 octombrie, circa 15.000 vouchere, care se traduc in economii de circa 1,8 milioane lei pentru abonatii site-ului. In perioada imediat urmatoare, compania se va extinde in Bulgaria si Serbia.
„In Romania, vom creste investitia in promovare pentru a ne asigura o pozitie puternica in Bucuresti, urmand ca pe parcursul anului sa ne extindem si in alte orase din tara”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Alina Otelea, director vanzari si operatiuni GoldenDeals.ro.
Kuponiada s-a lansat de asemenea in luna ianuarie, in alte doua orase din provincie, Constanta si Brasov. Compania intentioneaza sa se extinda si in alte regiuni pe parcursul anului in curs.
Exceptand concurenta ridicata de pe piata, alte dificultati pe care trebuie sa le depaseasca site-urile de cupoane de reducere sunt structurarea ofertelor si a cererilor foarte multe, proces care consuma timp. „Cu clientii ne intelegem bine, dar cred ca este foarte important ca ei sa inteleaga ca site-urile de felul acesta sunt in primul rand modalitati de promovare, nu de vanzare. Inca mai exista useri putin reticenti la siguranta platii cu cardul, dar nu in numar mare”, spun oficialii Zumzi.ro.
Reprezentantii GoldenDeals.ro subliniaza ca „cea mai mare dificultate este aceea de a structura oferte relevante pentru cumparatori, oferte bazate pe o combinatie de mai multi factori – tipul si calitatea locatiei, tipul si structura ofertei, zona, si asa mai departe”.
In perioada 5-26 ianuarie, site-urile de cupoane si reduceri online au publicat 308 oferte de reduceri, care au generat vanzarea a 39.482 cupoane de reduceri, in valoare de 1,37 milioane de lei.
Site-urile care au publicat cele mai multe oferte in perioada studiata au fost Kuponiada.ro (34 de oferte, 11% din total), fundeal.ro (29 oferte, 9% din total), zumzi.ro (28 oferte, 9% din total), groupon.ro (27 oferte, 8% din total).
Citeste si un interviu cu seful GroupOn Romania, in care acesta enunta asteptarile sale pe piata locala.