Dorin Boerescu detine din decembrie 2Parale.ro, fiind si cofondator al companiei de publishing Bakemono.ro.
DailyBusiness.ro: Vad pe cartea de vizita ca este trecut doar CEO al 2Parale. Ati lasat Bakemono mai „pe fundal”?
Dorin Boerescu: Nu neaparat, insa in mod clar in prezent focusul principal este 2Parale. In ceea ce priveste Bakemono, vom continua sa sprijinim proiectele de continut de calitate pe nise, care urmaresc monetizarea si prin alte surse decat publicitatea prin bannere. Noi venim cu know-how-ul, cu resursele, urmand ca ulterior sa luam o cota parte din venituri.
DailyBusiness.ro: Ati spus „proiecte de continut”. Considerati ca acestea sunt viitorul in online, sau proiectele axate pe servicii?
Dorin Boerescu: Cred ca cele axate pe servicii, din cateva motive clare. In primul rand, iti poti da seama mult mai repede daca proiectul merge bine sau nu, daca are succes sau nu. Se poate monetiza mai repede si prin modalitati mai originale decat simplele bannere. Eu personal nu cred in content platit, cum se incearca mai ales in SUA. Wall Street Journal sau New York Times sunt doar exceptii, insa regula este ca oamenii nu vor plati pentru asa ceva. Bannerele creaza, intr-adevar, awareness, dar acesta poate fi uneori nefavorabil companiei, cand afisarea incomodeaza cititorul, de exemplu. Evident, ele nu vor disparea fiind nevoie de expunere media dar, mai ales in perioada aceasta, presiunea pe performanta a crescut si companiile cauta si alte metode de promovare.
[quote]Nu cred ca mai e o problema sa faci un site care sa atraga trafic mare. Problema este sa il si monetizezi[/quote]
DailyBusiness.ro: Cum arata intreaga piata de online din Romania in prezent, privita in ansamblul ei? Cum ati caracteriza-o?
Dorin Boerescu: Anul acesta se vor cheltui mai multi bani in online, dar acestia vor fi impartiti pe mai putine proiecte. Site-urile mari se consolideaza dar pana la finalul anului vor disparea multe proiecte online care nu au in spate un trust solid. De asemenea, anumite angentii si publisheri se vor consolida, desi nu stiu sa existe vreun trust care sa genereze in lunile acestea profit exclusiv din online. De asemenea, vor iesi din ce in ce mai in fata site-urile ce ofera servicii si nu doar continut. Nu cred ca mai este o problema in ziua de azi sa faci un site care sa atraga trafic mare. Problema este sa-l si monetizezi iar publicitatea prin bannere nu mai este de ajuns.
DailyBusiness.ro: Sa discutam despre monetizare si despre proiectul 2Parale.ro, la care detineti din decembrie 60%. Ce rezultate are marketingul afiliat? – Marketing-ul afiliat este un mecanism prin care advertiserii (comerciantii online care vand produse sau servicii) platesc publisherii (site-uri care promoveaza produsele sau serviciile respective) in functie de rezultatele (vanzarile) generate efectiv. 2Parale.ro este un site ce intermediaza legatura dintre comercianti si publisheri, monitorizand totodata printr-o platforma proprie rezultatele campaniilor.
Dorin Boerescu: Marketingul afiliat targeteaza in special magazinele online dar, dupa cum o sa vedeti mai incolo, nu numai. Este publicitate platita direct proportional cu rezultatele, cu vanzarile. Practic, cei ce aleg aceasta forma de marketing, cheltuiesc bani din incasarea deja efectuata. (mai multe despre marketing-ul afiliat puteti citi aici sau aici)
DailyBusiness.ro: Cate campanii active aveti in mod normal si care sunt principalii clienti ai 2Parale.ro?
Dorin Boerescu: Avem in medie 50-60 de campanii active. Un plus fata de campaniile clasice e faptul ca aceste campanii prin afiliere nu au o limita de timp. Poti sa le tii cat vrei tu, sa le modifici pe parcurs, sa alegi alte site-uri sau bloguri pe care sa le expui. Avem acum „o coada” de vreo 60 de magazine care vor sa intre in sistemul de afiliere, deci cererea este foarte mare. Am fost surprins sa vad ca magazinele online de fashion sunt principaliele interesate de marketingul afiliat. Tara Fashion, TBStore.eu sau La Redoute sunt doar cateva nume. Merg chiar mai bine decat IT-ul, iar comisioanele primite de noi sunt mai mari, deci este si in avantajul 2Parale.
DailyBusiness.ro: Cam cu ce comisioane lucrati?
Dorin Boerescu: In cazul IT&C-ului, undeva la 2%. Pe fashion, intre 5 si 15%, pe software si servicii intre 30-50%. In afara Romaniei, pe acest din urma segment, se ajunge la comision maxim, de 100%. Aici este vorba in special de vanzarile de anti-virusi, cand producatorii acestui tip de software stiu oricum ca licentele trebuie reinnoite periodic, acestia fiind dispusi sa subventioneze complet pentru o perioada de timp licentele, stiind ca ulterior vor castiga din plata reinnoirii acestora. In Romania inca nu s-a ajuns aici, piata este inca prea mica. In Romania inca nu s-a ajuns aici, piata este inca prea mica.
