Bonte a achizitionat la mijlocul anului trecut 41% din Trilulilu.ro, marindu-si participatia la 51%. El ocupa in prezent functia de presedinte non-executiv al companiei.
Totodata, a investit circa 1 mil. euro in proiectul eRepublik.com, un simulator online economic, politic si social lansat de francez si antreprenorul roman George Lemnaru.
DailyBusiness.ro: Ce aspecte privind evolutia Trilulilu.ro va multumesc si ce aspecte considerati ca au nevoie de mai multa atentie?
Alexis Bonte: Cresterea numarului de vizite si faptul ca Trilulilu.ro este numarul unu in trafic in Romania sunt aspecte care nu au cum sa nu ma incante. Practic, anul trecut in aceeasi perioada eram pe locul patru, acum suntem primii. Mai avem insa de lucru in ceea ce priveste experienta userilor pe portal, mai trebuie sa dezvoltam anumite segmente ale proiectului, evident, in special pe video, si sa lucram la sistemul de monetizare.
DB: Daca ar fi sa incercati sa schimbati ceva la mentalitatea/actiunile managementului Trilulilu.ro, ce aspecte ati incerca sa modificati?
AB: Consider ca Trilulilu.ro are o echipa de management buna si Sergiu Biris, CEO-ul companiei, se adapteaza destul de bine, din mers, conditiilor economice actuale si cresterilor inregistrate de portal. Urmatoarele luni vor fi insa dificile, consider ca echipa actuala trebuie sa continue sa fie cat mai eficienta.
[quote]Daca identific un proiect cu potential international, nu am limita maxima a investitiei. Daca e limitat la Romania, maximul ar fi in jurul valorii investite in Trilulilu[/quote]
DB: Numiti trei aspecte importante luate in considerare cand cautati sa investiti intr-un proiect online.
AB: In primul rand trebuie ca managementul, echipa, sa fie bune. Degeaba ai un proiect perfect, daca echipa din spatele sau se blocheaza, undeva, pe parcurs, la primele greutati. Si in perioada asta mai ales este cruciala o echipa buna, atat de management dar, per total, toti angajatii trebuie sa fie eficienti. In al doilea rand, ideea din spatele proiectului trebui sa fie, evident, foarte buna. Si, in al treilea rand, aceasta idee sa aduca si alte valori decat cash. Monetizarea se poate realiza si implementa pe parcurs.
DB: Care ar fi suma maxima pe care ati fi dispus sa o investiti intr-un proiect online, in prezent?
AB: Depinde. Nu exista „un maxim” tangibil daca respectivul proiect are potential pe plan international. Daca insa este limitat la piata din Romania, probabil ca maximul ar fi undeva in jurul valorii investite in Trilulilu. (Alexis Bonte a cumparat 51% din Trilulilu contra sumei de circa 1,1 mil. euro – n.r.)
eRepublik.com va incepe sa genereze profit in urmatoarele 12 luni
DB: Ati declarat ca eRepublik.com este in prezent la doar 25% din potential. Cand va atinge 100% din potential?
AB: Intr-un orizont de doi ani consideram ca vom atinge 100% din ideea originala de dezvoltare. Ulterior insa, in functie de feedback, climatul economic din joc, dar si cel din viata reala, vom continua sa il dezvoltam si sa imbunatatim segmente pe care sunt necesare adaugiri.
DB:Cand considerati ca proiectul eRepublik.com, deja de aproape trei ani pe piata, va deveni profitabil?
AB: Productia unui joc pe computer, mai ales cele online, dureaza intre 3-4 ani, pentru a atinge maturitatea. Investitiile sunt de peste 10 mil. euro, in cele mai multe cazuri. In urmatoarele 12 luni, eRepublik.com va incepe sa genereze profit.
[quote]Jucatorii din industria publicitatii online sunt fragili si nu inteleg bine piata pe care activeaza[/quote]
DB: Ce suma de bani ati investit in prezent in online-ul din Romania?
AB: Exceptand Trilulilu.ro unde investitiile sunt publice, nu pot declara alte sume. Ideea este ca am o viziune pe termen lung in ceea ce priveste perioada in care voi recupera banii si cum anume voi realiza acest lucru. Nu am insa date fixate dinainte.
DB: Ce proiect in care ati investit in Romania merge cel mai prost si ce planuri de redresare aveti in aceasta situatie?
AB: YesNoMayB.ro. Nici nu intentionez sa incerc sa mai fac sa mearga acest proiect. Pur si simplu, nu a mers cum imi doream, nu am reusit sa gasesc persoana potrivita pentru a conduce site-ul si a trebuit sa il inchid. Aceasta este o lectie pe care trebuie sa o aiba in vedere orice investitor si antreprenor: uneori castigi, alteori pierzi. Insa tot timpul trebuie sa ai grija dupa ce tragi linie sa iesi pe plus.
[quote]Unul dintre motto-urile mele este „Fii pesimist in estimarile tale, dar optimist in actiuni”[/quote]
DB: Care este cea mai mare provocare pe care o intampinati in incercarea de a va recupera investitiile realizate in online-ul romanesc?
AB: Imaturitatea pietei de online advertising nu este deloc buna si aceasta nisa nu creste atat de repede precum ar trebui, in conditiile unei piete si asa mici. Am vazut recent cat de fragile sunt unele companii din acest sector. Mai mult de atat, am vazut ca in industria publicitatii online din Romania profesionalismul si intelegerea pietei sunt foarte scazute.
DB: Care este motto-ul de business dupa care va ghidati?
AB: „Destinul tau este suma a ceea ce iti ofera viata si ceea ce faci tu cu aceasta”. Insa de asemenea gasesc potrivit ceva ce imi spunea bunicul meu: „Fii pesimist in estimarile tale, dar optimist in actiuni”.
DB: Cum ati compara bloggerii romani si actiunile lor cu cei pe care ii urmariti, din afara tarii?
AB: De cand a intrat puternic pe piata Twitter, nu prea mai urmaresc blog-uri, exceptand TechCrunch. Nu mai am timp, asa ca stau aproape exclusiv pe Twitter.
DB: Ati fost in contact aproape permanent cu piata din Romania in ultimii ani. Ce v-a multumit si ce nu?
AB: Imi place partial entuziasmul tinerilor antreprenori, dar, in schimb, uneori si in cazul acestora, nu imi place lipsa de focus pe proiectele lor.
DB: Cum v-ati caracteriza, in doua cuvinte, ca om de afaceri dar si ca simplu om?
AB: Exigent si corect.