Numarul de „like”-uri primit pe paginile de companie de pe Facebook reflecta in mod direct interesul userilor cu privire la acel brand, totodata utilizatorii fiind „serviti” constant cu informatii despre cele mai noi produse sau servicii, pe reteaua sociala.
Ikea a creat o campanie originala pentru a promova deschiderea unui nou magazin din Suedia. Compania a folosit instrumentul de „tag-uire” (marcare – n.r.) pentru a crea un concurs original. Ikea a transmis userilor ca cine va pune tag primul pe orice obiect din noul magazin al companiei suedeze, va castiga acel obiect, gratuit. Curand, pagina Ikea a fost „inundata” de mii de tag-uri, garantand un succes imediat campaniei precum si o expunere importanta.
Pagina Coca-Cola incorporeaza filozofia conform careia cantitatea (12 milioane like-uri la momentul scrierii articolului) poate fi transformata, la un moment dat, in calitate. Compania realizeaza o combinatie inteligenta intre comentariile fanilor, promotii, joculete si videoclipuri care ofera motive persoanelor sa revina pe pagina. Ceea ce a atras atentia a fost ca, din cand in cand, in timp ce utilizatorii stau pe pagina Coca-Cola de pe Facebook, apare un mesaj „The Secret is Out There”. Daca dai click pe acest mesaj, apare un tab pe care scrie „Secret Formula”, care de fapt inseamna mici joculete si aplicatii, toate brand-uite in celebrele culori rosu-alb.
Canalul Social Media for Small Business al Dell incearca sa informeze, minimizand aspectele comerciale. Centrul de informare include opt ghiduri social media pe care utilizatorii le pot descarca si impartasi cu prietenii. Aceste ghiduri acopera aspecte de baza ale succesului pe canalele social media, precum sfaturi despre cum sa porti o conversatie sau tips’n’tricks despre cum sa reusesti pe Facebook si alte platforme similare. Pagina include si Wall-ul clasic, folosit in special pentru a impartasi intrebari si raspunsuri. De asemenea, sunt incluse tutoriale video despre produsele Dell.
[quote=Alin Zainescu, MediaIQ]Campaniile facute in .ro pe Facebook se lauda cu cifre mici si foarte mici[/quote]
Likeable Media nu lasa nimic la voia intamplarii si incearca sa ghideze userii, pas cu pas, pana la a da „like” paginii de Facebook. Compania, care face design pentru paginile de brand ale companiilor pe reteaua sociala americana, are o pagina de „Welcome” foarte robusta. Ghidand userii prin ceea ce face, compania a reusit sa stranga in mai putin de doua saptamani de la lansare peste 10.000 de „like-uri”.
Pagina V8 V-Fusion + Tea, brand de bauturi racoritoare, ofera pana la data de 30 septembrie anul curent mostre gratuite primilor 1.000 de useri ce dau like paginii, in fiecare saptamana. V8 restarteaza campania la inceputul fiecarei saptamani, invitand astfel userii sa isi incerce norocul si sa dea like cat mai repede pentru a castiga mostrele de produse.
Utilizatorii Facebook trebuie, de obicei, sa paraseasca pagina de prezentare a unei companii pentru a semna sau cumpara ceva anume. Campania de promovare realizata de Disney pentru filmul animat Toy Story 3 tine insa userii tot intr-un domeniu al companiei americane, fara sa „ii alunge” de pe reteaua sociala. Dupa ce utilizatorii dau click pe „Add This App”, aplicatia Disney Tickets Together le identifica locatia si le ofera o pagina personalizata cu cinematografele din regiune, precum si, daca este posibil, orele de difuzare a filmului Toy Story 3. Clientii pot trimite invitatii prietenilor de pe Facebook, pot alege o ora, rezerva sau printa bilete, totul fara sa paraseasca reteaua sociala. Serviciul nu este disponibil in Romania, insa reprezinta o potentiala idee pentru casele de productie autohtone.
Dingo, producator de mancare pentru caini, a lansat o campanie care, pastrand proportiile comparative cu numarul de fani ai Coca-Cola sau Disney, poate reprezenta un punct de inspiratie pentru companiile romanesti de mai mici dimensiuni. Campania combina doua trend-uri importante – word of mouth via Like-urile de pe Facebook si gratuitati. Compania ofera cupoane valorice de 20$ pentru produsele sale pentru cei ce apasa „Like” pe pagina de Facebook a companiei si se si inscriu la newsletter. Care este insa „catch-ul? Oferta nu va fi activata decat dupa ce se atinge un numar de 25.000 de like-uri. Anterior, compania a facut o campanie similara, bariera fiind de 5.000 de like-uri si a oprit-o cand a atins 6.000.
