Acest lucru ar marca o schimbare majora de strategie din partea producatorului american de playere si computere. Mai multe zvonuri legate de trecerea iTunes catre magazinele de muzica digitala care ofera continut gratuit au circulat in piata de-a lungul anilor, insa serviciul iTunes a ramas practic neschimbat de-a lungul timpului.
Concurenta Apple experimenteaza in prezent cu mai multe modalitati de distribuire a muzicii digitale, printre care si download-ul gratuit, acesta putand fi si unul dintre motivele pentru care Apple ar putea schimba strategia privind modalitatile de distributie a continutului magazinului digital.
Astfel, producatorul de telefoane mobile Nokia a anuntat in decembrie ca va permite download de muzica gratuita de la casa de discuri Universal Music Group pe anumite terminale mobile. Universal primeste o anumita pondere din valoarea vanzarilor de terminale mobile. Totodata, Nokia a lansat recent un magazin online competitori cu iTunes – Ovi.
Financial Times a citat surse din cadrul „mai multor case de discuri care au contracte cu Apple”, neprecizand insa despre care este vorba. Acestea, conform cotidianului, au declarat ca Apple se afla in negocieri cu ele pentru a oferi acces nelimitat gratuit la serviciul iTunes, utilizatorii trebuind insa sa plateasca mai mult pentru iPod-urile achizitionate si iPhone-uri.
In prezent, cel mai ieftin iPod (iPod Shuffle) costa circa 50 $, iar cel mai ieftin iPhone – circa 400$, acesta din urma neintrand pana in prezent, in mod oficial, pe piata din Romania.
Financial Times nu a precizat cu cat ar putea sa urce pretul produselor daca Apple va ajunge la un consens cu casele de inregistrari. Unele zvonuri din piata, citate de presa internationala, arata insa ca pretul unui iPod ar putea creste cu circa 100 $ fata de pretul original, in functie de model.
Oficialii Apple nu au comentat. Mai multi analisti internationali sunt de parere insa ca serviciul iTunes este inca prea valoros pentru Apple in formatul in care activeaza in prezent (99 centi pentru download-ul unei melodii), incat compania americana sa faca o astfel de schimbare.
„Consider ca deocamdata nu sunt decat niste zvonuri”, este de parere Tim Bajarin, presedinte de tehnologii de la compania de consultanta Creative Strategies din Campbell, California.
„Casele de inregistrari, precum si artistii independenti, vor dori sa fie recompensati mai solid decat daca ar primi un anumit procent din valoarea vanzarilor de iPod-uri si iPhone-uri. Sunt sceptic in ceea ce priveste sansele pe care le va avea Apple in a reusi sa ajunga la o intelegere cu casele de discuri pentru a oferi download gratuit prin iTunes”, a continuat acesta.
Doar circa 10% din veniturile Apple provin din serviciul iTunes, echivalentul a circa 2,5 mld. $ in 2007. Pe de alta parte insa, magazinul de muzica digitala a jucat un rol foarte important in promovarea produselor companiei precum si in promovarea artistilor, a scris The New York Times.
Apple a vandut anul trecut 8,3 miliarde iPod-uri, ceea ce reprezinta o crestere de 8% fata de 2006.
In prezent, serviciul iTunes nu este disponibil in Romania. Oficialii IRIS, importator oficial Apple in Romania, nu au putut oferi o data anume cand magazinul digital va putea fi accesat si in tara.