DB
: Ce strategii de crestere aveti in plan pentru anul in curs, avand in vedere criza financiara ce afecteaza aproape toate segmentele de piata?
AR: Un minus al nostru a fost ca nu am investit mai mult in marketing si publicitate, iar in 2009 avem de gand sa indreptam acest lucru. Vom pune bannere in reteaua regiei Intact in primul rand, apoi ne vom extinde. Vom mai lansa cel putin unul sau doua proiecte mari, site-uri, ambele sub umbrela GSP, dar nu pot sa spun nimic despre ele in prezent.
DB: Cum v-a afectat, pana in prezent, criza financiara?
AR: Intr-adevar, fluctuatiile economice le resimtim si noi ca si intreaga piata. Practic, in ianuarie nu au fost decat 30 de campanii publicitare mari in online, fata de 120 anul trecut. La nivel de angajati, noi incercam sa mentinem actuala echipa si unde simtim ca avem minusuri sa angajam altii. Oricum, in online se gasesc oameni mai greu decat in print – este un taram nou, majoritatea angajatilor sunt tineri si pe unii „ii scolim” chiar aici.
[quote]Platim 100.000 euro pentru dreptul de a transmite imagini video din Liga I, nationala de fotbal si Cupa Romaniei[/quote]
DB: Cum va evolua cifra de afaceri a GSP.ro?
AR: Dupa cum am anuntat anterior, in 2008 am facut 2,1 mil. euro. Noi incercam sa crestem cu 20-25% aceasta cifra, dar sa vedem ce va fi. Nimic nu e sigur in perioada aceasta, e greu sa prognozezi. Ianuarie a fost o luna proasta pentru toata lumea – si online, dar si print si TV. Se pare insa ca se va dezmorti piata. N-am simtit eu inca asta, dar din discutiile avute prin piata, ar trebui sa se mai redreseze situatia.
DB: Ce echipa aveti in prezent?
AR: In jur de 60 de oameni – infrastructura si editorial. Strict pentru GSP.ro avem 16 oameni pe editorial si inca patru pe suport de dezvoltare.
[img=109]Parte din redactia GSP.ro[/img]
DB: Ati inceput sa puneti accent pe segmentul video. La ce sa ne asteptam pentru 2009?
AR: Ne-am asigurat dreptul de transmisie a imaginilor din Liga I, jocurile nationalei si Cupa Romaniei, online. Avem contracte, platim pentru ele peste 100.000 euro in total.
DB: Care a fost cel mai urmarit meci in format video?
AR: Steaua-Dinamo, anul trecut. Am avut 11.000 de oameni conectati simultan. Serverele au tinut, avem un parteneriat extern cu Limelite, platim mult, dar merita – calitatea costa. Tot anul trecut am avut si un proiect de transmisie in afara Romaniei – Steaua-Galatasaray. A fost doar un experiment, nu stiam cum reactioneaza publicul. Circa 10% dintre privitori au si platit pentru aceasta transmisie.
DB: Ce parteneriate aveti in plan acest an?
AR: Recent, am incheiat un parteneriat editorial cu televiziunea online HappyFish.ro. Aceasta este un fel de Catavencu in format video, pentru un public mai elevat. Incercam deci sa ne fidelizam cititorii si sa si atragem trafic. Mai avem doua parteneriate in plan – unul pentru segmentul tinerilor pasionati de jocuri online. Despre al doilea, nu pot spune nimic.
[quote]Marele minus al Internetului romanesc este lipsa unui organism care sa medieze certurile dintre jucatorii online[/quote]
DB: Ce jucatori din online credeti ca „se misca bine”, atat pe nisa de sport, dar si pe altele?
AR: Sport.ro este concurentul nostru principal. Le apreciez in special partea de video. GSP.ro iese in evidenta in special prin exclusivitatile importante pe care le-am avut si le vom mai avea, precum si echipa editoriala foarte buna. In general, imi place cum se misca zona de Internet a Realitatii, se vede ca s-a investit foarte mult, si ceea ce face MediaPro Interactiv si ProTV.
