DailyBusiness.ro
: Vorbeati anul trecut depre eventuale achizitii. Cum a evoluat acest plan?
Calin Fusu: Noi am vrea sa continuam achizitiile, dar depinde de ce oportunitati vor fi pe piata. Anul trecut erau niste preturi extrem de mari la site-uri. Am mai discutat cu unii si altii, dar preturile erau destul de mari. Cu criza aceasta, ar trebui ca preturile sa ajung la o valoare mai apropiata de adevar. Noi avem 1 milion de euro pentru achizitii. Nu e insa o cifra fixa pe care nu o putem depasi. Daca e nevoie si gasim oportunitati la preturi corecte, cheltuim cat e nevoie.
DB: V-ati gandit la achizitii si in regiune sau doar in Romania?
CF: In oricare din tarile in care suntem prezenti. Fie in Romania, fie in Bulgaria, Moldova sau Serbia. Nu e usor insa. Nici macar in Bulgaria nu e usor, desi acolo avem un trafic mai mare decat in Romania.
DB: Cum e piata de Internet din Bulgaria?
CF: Piata de Internet din Bulgaria e mai dezvoltata decat aici, desi economic sunt putin in urma noastra. Ei au deja doua societati de Internet cotate la Bursa. S-au investit mai multi bani, mai devreme. In ceea ce priveste piata de recrutare pot spune ca acolo concurenta este mai mare decat in Romania. Credem insa ca BestJobs va fi un clar loc doi anul acesta in Bulgaria.
DB: In ceea ce priveste traficul ati spus ca Bulgaria este pe primul loc. Cum sta situatia in ceea ce priveste veniturile?
CF: Ca venituri Romania este pe primul loc, urmata de Bulgaria, Moldova si Serbia. Cred ca in Bulgaria vom intra pe profit anul acesta. Iar [diviziile din – n.r.] Moldova si Serbia sper ca deocamdata sa-si acopere cheltuielile.
DB: Cati angajati aveti in aceste tari?
CF: Avem 10 angajati in Bulgaria, circa 25-30 in Moldova si in jur de 6 in Serbia.
DB: Cum a afectat criza financiara piata de Internet?
CF: Cred ca aceasta criza este si buna si rea pentru companii. Reprezinta o oportunitate pentru firmele mari. Ele se vor putea folosi de criza pentru a-si creste cota de piata. Si pentru a gasi mai usor angajati buni.
DB: Ati achizitionat anul trecut o companie de Internet din Iasi, mai ales pentru echipa de angajati. Cum a evoluat aceasta achizitie?
CF: Echipa din Iasi a lucrat la relansarea colegi.ro, iar acum lucreaza impreuna cu echipa din Chisinau la Neogen.ro.
DB: Cine se ocupa de achizitii?
CF: Eu. Nu ma ocup de activitatile de zi de zi, produse, vanzari. Am 4-5 oameni care raporteaza direct la mine asa ca ma pot ocupa de achizitii. Eu vorbesc cu presa, cu investitorii, cu acesti manageri care se ocupa de treburile zilnice si cu potentialele achizitii.
DB: Cei de la Tiger vor mai investi in Neogen sau in alte site-uri din Romania?
CF: Nu cred. Noi nu avem nevoie de alte investitii de la Tiger, iar in ceea ce priveste alte site-uri din Romania ma indoiesc. Nici fondurile de investitii nu stau foarte bine in aceasta perioada. Si ei au nevoie de investitori, care sunt mai prudenti in aceasta perioada.
DB: S-a schimbat ceva in actionariatul companiei? Mai aveti in plan sa vindeti anumite participatii?
CF: Nu. Am ramas tot aceeasi patru fondatori. Evident participatia s-a diminuat la fiecare odata cu investitia celor de la Tiger, insa impreuna detinem o participatie majoritara. Americanii de la Tiger detin 20%, iar fondul olandez Wouwer detine inca 7%. Si nu, nu mai avem in plan sa vindem.
DB: Cum credeti ca va fi piata de online in 2009?
CF: Nu cred ca va mai creste la fel de spectaculos ca pana acum, dar probabil va inregistra cresteri de 20-30%. Se vor transfera banii dinspre alte medii spre online pentru ca acolo este audienta. Advertiserii trebuie sa comunice si daca nu vor mai gasi audienta pe televizoare sau in ziare, o vor gasi pe Internet.
DB: Care credeti ca sunt principalele probleme ale pietei de online din Romania?
CF: In primul rand dezorganizarea industriei, lipsa unei oferte calitative si lipsa de oameni priceputi.
DB: Ce credeti ca va aduce spectaculos in online anul 2009?
CF: O concentrare a grupurilor media pe online. Cred ca asta este un prim semn de inceput de an. In rest, probabil unele site-uri medii care nu sunt in top si nici nu fac suficient de multi bani, nu o sa o duca bine. Nu vor ajunge neaparat la faliment, dar nici bine nu le va fi.
DB: Cum a evoluat cifra de afaceri a Neogen in 2008 si cum va fi anul acesta?
CF: Anul trecut estimasem 3,5 milioane de euro si am inregistrat doar 3 milioane de euro. 2 milioane au fost inregistrate de BestJobs si restul de publicitate. Anul acesta cred ca vom ajunge la 4 – 4,5 milioane de euro. Cred ca fiecare afacere va creste cu jumatate de milion anul acesta.
DB: Cat veti investi in promovare anul acesta?
CF: Anul acesta cred ca o sa fim mai putin agresivi cu cheltuitul banilor. Mai curand vom lasa produsele sa se promoveze. Practic doar BestJobs o sa cheltuie ceva bani, pentru ca aceste cheltuieli se vor reflecta si in incasari.