Un studiu publicat recent de firma de cercetare de piata Mercury Research a scos in evidenta ca reducerea de personal a fost cea mai populara metoda de scadere a costurilor aplicata in Romania, 52% dintre firmele cu peste 50 de angajati apeland la aceasta metoda.
„Nu am recurs la reduceri salariale sau la concedieri in ceea ce priveste numarul angajatilor din online”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Cosmina Noaghea, director de publishing al Publimedia, care are circa 50 de angajati exclusiv pe online.
Recent, compania, care editeaza publicatiile locale Clujeanul, Ieseanul, Bihoreanul si Hunedoreanul, a anuntat decizia de a inchide editiile print ale acestor titluri, cu intentia de a le pastra doar in varianta online, unde numarul de vizitatori unici a crescut de peste 3 ori in primele cinci luni ale anului, comparativ cu perioada similara a anului trecut.
Tot din zona publishing-ului, reprezentantii versiunii online a Gazetei Sporturilor au declarat ca pana in acest moment nu s-au luat masuri de micsorare a costurilor prin reducerea numarului de angajati sau a salariilor.
„Nu s-au luat astfel de masuri si nici nu cred ca vom apela la ele. Dimpotriva, in ultimul timp am investit foarte mult in mediul online care este o prioritate a noastra”, a spus Augustin Roman, director executiv Gazeta Online, care are circa 40-50 de angajati.
Si Dragos Novac, reprezentantul companiei Krogos Software – dezvoltatoare a unor proiecte precum Metropotam.ro, Urbee sau Coolio.ro – a precizat ca, momentan, renuntarea la angajati nu este o solutie, spunand chiar ca angajarile ar putea reincepe in primavara anului viitor.
„Pe moment incercam sa supravietuim fara sa apelam la concedieri sau reduceri salariale. In prezent avem circa 20 de angajati, iar candva in primavara speram sa reincepem angajarile”, a mentionat Dragos Novac, director executiv al Krogos Software.
O exceptie notabila in acest peisaj este Ringier, unul dintre ultimele trusturi de presa care incepe organizarea activitatilor online, elvetienii anuntand recent ca vor pune la punct in Romania o divizie ce va numara 100 de angajati.
Piata de publishing online a fost lovita in acest an de scaderea generala a bugetelor de media. In primul trimestru, jucatorii din piata au estimat scaderi de 30% pe zona publicitatii online, dupa ce, in 2008, veniturile totale au crescut cu 55%, pana la 20 mil. euro.
In ceea ce-i priveste pe angajatii magazinelor online de dimensiuni mici si medii, situatia sta putin diferit.
Marius Ciocan, seful FunGift.ro, cel mai mare magazin de cadouri online, a declarat ca la nivelul comenzilor din prezent, un business cu cadouri online care in mod normal are patru-cinci angajati, acum ar putea fi dus la capat doar cu doi.
„Desi nivelul comenzilor s-a mentinut la acelasi nivel cu cele de anul trecut, s-au rarit comenzile din partea companiilor, adica cele cu cea mai mare valoare medie”, a declarat Marius Ciocan. „Totusi, incercam sa nu apelam la concedieri”.
Un efect diferit are criza asupra omului de afaceri Marius Ghenea. Numarul de angajati al proiectelor in care este implicat acesta a ramas aproximativ la fel anul acesta, chiar daca numarul magazinelor online detinute de el s-a dublat.
„Ca numar de angajati am crescut usor anul acesta, insa cu 10% mai multi angajati operam in prezent de doua ori mai multe magazine online decat anul trecut, asa ca putem spune ca per magazin online exista o reducere a resurselor umane utilizate”, a spus Ghenea.
Omul de afaceri detine site-urile PCFun.ro, ElectroFun.ro si ShopIT.ro, pe partea de vanzari de produce electronice si IT&C, precum si site-urile FashionUp.ro, ToyFun.ro, FloriDeLux.ro si BraziDeCraciun.ro.
Marius Ghenea a mentionat ca nu poate preciza o perioada in care vor reincepe angajarile in cadrul proiectelor sale.
„La unele firme din grup, angajam oameni chiar in aceste zile. In acelasi timp insa, exista o dinamica asemanatoare si pe iesire, astfel incat pe ansamblu cifrele totale raman cam la acelasi nivel. O crestere semnificativa a numarului de angajati nu este prevazuta, in cazul nostru, decat in momentul in care vom vedea niste semne clare ca economia reintra pe un trend ascendent, iar acest lucru s-ar putea sa nu se intample prea curand”, a explicat el.
Ghenea considera ca „a doua parte a anului va fi foarte dificila, pentru ca cererea din partea consumatorilor este in continuare foarte slaba si acest aspect se va reflecta negativ mai ales in trimestru patru”, atunci cand toti retailerii din intreaga lume asteapta cele mai bune rezultate de vanzari si profitabilitate, pentru a compensa activitatea mai redusa din restul anului.
„Cred, in acelasi timp ca, daca ne pregatim din timp pentru acest scenariu, vom face fata cu bine crizei”, a precizat acesta.
Neogen: Pentru reducerea costurilor, am sistat finantarea proiectelor din afara
„Pentru reducerea costurilor in aceasta perioada am luat decizia sa lasam business-ul pe mana managerilor de tara. Noi nu mai finantam business-urile din afara Romaniei asa ca fiecare manager isi va ajusta singur cheltuielile. Se poate ca acest lucru sa insemne si reducerea cu putin a numarului de angajati sau a salariilor acestora”, a declarat Calin Fusu, directorul general si fondatorul site-ului de socializare Neogen.ro, care are 95 de angajati, dintre care 70 in Romania.
Compania Neogen mai este prezenta pe pietele din Bulgaria, Moldova si Serbia.
Pe plan local, spune acesta, a mai avut loc cate o concediere, insa fara legatura cu criza.
„Vom mai face angajari atunci cand o sa fie nevoie. Oricum, suntem aproape de revenire pe profit, deci lucrurile se indreapta spre mai bine”, a precizat Fusu.