DB: Ce site-uri sportive va plac, din afara?
AR: Gazzetta dello Sport si Marca.es sunt preferatele mele.
DB: Recent au avut loc mai multe dispute in online, intre jucatori importanti din piata. Considerati ca pe masura ce va creste piata, acestea se vor inteti?
AR: In mod sigur se vor inteti si acest lucru dauneaza pietei online, in general. De fapt cred ca marele minus al Internetului romanesc in prezent este lipsa unui organism de mediere, care sa si gandeasca si sa scoata niste legi de comportament si organizare, pe baza carora sa dea verdicte. In prezent, nu sunt legi in online-ul romanesc. In cazul certurilor recente, SATI a cazut la mijloc si e pacat, n-are nicio vina acest organism.
DB: Si GSP a avut anumite dispute, cu Adevarul, privind concursul cu premiu de 1 mil. euro.
AR: Da, Adevarul a acuzat partea de print in ceea ce priveste acest concurs. Noi le vom deschide un proces pentru acuzatii nefondate – am avut un regulament transparent, cu reguli clare, n-am avut nimic de ascuns. Am fost acuzati de Adevarul si in legatura cu un concurs mai vechi de-al nostru, care avea ca premii masini Logan. Adevarul pretinde ca nu le-am fi dat. Fals, fiecare castigator a primit masina.
DB: Tot in legatura cu acest concurs in cadrul caruia un jucator ar putea primi 1 mil. euro daca ghiceste, in faza finala, plicul cu banii… Presupun ca ati asigurat acest premiu. Cat este prima?
AR: Da, ne-am asigurat in ceea ce priveste riscul ca un concurent sa ghiceasca plicul cu banii. Prima de asigurare este de cateva zeci de mii de euro.
[quote]Nu este exclus ca publicitatea gazduita pe viitoarele proiecte online ale GSP sa fie vanduta de Boom[/quote]
DB: In ce ati investi la GSP daca ati avea acum cateva sute de mii de euro disponibili?
AR: Daca as avea disponibila o suma chiar mai mare de „cateva sute de mii de euro”, m-as gandi poate sa achizitionez o platforma tehnica de afara. Am vazut pe ce functioneaza Marca.es si Gazzetta dello Sport. Asta nu inseamna ca nu suntem multumiti de platforma de acum, insa am vazut cateva afara care sunt mult mai flexibile, acelea permit o rapiditate superioara in demararea si implementarea de proiecte noi.
DB: Ce buget de marketing si investitii aveti in acest an?
AR: Sunt cateva sute de mii de euro in joc. Sub 500.000. Insa toata lumea sta si asteapta sa vada cum se misca lucrurile. Bugetele sunt pe hartie, nu stii daca se vor pune in practica. Orice suma mare investita in perioada asta poate dezechilibra un buget.
[img=110][/img]
DB: Recent ati plecat de sub umbrela Boom si publicitatea de pe site-urile GSP.ro este vanduta in prezent de Intact Interactive. Ce se schimba odata cu aceasta mutare?
AR: Practic, nimic. E aceeasi echipa – cea a Intact este construita cu oameni de la Boom, in frunte cu Magda Zander, de exemplu. Nu este insa exclus ca publicitatea de pe urmatoarele proiecte sa fie vanduta chiar de Boom, intrucat avem relatii amiabile.
DB: Daca ar fi sa plecati de la GSP.ro, unde v-ar placea sa lucrati? In ce directie v-ati indrepta?
AR: (zambind) In Elvetia. Imi place mult acolo. Oricum, serios acum, nu mi-am facut planuri. Eu prind radacini in compania in care lucrez.
DB: Ca tot ati amintit de Elvetia. Ce hobby-uri aveti?
AR: Fotbalul (tin cu Steaua), Internet, muzica mai linistita.