Anul 2009 va fi pentru aceasta activitate cel putin la fel de dificil ca 2008, an care a insemnat maturizarea pietei, cresterea concurentei si inasprirea conditiilor de creditare, sunt de parere oficialii companiilor din domeniu.
Marius Ghenea, presedinte al magazinelor online PCFun.ro si ElectroFun.ro, considera ca incetinirea cresterii pietei din Romania este o consecinta normala a faptului ca aceasta se maturizeaza, evoluand de la stadiul de economie emergenta.
„Pe langa acest aspect obiectiv, mai exista si cele subiective, legate de concurenta foarte puternica intre mai multe lanturi de retail mari, care concureaza nu numai cu mici jucatori independenti, ci si cu retelele de distributie moderna (hipermarket-uri de exemplu). Astfel, aceasta piata este una in care fiecare lupta cu toti ceilalti si lupta de multe ori pentru a rezista si a supravietui, mai curand decat pentru profit”, este de parere Ghenea.
„Suprapuse peste aceste probleme specifice pietei romanesti sunt problemele generate de criza financiara actuala, care vor afecta atat optimismul consumatorilor (inclusiv in Romania, desi inca nu vedem acest efect), cat si nivelul de pret al produselor, inclusiv al celor IT&C. Cu o cerere in scadere pe pietele globale, producatorii si distribuitorii vor fi fortati sa scada preturile, pentru a putea misca stocurile si pentru a tine productia sus. In general, in Romania, in ultimii 18 ani, ne-am uitat aproape an de an cu speranta la ‘anul urmator’, ne-am rugat aproape invariabil ca anul urmator sa fie mai bun pentru business decat cel curent. Pentru 2009, nu cred ca o asemenea speranta ar fi justificata”, a incheiat Ghenea.
[quote=Marius Ghenea, director executiv PCFun.ro]In 2009 vom lua in calcul preluarea de firme online falimentare, pentru consolidarea business-ului nostru[/quote]
Pe de alta parte, Tiberiu Pop, director executiv la Cel.ro a sesizat o scadere a vanzarilor de la sfarsitul lunii august pana in octombrie, in special din cauza fluctuatiilor valutare, in conditiile in care preturile produselor au crescut cu cateva sute de lei in cateva zile. In rest, oficialul Cel.ro nu a perceput anul 2008 ca pe un an deosebit de dificil.
„Vanzarile din perioada verii chiar au fost cu mult peste asteptarile noastre. Poate si datorita imbunatatiri experientei pe care o avem in online , fiind deja de 4 ani pe piata, dar si a unei strategii de marketing mai agresive . Retailerii care s-au confruntat cu scaderi sunt cei care isi bazau vanzarile pe comercializarea produselor in rate, sistem care in online nu reprezinta o cota semnificativa”, este de parere Pop.
„Pentru 2009, vedem tot o crestere a online-lui si a comenzilor facute online si nu telefonic. Vedem clienti mai educati, mai putin reticienti si care percep si inteleg avanjalele acestui sistem. Vedem o dezvoltare a sistemelor de achizitie a produselor in rate online, bancile si IFN-urile incepand sa acorde o importanta tot mai mare online-lui”, a mai spus Pop.
Acesta si-a exprimat speranta ca statul sa incurajeze campaniile pro-achizitii online, pentru a instrui potentialii clienti privind avantajele achizitiilor in acest mediu.
Mugur Frunzetti, care conduce Marketonline.ro, este de parere ca anul 2009 va insemna o triere a magazinelor si ca vom asista la primele falimente si preluari mai importante.
„A fost un an dificil si cred ca 2009 va fi si mai dificil, un an in care cei seriosi vor ramane, iar cei superficiali vor disparea. In comertul online nu mai e loc in 2009 de amatorism, de marje de dumping, de servicii de proasta calitate. Odata cu falimentele unor jucatori mai slabi din piata, clientii vor percepe mult mai clar avatajele de a cumpara de la un magazin online de renume, cu servicii superioare, care ofera garantia stabilitatii si a persistentei in piata”, a declarat Frunzetti.
Atat Marketonline.ro cat si Cel.ro nu ofera in prezent servicii de plata online cu cardul.
Marius Ghenea considera ca in 2009 majoritatea companiilor vor incerca totusi sa reziste pe cont propriu, fie prin politici de conservare, fie prin politici de crestere moderata.
„Majoritatea companiilor vor incerca sa vanda business-ul, insa vor exista mult mai putini cumparatori decat vanzatori de companii, astfel incat va fi un mediu foarte dificil de negociere pentru vanzatori”, a spus Ghenea.
„Partea frumoasa a acestei problematici complexe este ca in mod cert, cei care vor iesi din aceasta situatie cu bine vor fi castigatori pe termen lung, vor obtine pozitii si mai importante in piata dupa acest interval de timp. Asa ca intr-un fel, este o provocare interesanta si care are la final si premianti, nu doar perdanti. Ma astept ca in 2009 sa vad primele companii care intra in faliment. PCFun.ro ia in calcul sa le preia pe acestea la momentul oportun pentru consolidare. Evident, acest lucru se va intampla doar in masura in care acele site-uri vor putea adauga valoare modelului nostru de business”, a conchis Ghenea.
Reprezentantii principalului jucator de pe piata de retail online, eMag.ro, nu au facut comentarii pentru acest material.
Resurse suplimentare:
– Retailul online se dubleaza, dar poarta de acces pentru noi jucatori se ingusteaza