- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Aplaudacii electronici ai politicienilor

08 Nov, 00:01 • adrian.mihaltianu
O buna parte a articolelor din presa online centrala in care apar politicieni sunt bombardate cu mesaje trimise de "postacii de partid" prin care isi sustin candidatii sau ii ataca pe rivali. Comentariul viciat este cea mai noua arma in vechea strategie a influentarii opiniei publice.
Aplaudacii electronici ai politicienilor

Anumiti membri de partid recunosc deschis ca au echipe care comenteaza pe publicatiile online, forumuri si bloguri.

Spre exemplu, Dan Mihalache de la PNL, contactat de Romania Libera, a recunoscut existenta echipei de internauti: „Normal ca avem, in primul rand, sunt militantii nostri. E vorba si de oameni din judete. Nu va inchipuiti ca sunt 50 de oameni inghesuiti intr-o camera care scriu pe forumuri. Ei au un sistem al lor de organizare pe care nu-l cunosc foarte bine”.

De asemenea, senatorul PSD Miron Mitrea a recunoscut ca el insusi a infiintat „celula de reactie rapida” din Kiseleff 10. „Ne-a batut PDL-ul multa vreme cu faptul ca erau foarte bine organizati. E evident ca au o echipa specializata. Acum cativa ani, am spus ca nu suntem mai prosti ca altii si am facut si eu o echipa de trei-patru oameni care sa fie prezenta pe bloguri, pe dezbateri pe Internet, care sunt importante si noi lipseam”, a spus el, citat de RL.

„Udrea are numai prieteni pe net”

Daca acest tip de mesaje apar cel mai mult in timpul campaniilor dinaintea alegerilor, exista si politicieni care atrag permanent comentarii.

De pilda, aproape orice articol despre Elena Udrea care apare in presa online centrala atrage in timp record comentarii scurte, fara continut real, dar puternic laudative la adresa ministrului Turismului – „Felicitari Udrea!”, „Udrea are calitati de lider”, „Elena Udrea reuseste”.

Dupa aparitia in presa a anuntului facut de Elena Udrea, ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT), ca turismul din Romania va fi promovat pe Facebook, s-a starnit „o furtuna” de comentarii, pe mai multe publicatii online, care se remarca prin tonul ultra-laudativ.

Acelasi comentariu, semnat cu nume diferite (Andrada si Brandusa), apare de exemplu in doua publicatii diferite, respectiv Romania Libera si Evenimentul Zilei.

Comentariul este: „Pentru noi este o idee de pionerat. Practic in lume sunt circa 5 milioane de utilizatori.Udrea stie foarte bine ce inseamna newmedia si ce implica retelele de socializare ca parte a strategiei de atragere de turistiin Romania”.
[img=977]Comentarii in Romania Libera[/img]
Mesajul contine aceeasi greseala de scriere, „turistiin”, cuvintele „turisti” si „in”, fiind impreunate.

Miruna comenteaza in Romania Libera: „O idee pe care nu stiu cati guvernanti s-ar fi gandit s-o exploateze si s-o puna in aplicare. Uite ca Elena Udrea are tupeu si reuseste”.

De asemenea, tot in RL, Gabi comenteaza: „Vedeti ce mult conteaza la carma unui minister tineretea si inteligenta. Prin acest parteneriat Udrea vrea sa dovedeasca ca este un ministru care chiar isi doreste realizari nu doar un fotoliu comod in minister”.
[img=978]Comentarii in Evenimentul Zilei[/img]
Iata alte cateva comentarii, de data aceasta din Evenimentul Zilei: „Conteaza foarte mult ca in fruntea unui minister sa ai o persoana inteligenta si cu viziune de viitor. Facebook-ul a ajuns cel mai cautat mijloc de comunicare, iar Udrea a stiut sa speculeze acest lucru”; „Cineva macar se implica si in viitorul din punct de vedere turistic al tarii. Chit ca nu suntem cel mai buni la infrastructura, tara noastra are multe de oferit”; si lista continua.

Si catre DailyBusiness.ro sunt trimise in mod constant comentarii laudative la adresa ministrului turismului, la articolele in care apare Elena Udrea. De obicei, comentariile sunt semnate cu nume diferite, dar vin de la aceleasi adrese IP, semnaland faptul ca sunt concepute de una sau mai multe persoane aflate in acelasi loc.

Spre exemplu, la un articol publicat in luna august, primele doua comentarii provin de la acelasi IP, fiind semnate de „polka dotts” si „oana petre”. In prezent, moderatorii site-ului nu mai publica mesajele „duplicat”.

Intrebati de DailyBusiness.ro daca aceste mesaje sunt postate de persoane din cadrul ministerului, reprezentantii MDRT au raspuns ca „ministerul nu face asa ceva”. Acestia au mentionat ca nu au timp nici sa raspunda tuturor solicitarilor din partea presei, cu atat mai mult sa posteze comentarii la articole.

Pe aceeasi tema a scris si Alexandru-Bradut Ulmanu pe blogul sau. Elena Udrea are numai prieteni pe net, scrie Ulmanu, intr-o nota ironica.

El remarca faptul ca sintagmele folosite de comentatori „cu nume foarte frumoase: Ramona, Luiza, Miruna, Gabi, Andrada” sunt preluate, uneori fara nicio modificare, chiar de pe blogul Elenei Udrea.

De exemplul, comentariul publicat de „Ramona” pe site-ul Romania Libera, – „Parteneriatul pe care Udrea l-a realizat cu Facebook reprezinta un pas inainte pentru turismul romanesc” – se regaseste cu foarte mici modificari pe blogul Elenei Udrea.

Concluzia lui Alexandru Ulmanu: „Impresionat, simt nevoia sa ma alatur si eu corului, chiar daca nu sunt in sfaff-ul Elenei Udrea, si sa o felicit ca are atat de multi prieteni pe net, si atat de civilizati, si atat de fani. Asta inseamna, dom’le, sa intelegi cum functioneaza tehnologia, cum functioneaza promovarea si cum functioneaza brandul. Bravo”.

PNL, PSD si Basescu, angajatori de „postaci”

Tehnica angajarii de „postaci” e folosita de o multitudine de actori politici. Dupa cum a demonstrat un reporter incognito al Romaniei Libere, numeroase echipe de activisti au fost trimise „la bataie” pe Internet in perioada alegerilor din toamna trecuta.

Tinta lor: apararea lui Geoana, Antonescu, Basescu, sau, dupa caz, atacarea rivalilor.

Iata ce scrie reporterul RL in articolul publicat in noiembrie 2009:

Timp de doua saptamani am fost postac de partid. Am primit in fiecare zi e-mail-uri de la consultantii partidului cu mesaje impotriva contracandidatilor si liste cu zeci de linkuri unde sa le raspandesc. Am intrat pe bloguri, forumuri si site-uri de ziare, am vorbit despre bun-simt si i-am injurat pe „marinarul beat de putere” si pe „prostanacul comunist”.

Am bombardat cu stereotipuri toate articolele care nasteau vreo dezbatere rationala. La fel au facut si mai fac zeci de alti postaci din toata tara, fiecare lucrand pentru partidul sau.

Noi, postacii rivali, ne stim intre noi si ne injuram, dar nu ne uram. Uram doar cate doua dintre personajele: „tiranul”, „prostanacul” si „crinut-finut”. Pe un al treilea il iubim. Sau macar facem un ban. Cinstit?

Urmărește Daily Business pe Google News