[quote=Alin Zainescu] In acest moment campaniile pe Facebook in .ro sunt un moft. Un „nice have” cerut de client pentru ca e la moda si da bine[/quote]
Compania McCann Erickson Advertising a realizat o aplicatie inedita pentru compania Yellow Retail, provider de jocuri online. Aplicatia, dezactivata intre timp, cauta useri care aveau statusuri triste de genul „I’m depressed”, „I’m lonely” sau „I’m bored”. Acestia primeau ulterior o notificare prin care erau anuntati ca se pot juca, gratuit si pentru un timp, un anumit joc creat de compania Yellow Retail.
Si o idee pentru companiile aeriene din Romania – compania Vaustralia – divizie a Virgin Airlines – a lansat o campanie inteligenta care lasa userii sa nominalizeze un „frenemy” (combinatie intre „prieten” si „dusman”) care poate fi trimis oriunde in lume, cu avionul. Parte interesanta este ca biletul era doar dus. Campania a ajutat la atragerea a 11.000 „like”-uri intr-o singura saptamana.
Desi aceasta nu este o campanie propriu-zisa, pagina RedBull de pe Facebook merita sa fie mentionata. Aceasta este una dintre cele mai incitante pagini de pe reteaua sociala americana deoarece rupe barierele stereotipale, oferind continut divers si amuzant, incurajand totodata fanii sa se conecteze cu brand-ul. Jocurile oferite userilor sunt dintre cele mai diverse, amuzante si non-conformiste, incadrandu-se bine in efortul de branding al companiei.
DailyBusiness.ro va recomanda sa urmariti si paginile Adobe, H&M sau Adidas, intrucat aceste companii au avut si cel mai probabil vor derula in continuare campanii inedite pe reteaua sociala Facebook.
Si campaniile romanesti?
In ceea ce priveste campaniile pe Facebook din Romania, domina „ceea ce noi numim ‘plantatii de like-uri’ si campaniile CPC (cost per click – n.r.)”, spune, dezamagit, Ionut Oprea, seful IAB Romania si antreprenor in online.
„Majoritatea campaniilor folosesc mecanisme de concurs care obliga participantii sa stranga un numar cat mai mare de voturi/like-uri pe elemente care au o relevanta subtire cu brandul. In plus, folosesc campanii CPC, unele mai mici altele mai mari. Acesti doi factori scad relevanta numarului de fani ai unei pagini, in cazul in care sunt folosite”, continua Oprea.
Intrebat de DailyBusiness.ro care ar fi, totusi, doua campanii care ies in evidenta in Romania, acesta a nominalizat activitatile Wrigley pentru brandurile sale, printre care Airwaves si 5gum precum si Gealan, pentru pagina Discutii la fereastra.
„Ambele aplica o strategie pe termen cel putin mediu pe acest canal, cu activitati permanente care nu se limiteaza doar la cele doua mecanisme de mai sus. Gealan de exemplu a demarat odata cu lansarea produsului Gealan Forte, care asigura o izolare fonica superioara, un concurs de zgomote urbane, in directa legatura cu produsul – a creat in felul asta o interactiune relevanta cu cateva sute de fani (o luna de zile si un concurs mai tarziu, pagina se apropie de 1700 fani), si acestea in conditiile unui buget mic pentru aceste activitati in comparatie cu alte companii”, subliniaza Oprea.
Alin Zainescu, de la MediaIQ si actionar la StatusPimp, subliniaza ca in Romania Facebook are o audienta de aproape 1,7 mil. useri – „daca ne gandim cum definim succesul unei campanii nu am cum sa nu ma gandesc ca este vorba de cateva obiective setate de brieful clientului: crestere vanzari, crestere notorietate, numar de participanti la o promotie etc Din ce am vazut prezentate la evenimente sau prin comunicate de presa, campaniile facute in .ro pe Facebook se lauda cu cifre mici si foarte mici”. Acesta ofera un exemplu, fara nume insa. „Am avut 1.000 de participanti la concurs, utilizatorii au dat 2.500 de like, 9% din trafic a fost generat de Facebook (e vorba de 4.000 de vizitatori unici ). Sunt aceste cifre relevante cand vorbim de o audienta de aproape 1,7 milioane? Sa fim seriosi”, considera Zainescu.
„In acest moment campaniile pe Facebook in .ro sunt un moft. Un ‘nice have’ cerut de client pentru ca e la moda si da bine. Rezultatele sunt aproape de zero”, incheie Zainescu.
Bloggerul si antreprenorul Bobby Voicu considera ca o campanie reusita a fost realizata de Petrom – Redescopera Romania. Aceasta „a implicat lumea de pe Facebook intr-un mod foarte natural (comentarii, like, preluari)”. O alta campanie este cea a Vodafone care implica schimbarea numarului de telefon folosindu-se de numele fiecaruia. „Am avut chiar si eu aplicatia pe Wall, desi nu imi sta in fire. Mi s-a parut ca a mers direct la ego-urile utilizatorilor, adica exact ce trebuie sa faca”.