Eram este managerul companiei autohtone Netopia, care detine proiecte pe segmentul de mobile marketing si jocuri online.
Acesta ofera mai multe exemple de proiecte si idei care, desi la prima vedere neprofitabile, ar putea produce foarte multi bani prin vanzarea de servicii premium in offline sau online. „De exemplu, un scriitor a ales sa isi publice o carte exclusiv pe Internet si sa o distribuie gratuit. Toti utilizatorii o pot citi. Din ce castiga scriitorul?”, intreaba Antonio Eram audienta prezenta in cadrul conferintei PowerCamp. Odata cu recunoasterea valorii cartii, prezenta scriitorului in cadrul conferintelor va fi mai bine rasplatita, acesta castigand astfel din surse adiacente, explica antreprenorul roman.
Proiecte autohtone incep sa profite din ce in ce mai mult de acest sistem. Astfel, Trafic.ro a implementat anul acesta servicii de plata pentru continut premium. BestJobs.ro dar si Okazii.ro au implementat, treptat, mai multe servicii ce necesita plata anumitor sume de bani – de exemplu, pentru iesirea in fata cu un anumit produs/CV, userii trebuie sa achite o anumita suma de bani.
Si site-ul autohton Imobiliare.ro functioneaza pe sistem freemium – mare parte din anunturi sunt postate gratuit, insa pentru acces la continut premium, userii trebuie sa plateasca.
Si jocurile massive multiplayer online (in genul Travian) profita de acest sistem. „Continutul la joc este gratuit insa pentru a profita de toate facilitatile programului si a avea mai mult aur, trebuie sa platesti in bani reali”, spune Eram. Chiar si in World of Warcraft, cel mai mare MMORPG in prezent, unii utilizatori sunt dispusi sa plateasca bani reali pentru a cumpara aur, moneda de schimb din joc.
Care este sensul acestei abordari, care sunt avantajele si care sunt riscurile.
Antonio Eram exemplifica de ce a ales o abordare de tip freemium pentru unul dintre proiectele sale, MyGod.ro, portal ce permite rularea de jocuri video. Despre acest proiect DailyBusiness.ro a scris la data lansarii.
Initial, MyGod.ro permitea utilizatorilor sa acceseze si sa ruleze jocurile doar dupa plata a 10 euro lunar. „Am mers pe aceasta abordare pana acum o luna, cand mi-am dat seama ca ceva nu merge. Atrasesem doar circa 250-300 utilizatori platitori pe luna iar traficul nu crestea cum mi-as fi dorit. Asa ca m-am gandit sa schimb abordarea pe sistemul freemium”, povesteste Eram.
Astfel, in prezent, MyGod.ro permite acces gratuit la baza de 500 de jocuri tuturor utilizatorilor, urmand ca in circa un an, pentru a rula cele mai noi programe, acestia urmand sa trebuiasca sa plateasca. „Vom adauga in mod constant jocuri noi. In viitor, pentru a avea acces la ‘blockbustere’, utilizatorii vor trebui sa plateasca. Restul jocurilor vor ramane gratuite”, explica Eram.
Ce castiga prin aceasta abordare? „Ceva extrem de important – un numar mare de utilizatori, o masa in continua crestere de useri. Am introdus sistemul freemium acum o luna, si numarul utilizatorilor a crescut deja de trei ori”, spune Eram care subliniaza ca se lupta pentru a atrage o cat mai mare cota dintr-o piata a jocurilor video estimata in Romania la circa 4 mil. euro.
Riscurile acestei abordari sunt explicate tot de antreprenorul in online. „Am investit pana acum circa 70.000 euro in proiect. Costurile anuale sunt de circa 50.000 euro, mare parte in licentiere. Riscul la un proiect freemium este sa incetezi sa inovezi, sa incetezi sa aduci continut nou, sa incetezi deci sa atragi utilizatori care sa fie dispusi sa plateasca pentru continut premium”. Acesta considera ca daca numarul userilor va continua sa creasca, in circa doi ani proiectul va incepe sa genereze profit.
Cati useri trebuie sa plateasca pentru continut premium pentru ca proiectele de tip freemium sa aiba succes? „Ponderea este de 5%. Mai exact, daca unul din 19 vizitatori si utilizatori ai unui site freemium plateste pentru continut, atunci costurile proiectului sunt acoperite. Este un procent dovedit”, spune Antonio Eram.
Deocamdata, una dintre companiile care a profitat cel mai mult de serviciile freemium este portalul de anunturi CraigsList. Toate anunturile companiei, cea mai mare din lume pe acest segment, sunt gratuite, exceptand utilizatorii din New York care, pentru anunturi imobiliare, trebuie sa plateasca o anumita suma de bani.
„De ce New York?”, intreaba, retoric, Antonio Eram. „Pentru ca cei de acolo au bani…daca cereau sume de bani pentru postarea de anunturi utilizatorilor din Florida sau Massachusetts, nu ar fi avut acelasi succes. Conteaza foarte mult targetarea”.
„Monetizarea este viitorul, freemium este modelul de business”, a incheiat Antonio Eram.