DailyBusiness.ro: Trebuie sa existe si minusuri privind acest sistem de marketing/publicitate. Care sunt acestea?
Dorin Boerescu: Evident ca exista. De exemplu, spre deosebire de o campanie clasica, prin bannere, cand muncesti cateva zile pentru a face un media plan, a aloca bugetul si apoi ii dai drumul campaniei cu minima implicare ulterioara, in cazul marketing-ului afiliat este nevoie de oameni care sa urmareasca zilnic mersul campaniei. Te uiti zilnic daca iti convine ce se intampla, daca trebuie schimbat produsul marketat si asa mai departe. De asemenea, oamenii inca nu inteleg ce inseamna marketing prin afiliere, de aceea numarul de clienti este inca redus. Oricum, per total, foarte multi „dinozauri” nu inteleg ce inseamna Internetul per total… Clientii care vin catre noi au posibilitatea de a fi promovati pe mii de bloguri sau mii de site-uri, independente sau care tin de publisheri.
DailyBusiness.ro: La ce va referiti cand ziceti ca unii „dinozauri” nu cunosc Internetul?
Dorin Boerescu: Multi oameni de o varsta mai inaintata trateaza Internetul ca pe TV sau print. Se aduna la talk-show-uri si discuta cu emfaza pe cine stie ce tema si se gandesc ca sunt absolut captivanti si, mai mult de atat, ca ii urmaresc oameni de adevarata clasa. La fel si pe print, cand oamenii nu prea pot avea reactii. Cand apar insa pe online, isi dau seama de la primele injuraturi luate ca nu e chiar ceea ce visau ei ca sunt, si nici audienta nu este uneori prea elevata.
DailyBusiness.ro: Si rata de click (numarul de persoane care acceseaza reclama) si de conversie (ponderea celor care cumpara efectiv) la cat se ridica?
Dorin Boerescu: Rata de click este undeva in jurul a 1%, conversia medie fiind de 0,22%. Blogurile generaliste convertesc greu, in timp ce blogurile si site-urile nisate peste 1%.
DailyBusiness.ro: Marketingul prin afiliere este folosit doar de magazinele online? Si unica modalitate de promovare sunt bannerele?
Dorin Boerescu: Nu doar de magazine online. Avem clienti care detin site-uri de job-uri, producatori de software sau chiar site-uri de continut care au incheiat parteneriate cu magazine online si se promoveaza reciproc. Nu doar bannere, desi acestea sunt dominante in mod clar. Se pot face review-uri de produse cu link-uri catre ele sau newslettere.
DailyBusiness.ro: Nu e mai tentant sau mai usor sa folosesti retelele sociale pentru promovare, sau AdWords, al Google?
Dorin Boerescu: Sunt doua intrumente complementare, nu se „bat cap in cap” in niciun caz si chiar le recomand.
DailyBusiness.ro: Exceptand marketingul afiliat si bannerele, ce alte modalitati interesante de a se monetiza un site vedeti?
Dorin Boerescu: Va dau cateva exemple care mi se par interesante. De exemplu, sa luam un forum despre ceasuri. Eu daca as fi Swatch, as vrea sa scrie pe acel forum, sus, mare, „site sustinut de Swatch”. Acest lucru e win-win situation, si pentru site-ul in sine, care primeste bani dintr-o singura sursa, dar bani suficienti, si pentru compania Swatch, care poate urmari dialogurile de pe acel forum, oameni lideri de opinie in general, brandul companiei castigand o vizibilitate foarte mare. De exemplu, daca as fi GSP.ro, as alege sa inchei un contract exclusiv cu marci precum Nike sau Adidas.
DailyBusiness.ro: Si, nu ati discutat cu Augustin Roman pe tema aceasta?
Dorin Boerescu: Nu…Revenind insa. De asemenea, nu am vazut miscari din partea bancilor, pentru a atrage mai multi bani folosindu-se de platformele online. Site-urile lor pot deveni adevarati magnesti pentru generare de lead-uri, potentiali clienti ce vor credite si completeaza parte din informatii online, fiind ulterior preluati de oameni de vanzari. Ca tot vorbim de banci, inainte de a integra Convertor.ro pe Money.ro, am cautat sa vand produsul unor banci. Aveam doi potentiali clienti destul de hotarati, dar se miscau mult prea greu, birocratie mare, asa ca am preferat o solutie mai rapida, mai dinamica.
DailyBusiness.ro: Care considerati ca este psihologia antreprenorului invingator in online?
Dorin Boerescu: E o intrebare grea. In Romania, cel mai greu este sa incerci, sa faci ceva, sa incepi un proiect pe o piata inca goala. E un prag psihologic ce descurajeaza pe multi, si anume acel „as vrea sa fac, dar…”. Ar trebui sa fie urmata de vorba „We have a strategic plan: it`s called doing things”. Apoi, chiar daca site-ul/proiectul este inceput, multi se blocheaza repede si renunta. E al doilea prag psihologic important care trebuie depasit. Imi plac antreprenori care au trecut cu succes de aceste praguri, precum Dragos Manac, Andrei Rosca, Marius Ghenea sau Calin Fusu.